Verschil in aantal kliks tussen D60 en D80
Verschil in aantal kliks tussen D60 en D80
Jongelui,
Is er iemand die weet of er een verschil is in het aantal kliks tussen de D60 en de D80? Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om de levensduur.
Is er ook iemand die kan vertellen wat de reparatie kost bij de D60 en de D80?
Alvast bedankt voor de reacties!
Is er iemand die weet of er een verschil is in het aantal kliks tussen de D60 en de D80? Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om de levensduur.
Is er ook iemand die kan vertellen wat de reparatie kost bij de D60 en de D80?
Alvast bedankt voor de reacties!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- Léon Obers
- Forumlid
Dat lijkt me rijkelijk veel voor die camera's als je bedenkt dat Nikon specifiek voor de D300 hun marge voor het meegaan van een sluiter hebben kunnen verhogen tot juist dit aantal van 150.000 (de D3 tot 300.000).Hans Braakhuis schreef:Het aantal opnamen zal niet verschillen tussen D60 of D80. Reken ergens op 100.000 Ã 150.000 opnamen.
De D60 en D80 zijn van vóór die tijd en bovendien vanuit een consumer segment.
D300
http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/
Shutter life 150,000 exposures
D3
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3/
New Kevlar / carbon fibre composite shutter with 300,000 exposure durability
Vriendelijke groet, Léon Obers
Heb even gebeld met Beverwijk en daar wisten ze mij te vertellen dat de reparatiekosten liggen tussen de euro 100,00 en 200,00 voor beide camera´s.
Vind ik op zich een raar antwoord, immers het betreft mijns inziens een standaardreparatie gekoppeld aan een standaardprijs. Of zie ik dat verkeerd?
Voor de geinteresseerden, binnenkort zal ik even contact met Nikon opnemen om te informeren naar het gemiddeld aantal kliks dat een D60 en D80 mee zou moeten gaan.
Vind ik op zich een raar antwoord, immers het betreft mijns inziens een standaardreparatie gekoppeld aan een standaardprijs. Of zie ik dat verkeerd?
Voor de geinteresseerden, binnenkort zal ik even contact met Nikon opnemen om te informeren naar het gemiddeld aantal kliks dat een D60 en D80 mee zou moeten gaan.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik denk dat je dat verkeerd ziet, anders zouden ze je verteld hebben dat het om een standaardreparatie gaat met een standaardprijs.Christiaan65 schreef:Heb even gebeld met Beverwijk en daar wisten ze mij te vertellen dat de reparatiekosten liggen tussen de euro 100,00 en 200,00 voor beide camera´s. Vind ik op zich een raar antwoord, immers het betreft mijns inziens een standaardreparatie gekoppeld aan een standaardprijs. Of zie ik dat verkeerd?

- Léon Obers
- Forumlid
Maar als "outsider" weet jij niet (en ik ook niet) of het gaat om steeds dezelfde onderdelen en handelingen. Een sluiter is een complex "instrument", wat bestaat uit een aantal onderdelen. So-wie-so de scheiding tussen elektronica/aansturing en de mechaniek. Het kan zijn dat enkel de lamellen en de geleiding ervan "op zijn". Het kan ook dat zowel de elektronica en de mechaniek vervangen moeten worden. Als het zaakje gepareerd of vervangen is heb je nog de kalibratie van het systeem om de sluitertijden binnen de toleranties af te stemmen.Christiaan65 schreef:Als van hetzelfde type camera steeds hetzelfde onderdeel vervangen-gerepareerd moet worden lijkt mij dat een routine klus.
M.a.w. zelfde handelingen, zelfde prijzen. Maar misschien heb je gelijk Léon.
Al met al te verschillende zaken om daar kennelijk op voorhand 1 prijs voor neer te zetten.
Zoals beloofd, zou ik bij Nikon nog even nagaan hoeveel kliks een D60 en/of een D80 gemiddeld mee zou moeten/mogen gaan.
Dus voor de geïnteresseerden:
Nikon Nederland deelde mij hedenochtend mee, dat deze cijfers niet bekend zijn, om hier vervolgens aan toe te voegen dat deze cijfers "misschien niet bekend worden gemaakt."
Gr,
Christiaan
Dus voor de geïnteresseerden:
Nikon Nederland deelde mij hedenochtend mee, dat deze cijfers niet bekend zijn, om hier vervolgens aan toe te voegen dat deze cijfers "misschien niet bekend worden gemaakt."

Gr,
Christiaan
ja en dan krijg je bijv te horen 50.000 kliks
dat wil dan nog niet zeggen dat deze 50.000 kliks mee gaat
hij kan eerder klappen maar ook veel later.
mooiste voorbeeld een D2hs die klapte bij 500000 + kliks [ ik meen getest op 150.000 kliks ]
slechtste voorbeeld dat ik ken...een D200 die er met 23.000 kliks mee ophield.
dus ach wat maakt het uit...fotografeer zou ik zeggen. !
verder kan ik mij aansluiten bij de opmerking van Patrick.
Arend
dat wil dan nog niet zeggen dat deze 50.000 kliks mee gaat
hij kan eerder klappen maar ook veel later.
mooiste voorbeeld een D2hs die klapte bij 500000 + kliks [ ik meen getest op 150.000 kliks ]
slechtste voorbeeld dat ik ken...een D200 die er met 23.000 kliks mee ophield.
dus ach wat maakt het uit...fotografeer zou ik zeggen. !
verder kan ik mij aansluiten bij de opmerking van Patrick.
Arend
Laatst gewijzigd door Arend-ho op di sep 09 2008 12:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ligt misschien ook wel aan hoe intensief die sluiter wordt gebruikt. Als ie geregeld zeer snel achter elkaar moet werken (sportfotografie) dan kan ik me voorstellen dat ie sneller slijt dan een die voor architectuurfotografie wordt gebruikt....
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl