Moet je natuurlijk wel een A4tje in je fototas gefrommeld hebben, vindt zo'n dop voor een tientje wel handig........ :mrgreen: :mrgreen:Karel Giesen schreef:Je hebt dus helemaal geen andere hulpmiddelen nodig dan een wit vel papier. Karel
Witbalans
- The-Boss
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Pierre 8-)
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
- Ed Post
- Clublid
Ik vraag mij af of zo'n dop niet vergelijkbaar is met de bekende Kodak Grijskaart.Karel Giesen schreef:Ook de witbalanslensdop doet niets anders dan het witte papiertje. Je hebt dus helemaal geen andere hulpmiddelen nodig dan een wit vel papier. Spaart je zelfs het tientje uit voor de lensdop.
groet,
Karel
Deze kaart is echter niet wit zoals een A4-tje maar enigzins grijsachtig.
Met deze kaart is de witbalans wel perfect in te stellen.
Overigens heb ik dit soort grijskaarten ook op Ebay gezien, én in een handzaam formaat....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
witbalans
Op mn werk kwam een keer een tv ploeg opnames maken en die gebruikte de achterkant van het draaiboek (wit papier) om de witbalans in te stellen. Vond het wel grappig om te zien dat dat ook voor video het zelfde werkt.
Misschien oninteressante informatie maar ik moest het delen hahaha
Groeten Jeroen.
Misschien oninteressante informatie maar ik moest het delen hahaha
Groeten Jeroen.
- Brenzef
- Forumlid
Een vel wit papier of een dop is geheel zinloos als je niet weer wat het uiteindelijk voor Kelvin waarde oplevert.The-Boss schreef:Moet je natuurlijk wel een A4tje in je fototas gefrommeld hebben, vindt zo'n dop voor een tientje wel handig........ :mrgreen: :mrgreen:Karel Giesen schreef:Je hebt dus helemaal geen andere hulpmiddelen nodig dan een wit vel papier. Karel
Kun je eens uitleggen hoe je te werk gaat en wat je dan instelt op je kamera, want volgens mij zijn deze acties zinloos.
@Brenzef,
Wat maakt het uit HOEVEEL de kelvinwaarde uiteindelijk is, als het wit maar wit wordt weergegeven!?
Je maakt een foto van een vel wit papier, of door zo'n dop. Ook al komt door het omgevingslicht de kleur anders over, de camera rekent dit om naar puur wit. Deze foto moet je wel als witbalans referentie foto instellen (de d200 kan 4 witbalansfoto's opslaan om snel weer op te roepen) en dan kun je de volgende foto's maken in die omgeving, waarbij de kleuren natuurgetrouw (alsof je overdag bij zonlicht kijkt) uit de camera komen. Natuurlijk zijn er zat situaties waarbij je dit helemaal niet wilt, maar als je de kleuren als bij dag/zonlicht wilt vastleggen is het een goede methode en hoef je helemaal niet te weten wat de exacte kleurtemperatuur is/was.
Wat maakt het uit HOEVEEL de kelvinwaarde uiteindelijk is, als het wit maar wit wordt weergegeven!?
Je maakt een foto van een vel wit papier, of door zo'n dop. Ook al komt door het omgevingslicht de kleur anders over, de camera rekent dit om naar puur wit. Deze foto moet je wel als witbalans referentie foto instellen (de d200 kan 4 witbalansfoto's opslaan om snel weer op te roepen) en dan kun je de volgende foto's maken in die omgeving, waarbij de kleuren natuurgetrouw (alsof je overdag bij zonlicht kijkt) uit de camera komen. Natuurlijk zijn er zat situaties waarbij je dit helemaal niet wilt, maar als je de kleuren als bij dag/zonlicht wilt vastleggen is het een goede methode en hoef je helemaal niet te weten wat de exacte kleurtemperatuur is/was.
- Brenzef
- Forumlid
Ik snap wat je bedoeld, maar als je een ondergaande zon fotografeerd en je gebruikt GEEN dop of velletje, dan zal je kamera de kleurtemperatuur meten en de kamera hierop instellen. Als het goed is komt de kleur overeen met de werkelijkheid.ML schreef:@Brenzef,
Als je een dop of velletje gebruikt wat is dan exact het verschil?
Een grijskaart (niet voor witbalans) snap ik, dat zijn vastgestelde waardes waar je iets mee kan. Maar een dopje voor je lens begrijp ik niet.
Bij de ideale camera zou dat zo zijn. Maar helaas. De camera meet het gereflecteerde licht en niet het invallende licht.Brenzef schreef: Ik snap wat je bedoeld, maar als je een ondergaande zon fotografeerd en je gebruikt GEEN dop of velletje, dan zal je kamera de kleurtemperatuur meten en de kamera hierop instellen. Als het goed is komt de kleur overeen met de werkelijkheid.
Als je een dop of velletje gebruikt wat is dan exact het verschil?
Een grijskaart (niet voor witbalans) snap ik, dat zijn vastgestelde waardes waar je iets mee kan. Maar een dopje voor je lens begrijp ik niet.
Zo'n "dop" maakt het licht wat door de lens gaat difuus zodat je camera als kleurentemperatuurmeter kan gaan werken. Richt naar het invallende licht en je krijgt de correcte witbalans (op voorwaarde dat die dop dan kleurecht is).
Een D2-serie camera heeft om die reden bovenop de zoeker een extra kleurtemperatuursensor om het invallende licht te meten. Helaas werkt dit principe ook niet helemaal toppie omdat je niet altijd in hetzelfde licht staat als je onderwerp, of je staat er zelf voor...

BRON : http://www.dpreview.com
Zie je trouwens wat voor een kleur het kunststof heeft waardoor het licht de meter bereikt...? Net als zo'n dopje, expodisc, whatever.
Bij de D2-serie kun je ook deze invallende lichtmeter gebruiken voor je PRE instelling. Alleen als er weinig licht is dan kan deze meestal geen goede waarde vinden. En dat is net als je hem het meeste nodig hebt. Dus dan pak je gewoon je oude vertrouwde 18% Kodak grijskaart die helaas niet helemaal kleurecht is en soms een beetje groot om mee te nemen.
Ik kan me best voorstellen dat een WhiBal handig kan zijn. Als je merkt dat de WB kritisch wordt neem je nog een foto van het onderwerp en dan met die WhiBal heb je in je PP een referentie voor je wit-grijs-zwart waardes. De prijs is alleen belachelijk voor een stukje kunststof.
Brenzef, wat je zegt is niet zo. Als je (de kamera op auto witbalans) naar een onderwerp richt, meet de kamera NIET de kleurtemperatuur en stelt daarop in. Bij de ondergaande zon 'ziet' de camera veel roodtinten en gaat dit voor een deel proberen te corrigeren, Je foto laat dan dus niet de werkelijkheid ziet, maar is veel te flets, en koel tov de werkelijkheid. Dit is dus juist een voorbeeld waarop je NIET moet corrigeren voor de kleur , want je wilt juist de warme rode gloed vastleggen. NIET witbalansen dus, niet automatisch en niet handmatig. Je moet hier juist het effect ervan tegengaan door een vaste witbalansinstelling te kiezen waarbij je het rood rood laat.
Wil je tijdens bv ondergaande zon, het witte strandhuisje ook echt wit op de foto hebben, dan zul je moeten corrigeren voor de rode gloed. Een wit strandhuis is dan geschikt voor auto witbalans. Wil je een groen strandhuis ook de juiste kleur groen laten worden op je plaat, dan zul je handmatig moeten witbalansen. Dit is dus de rode gloed elimineren. De dop voor je lens is wit, maar door het rode licht van de ondergaande zon komt er 'rood' licht op je referentiefoto. de kamera rekent om naar wit, precies de goede hoeveelheid en de foto's met deze preset witbalans zullen de kleuren goed weergeven voor die omstandigheden. Het witte vel papier, en de dop werken dus precies hetzelfde. Ook een 18% grijskaart werkt zo als je die gebruikt voor de referentiefoto.
Wil je tijdens bv ondergaande zon, het witte strandhuisje ook echt wit op de foto hebben, dan zul je moeten corrigeren voor de rode gloed. Een wit strandhuis is dan geschikt voor auto witbalans. Wil je een groen strandhuis ook de juiste kleur groen laten worden op je plaat, dan zul je handmatig moeten witbalansen. Dit is dus de rode gloed elimineren. De dop voor je lens is wit, maar door het rode licht van de ondergaande zon komt er 'rood' licht op je referentiefoto. de kamera rekent om naar wit, precies de goede hoeveelheid en de foto's met deze preset witbalans zullen de kleuren goed weergeven voor die omstandigheden. Het witte vel papier, en de dop werken dus precies hetzelfde. Ook een 18% grijskaart werkt zo als je die gebruikt voor de referentiefoto.
Dit is niet helemaal waar.ML schreef: Het witte vel papier, en de dop werken dus precies hetzelfde. Ook een 18% grijskaart werkt zo als je die gebruikt voor de referentiefoto.
Met de ExpoDisc, ExpoCap en zo'n videocamera dop meet je het invallende licht door de camera naar het invallende licht te richten en de PRE in te stellen. Voordeel van een ExpoDisc is dat deze niet alleen voor je kleurtemperatuur is, maar ook werkt voor je belichting.
Met een wit vel papier (niet kleurecht), grijskaart (de kodak is niet helemaal kleurecht helaas) of een grote WhiBal meet je het gereflecteerde licht. Dit is gereflecteerd licht van een (bijna) kleurneutraal oppervlak en dus bruikbaar. Hier kun je een PRE mee instellen of een PREimage mee maken.
Met een wit stuk papier kan je in je PP een whitepoint aanwijzen. Met je grijskaart een greypoint en met een WhiBal zowel white-, grey-, als blackpoint.
Ben het toch maar ten dele met je eens yoyo. Natuurlijk is de kleurechtheid wel van belang, maar dit zal slechts marginale verschillen teweegbrengen.
Verder is het niet noodzakelijk dat je met een witbalansdop rechtstreeks in de lichtbron hoeft te richten. Als je in een kamer bv links een gelige lamp hebt branden en rechts een blauwige lamp, meet je ook met de dop, richtend ergens er tussenin, het gemiddelde omgevingslicht. De videodop is echt wit van kleur en reflecteerd het licht. Ook de expodisc projecteert niet de lichtbron, maar door zijn vele prisma's geeft hij aan de sensor alleen een algemene kleur tendens in het beeld door. Wel is het zo dat de expodisc dus niet gevoelig is voor zijn eigen kleur (echtheid) omdat het transparante prisma's zijn, bij de videodop is het wel weer mogelijk dat een bepaald merk of uitvoering misschien net wat kleurzweem heeft, maar het is niet voor niets een witbalansdop en ik ben van mening dat je er goede resultaten mee kunt hebben, voor veel minder kosten dan de innovatieve expodisc.
Verder is het niet noodzakelijk dat je met een witbalansdop rechtstreeks in de lichtbron hoeft te richten. Als je in een kamer bv links een gelige lamp hebt branden en rechts een blauwige lamp, meet je ook met de dop, richtend ergens er tussenin, het gemiddelde omgevingslicht. De videodop is echt wit van kleur en reflecteerd het licht. Ook de expodisc projecteert niet de lichtbron, maar door zijn vele prisma's geeft hij aan de sensor alleen een algemene kleur tendens in het beeld door. Wel is het zo dat de expodisc dus niet gevoelig is voor zijn eigen kleur (echtheid) omdat het transparante prisma's zijn, bij de videodop is het wel weer mogelijk dat een bepaald merk of uitvoering misschien net wat kleurzweem heeft, maar het is niet voor niets een witbalansdop en ik ben van mening dat je er goede resultaten mee kunt hebben, voor veel minder kosten dan de innovatieve expodisc.
Ik zou niet weten hoe zo'n videodop het licht reflecteerd. Welk licht? Het licht van in de camera?ML schreef: De videodop is echt wit van kleur en reflecteerd het licht.
Ik wil geen welles nietes discussie dus ik verwijs je maar door naar de (video) tutorials op de site van ExpoDisc. "Ga bij je onderwerp staan en meet het invallende licht".
http://www.expodisc.com/support/videotutorials.php
Ken je de handmatige belichtingsmeters en kleurtemperatuurmeters waarmee je bij je onderwerp het invallende licht kon meten? Herinner je de witte kapjes over de meter? Die kapjes maakte het licht difuus en met de verschillende opzetstukken kon je de beeldhoek bepalen van je meting.
De ExpoDisc maakt een handmatige belichtingsmeter en kleurtemperatuurmeter van je camera en meet dan het invallend licht. En voor een nauwkeurige meting moet je dan bij je onderwerp staan.
Overigens moet je je grijskaart ook bij je onderwerp houden... dat is dan weer hetzelfde... maar de camera meet daar het gereflecteerde licht van de grijskaart.