sietse bij mijn AF-S VR 300 mm F2.8G mag de vr gewoon aan blijven staan op statief.
deze staat dus in het onderste rijtje van foto-ed.
VR .. hoe te handelen bij lens wissel
Hier vind je net zo'n vraag alleen in dit geval ging het niet om te wisselen maar om de camera uit te zetten (wat op hetzelfde neerkomt):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=12093
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=12093
Ben even de weg kwijt ... er zit dan toch een spiegel voor, die de sensor van de buitenwereld afsluit. Zoals ik het begrijp kan je stof in je camera krijgen als je lenzen wisselt en dat kan achter de spiegel komen als je foto's neemt en op de sensor neerslaan. Als je de spiegel niet omhoog hebt kan er volgens mij niet direct stof op de sensor komen.dragon2 schreef:Dat is niet al te slim. Je camera is ineens het contact kwijt met de lens, dat kan al problemen geven, en de sensor is nog geladen dus trekt meer stof aan dan als ie uit staat.Ik zet mijn camera nooit uit als ik lenzen wissel.....
Grtz,
Paul
- Warner
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ja en ook nog de sluiter en een filter.
Maar volgens mij dwalen we af.
VR hoeft niet uit, maar mag alleen niet aktief zijn op het moment dat de camera uitgezet gaat worden. Het is beter om de lens te wisselen als de camera uit staat, omdat je anders contakten verbreekt die nog spanning kunnen voeren. Hoewel het ontwerp van de contaktvolgorde wel zo is, dat het in principe wel goed zou moeten gaan.
Maar volgens mij dwalen we af.
VR hoeft niet uit, maar mag alleen niet aktief zijn op het moment dat de camera uitgezet gaat worden. Het is beter om de lens te wisselen als de camera uit staat, omdat je anders contakten verbreekt die nog spanning kunnen voeren. Hoewel het ontwerp van de contaktvolgorde wel zo is, dat het in principe wel goed zou moeten gaan.
Groet, W@rner
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.