VR uitzetten als camera uit staat ?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
josgr

VR uitzetten als camera uit staat ?

Bericht door josgr » di aug 26 2008 1:41 pm

In de beschrijving van mijn nieuwe 18-200 VR lens maak ik op dat de VR stand uitgezet moet worden voordat de camera uit gaat. En dat vergeet ik regelmatig... Weet iemand of dat echt nodig is/schadelijk is/stroom kost ?

HerrieNL

Bericht door HerrieNL » di aug 26 2008 1:50 pm

Ik heb de 70-200 2.8 VR maar kan daar niets over vinden in de beschrijving.
Maar het kan verschillen tussen de objectieven.....

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » di aug 26 2008 2:22 pm

denk dat je het verkeerd leest.

Als de lens word verwijderd dient de camera uit te staan....... en die fout maken nog steeds veel mensen.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » di aug 26 2008 10:24 pm

Wat hij zegt klopt, hoe hij het interpreteert klopt niet :)
De vr mag niet meer aan zijn/werken (oftewel bezig zijn met het stabiliseren van het beeld) als je de camera uit zet.
Dit heeft dus niet te maken met de schakelaar.
Als je net op je ontspanknop gedrukt hebt, moet je net zo lang wachten tot de vr niet meer actief is (vaak hoor je hem dan niet meer) en dan kan je de camera uit zetten

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo aug 27 2008 5:25 am

dus even recapituleren ( heb ook sinds kort een vr objectief nl 18-55vr) als ik deze lens wil vervangen dan kan ik dus het beste eerst de vr uitzetten (dus op off) evt een foto maken, dan de body uit en dan pas de lens verwisselen ? dan neem ik ook aan dat als je hem er later weer op zet het dus beter voor de lens en de vr is als hij eerst uit staat , dan pas aan gezet wordt of lees / intrepreteer ik dat nu ook weer verkeerd? die extra foto's zijn makkelijk te wissen immers.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo aug 27 2008 6:09 am

Neenee,

Als je de ontspanknop half, of volledig, ingedrukt hebt, duurt het ca 2 sec vooraleer de VR uitschakelt. Meestal hoor je dan een kleine klik in de lens.
Op m'n 70/300 staat VR altijd aan en wissel de lenzen zo, zelfs zonder de camera uit te schakelen.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo aug 27 2008 10:22 am

GuyVerschuere schreef:Als je de ontspanknop half, of volledig, ingedrukt hebt, duurt het ca 2 sec vooraleer de VR uitschakelt. Meestal hoor je dan een kleine klik in de lens.
Je bedoelt waarschijnlijk:
Als je de ontspanknop half, of volledig, ingedrukt hebt, duurt het ca 2 sec,nadat je de ontspanknop weer hebt losgelaten, vooraleer de VR uitschakelt. Meestal hoor je dan een kleine klik in de lens.

Die "klik" die je hoort is het locken van het VR mechanisme. Hiermee wordt het mechanisme in een soort veilige parkeerstand gezet waardoor de verschillende onderdelen van de VR niet kapot kunnen rammelen bij b.v. vervoer.
Laatst gewijzigd door remoss op wo aug 27 2008 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.

CorH

Bericht door CorH » wo aug 27 2008 10:26 am

Uitzetten VR kan geen kwaad op het juiste moment.
Dus gewoon doen.

Guy zeker bij wisselen objectieven, VR en camera uit.
KLeine moeite en kan eventuele problemen voorkomen.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo aug 27 2008 5:07 pm

ik snap er nu geen snars meer van wat is nu beter bij het wisselen eerst vr uit een paar seconden wachten en dan de d70 uit of eerst camera uit en dan naar een paartellen vr uit en na een paar tellen wisselen?

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo aug 27 2008 5:39 pm

De VR schakelaar kan gewoon IN blijven staan. De VR mag alleen niet actief zijn als je de camera uitzet. En dat is alleen het geval als je direct na het maken van een foto de camera uitzet, dus vóórdat het mechanisme de tijd heeft gekregen om te "parkeren".

Dus normaal gesproken kan je gewoon de camera uitzetten met de VR schakelaar aan, en de lens wisselen. Geen enkel probleem.

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”