Nu fotografeer ik zelf met Pentax (K10d

Ik vroeg me af of zoiets op de D80 ook mogelijk is en met welke instellingen moet ze rekening houden om te fotograferen.
Groet,
Maarten
Heel simpel, de D300 maakt gebruik van een simulatieprogramma, d.w.z. in het menu stel je in welk objectief je gebruikt en wat de grootste diafragma-opening is.Woudschim schreef: Hoe het komt dat de D300 dit wel kan moet iemand mij maar eens uitleggen overigens.
Dat wist ik nietEd Post schreef:Heel simpel, de D300 maakt gebruik van een simulatieprogramma, d.w.z. in het menu stel je in welk objectief je gebruikt en wat de grootste diafragma-opening is.Woudschim schreef: Hoe het komt dat de D300 dit wel kan moet iemand mij maar eens uitleggen overigens.
Vervolgens meet de camera exact de juiste lichtmeting.
O.a. ook de D2x heeft deze mogelijkheid.
Een pentax man op een Nikon forum. Als je deze vraag op het pentax forum had gesteld, had je ook antwoord gekregenMvEijk schreef:Door een kennis werd me gevraagd of het mogelijk was om oude manuele lenzen met diaframaring te gebruiken op een Nikon D80? Na wat instellen bleek dat het mogelijk was om in de manuele stand een foto te maken door zelf de sluitertijd in stellen.
Nu fotografeer ik zelf met Pentax (K10d) en daarop heb ik de mogelijkheid om met oude lenzen een lichtmeting te doen in de manuele stand, dit is erg handig.
Ik vroeg me af of zoiets op de D80 ook mogelijk is en met welke instellingen moet ze rekening houden om te fotograferen.
Groet,
Maarten
Het blijft een schande dat nikon dat hendeltje wegbezuinigd heeft. Wat kost zoiets nou?Léon Obers schreef:Feitelijk zou enkel de mechanische koppeling al voldoende zijn voor een lichtmeting (dat meeneem hendeltje rond de objectief bajonet).
In de exif zie je bij non cpu lenzen inderdaad de ingestelde gegevens, als je het maximale diafragma goed instelt dan wordt het actuele diafragma ook goed uitgelezen en aangegeven. Een en ander kan niet goed omgaan met non cpu zoomlenzen, er wordt van een vast brandpunt uitgegaan.Misschien wordt zelfs in de EXIF info melding gemaakt van een brandpunt die je in dat simulatieprogramma hebt ingesteld. (Een D300 bezitter met manueel objectief zou daar misschien uitsluitsel over kunnen geven).