http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 46#p178046
.....heb die lens inmiddels thuis gehad, en inmiddels weer terug gestuurd.
Het leek zo mooi. Lens zag er aan de buitenkant 100% mint uit. De eerste proefopnamen waren ook uitstekend in optische kwaliteit.
Subliem zou je zeggen.
Bij nadere inspectie "in" de lens ondekte ik helaas een verschijnsel wat je hier in Nederland misschien minder vaak zult aantreffen, maar in andere werelddelen met een ander klimaat wellicht wat makkelijker.
FUNGUS ofwel schimmel.
Ook al had het nauwelijks nog zijn aanvang genomen. Het is een verschijnsel, dat als je er niets aan doet die schimmel verder gaat groeien met als voedingsbodem de coating van lenzen. Het "vreet" uiteindelijk (in enkele jaren) de totale coating van je lenzen op, en "etst" je glas.
Zoiets is ook zeer hardnekkig. Een objectief moet werkelijk volledig uit elkaar gehaald worden, en lensdeel voor lensdeel en ook vattingen etc. moeten schoongemaakt worden en "ontsmet" (de schimmel moet vernietigd worden).
Dan is het afvragen en onderhandelen met de E-bay verkoper voor bijv. een korting of het zin heeft die moeite, tijd en geld voor schoonmaken erin te steken.
Dat heb ik uiteindelijk maar niet gedaan. Jammer voor zo'n lens (en voor mij).
Wat ik er mee wil zeggen is dat je, indien je via E-bay objectieven gaat aanschaffen, je tevens bedacht moet zijn op de klimatologische omstandigheden elders in de wereld, en je beducht moet zijn op mogelijke mankementen met zelfs bijna "nieuwe" objecten waarvan de aard van die mankementen je hier in Nederland echt heel sporadisch zult tegenkomen.
Zelfs als zo'n lens eigenlijk heel goedkoop zou zijn (wat bij het onderhavige Voigtländer model absoluut niet eens het geval is), moet je zo'n lens nog niet kopen. Waarom?
Omdat spore elementen van die schimmel kunnen overgaan op je andere apparatuur (als je ze bij elkaar bewaard) en daarmee de andere uitrusting kunnen gaan aantasten. Dus feitelijk "besmettelijk".
Voorbeelden van de 2 opvallendste schimmel "boompjes".
(Slechte foto's omdat ik geen andere macrolens bij de hand had
--> tussenringen op een 90 mm lensje + flits achterkant + uit de hand + heel erg ophelderen van donkere delen).

Meer achtergrondinfo:
http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/fungus/