VR .. hoe te handelen bij lens wissel
VR .. hoe te handelen bij lens wissel
Ik heb het maar eens aan de fabrikant de vraag gesteld hoe nu te handelen bij VR lensen bij lens wissel
de vraag was :
rare vraag wellicht maar ik heb een D70 met 18-55dx ed vr . mijn vraag gaat over de correcte handeling bij lens wissel
ik heb pas sinds kort een 18-55 dx swm vr aspherical serie nr ********* op body D70 met versie 2.0 firmware
wat is nu inzake de VR de correcte handel wijze bij een lens wissel , dus inclusief hert uitschakelen van de vr en de body en welke tijd er tussen zit?
Anrtwoord nikkon:
Geachte heer Boon,
Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met Nikon.
Hieronder vindt u de officiële mededeling van Nikon over een VR-objectief verwijderen van een camera.
Wanneer u een VR-objectief (vibratiereductie) van Nikon van de camera wilt verwijderen, is het belangrijk dat u de camera niet uitschakelt of het objectief van de camera ontkoppelt terwijl vibratiereductie nog actief is. Laat het VR-systeem stoppen of schakel het VR-systeem uit met de aan/uit-schakelaar op het objectief voordat u het objectief verwijdert.
Als het objectief wordt losgekoppeld van de camera terwijl de vibratiereductiefunctie nog actief was, hoort u een geluid als u met het objectief schudt. Dit duidt niet op een defect of een beschadiging van het objectief. Het geluid is afkomstig van de bewegende delen van het vibratiereductiemechanisme dat beweegt. Als u het objectief weer op de camera aansluit, stopt het geluid omdat alle bewegende delen van het vibratiereductiesysteem worden vergrendeld in hun standaardopslagpositie.
Hopende hiermee van dienst te zijn geweest.
Mocht u naar aanleiding van deze mail nog meerdere vragen hebben, aarzelt u dan niet om nogmaals contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Gliondar N.G.
Nikon Support
Dit zal dus hopelijk een eind aan de onduidelijkheid maken over hoe het hoort , zoals gezegd in de mail is het een officiële mededeling van onze fabrikant
ps tik en spel fouten hersteld
de vraag was :
rare vraag wellicht maar ik heb een D70 met 18-55dx ed vr . mijn vraag gaat over de correcte handeling bij lens wissel
ik heb pas sinds kort een 18-55 dx swm vr aspherical serie nr ********* op body D70 met versie 2.0 firmware
wat is nu inzake de VR de correcte handel wijze bij een lens wissel , dus inclusief hert uitschakelen van de vr en de body en welke tijd er tussen zit?
Anrtwoord nikkon:
Geachte heer Boon,
Hartelijk dank dat u contact heeft opgenomen met Nikon.
Hieronder vindt u de officiële mededeling van Nikon over een VR-objectief verwijderen van een camera.
Wanneer u een VR-objectief (vibratiereductie) van Nikon van de camera wilt verwijderen, is het belangrijk dat u de camera niet uitschakelt of het objectief van de camera ontkoppelt terwijl vibratiereductie nog actief is. Laat het VR-systeem stoppen of schakel het VR-systeem uit met de aan/uit-schakelaar op het objectief voordat u het objectief verwijdert.
Als het objectief wordt losgekoppeld van de camera terwijl de vibratiereductiefunctie nog actief was, hoort u een geluid als u met het objectief schudt. Dit duidt niet op een defect of een beschadiging van het objectief. Het geluid is afkomstig van de bewegende delen van het vibratiereductiemechanisme dat beweegt. Als u het objectief weer op de camera aansluit, stopt het geluid omdat alle bewegende delen van het vibratiereductiesysteem worden vergrendeld in hun standaardopslagpositie.
Hopende hiermee van dienst te zijn geweest.
Mocht u naar aanleiding van deze mail nog meerdere vragen hebben, aarzelt u dan niet om nogmaals contact met ons op te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Gliondar N.G.
Nikon Support
Dit zal dus hopelijk een eind aan de onduidelijkheid maken over hoe het hoort , zoals gezegd in de mail is het een officiële mededeling van onze fabrikant
ps tik en spel fouten hersteld
Laatst gewijzigd door dirk-jan boon op do aug 28 2008 8:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ja wel hoor maar in dit geval met tik fouten , in de tekst van nikon staat ook een tik fout , maar in ieder geval zou het zo moeten, maar als jij het anders doet.. be my guest .. ik ben niet aansprakelijk voor schade..mikemix schreef:Mijn 105 VR menigmaal verwijderd v/d body met de VR op "aan", nooit een centje pijn.
Trouwens, lees jij je tekst wel eens over?
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
??? Nog nooit mijn VR uitgezet als ik het objectief van de body afhaal....
Wel mijn camera uit, maar dat lijkt me logisch. Maar je VR uitzetten? Maar als meneer Nikon het zegt zal het wel zo zijn, ga er iig niet aan beginnen...
Michael
Wel mijn camera uit, maar dat lijkt me logisch. Maar je VR uitzetten? Maar als meneer Nikon het zegt zal het wel zo zijn, ga er iig niet aan beginnen...
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
de bewegende delen van het vibratiereductiemechanisme dat beweegt

Ik zet mijn camera nooit uit als ik lenzen wissel.....
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
zie ook dit draadje
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=12093
uit en niet actief is verschillend!!!
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=12093
uit en niet actief is verschillend!!!
- foto-ed
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Je hebt helemaal gelijk Sietse! Dit zegt Nikon er zelf over;Sietse Vliegen schreef:Ik zie duidelijk scherpere foto's als ik VR uit zet op statief. Heb jij andere ervaringen?ruud schreef:bij mij mag de vr gewoon aan blijven op statief martijn
De technologie voor vibratiereductie (VR) die is ingebouwd in Nikon VR-objectieven kan trillingen en bewegingen van de camera tijdens opnames verminderen of elimineren. Wanneer de camera op een driepootstatief is geplaatst, zal deze weinig (of niet) bewegen. Als de VR-functie wordt ingeschakeld bij gebruik van een statief, kan dit ertoe leiden dat de beeldkwaliteit afneemt aangezien het VR-systeem lichte trillingen wil corrigeren die gewoonlijk niet van invloed zijn op de foto.
Bij de volgende objectieven/camera's dient u VR uit te schakelen ("Off") als de camera op een statief is bevestigd:
COOLPIX 8800
COOLPIX L5
COOLPIX P3 / P4
COOLPIX S10
AF-S VR 105 mm f2.8G
AF-S DX VR 18-200 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 24-120 mm f3.5-5.6G
AF-S VR 70-200 mm f2.8G
AF-S VR 70-300 mm f4.5-5.6G
AF VR 80-400 mm f4.5-5.6
Bij de volgende objectieven mag VR zijn ingeschakeld ("On") wanneer de camera op een statief is bevestigd:
AF-S VR 200-400 mm f4G
AF-S VR 200 mm f2G
AF-S VR 300 mm F2.8G
Voor alle objectieven dient u VR in te schakelen indien de camera/het objectief op een éénpootstatief wordt gebruikt.
BRON: WWW.NIKON.NL
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid
- foto-ed
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ook het antwoord hoe een VR objectief van je camera te verwijderen is Nikon duidelijk over;
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid