RA 4 of inktjet?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
sofa2007
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

RA 4 of inktjet?

Bericht door sofa2007 » di aug 26 2008 9:38 pm

Omdat de Hema prints telkens een stop te donker worden geleverd ben ik naar een ander lab ( http://www.fotoloek.nl/) gestapt voor m'n vergrotingen. Wat duurder maar dan heb je wel kwaliteit. Maar die heeft de keuze tussen:

1) "Inkjetprints met ultrachrome inkten (mat zwart mogelijk)

en

2) Digitale afdrukken op chemisch fotopapier (RA 4 )".

Ik heb nog niet echt goed begrepen wat het verschil is en hoe dat er dan uit ziet op papier.

Ik heb een kleine expositie van een serie van 5 (30 x 45, dus die worden door de Hema opgestuurd naar een centrale zodat ze zelf geen invloed hebben op de afdrukkwaliteit) waarvan 3 goed zijn afgedrukt door Hema, maar die andere 2 laat ik niet meer door Hema afdrukken omdat ze niet kunnen garanderen dat ze goed worden.

Maar die 2 moeten wel een beetje kwa print op de 3 Hema prints lijken. Kies ik dan voor RA4 of voor inktjet. De Hema prints zijn dat inktjet of RA4? Bedankt.

Willem

lennardp

Bericht door lennardp » di aug 26 2008 10:19 pm

ik zou ze allemaal over laten doen....je zal kleur verschil zien.. volgens mij is chemisch fotopapier 'echter

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo aug 27 2008 10:07 am

Ik heb zelf jaren op RA-4 papier afgedrukt (in de "natte doka"), maar tegenwoordig gebruik ik de Epson R2400 printer met ultachrome inkten. De kwaliteit van de laatste vind ik geweldig. Bovendien zijn deze prints veel beter bestand tegen kleurverschuiving/uitbleken (Epson beweert zelfs 70 jaar en langer, maar dat ga ik niet meer zelf controleren :D ). Hoe dan ook, voor mij geen RA-4 meer.
Jur

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » wo aug 27 2008 7:36 pm

Jur schreef:Ik heb zelf jaren op RA-4 papier afgedrukt (in de "natte doka"), maar tegenwoordig gebruik ik de Epson R2400 printer met ultachrome inkten. De kwaliteit van de laatste vind ik geweldig. Bovendien zijn deze prints veel beter bestand tegen kleurverschuiving/uitbleken (Epson beweert zelfs 70 jaar en langer, maar dat ga ik niet meer zelf controleren :D ). Hoe dan ook, voor mij geen RA-4 meer.
Foto Loek (jou ongetwijfeld bekend) heeft voor mij dezelfde foto op RA4 en op inktjet afgedrukt. Wat een verschil. Op de inkjetversie schijnt de zon, op de RA4 is het somber weer.

Willem

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”