HIJ IS ER!!!! De Nikon D90.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Myriad

Bericht door Myriad » za aug 30 2008 12:30 am

PatrickP schreef:Heb je altijd handmatige focus nog over... :D
AF-C bij (vooral snel op/van je af) bewegende onderwerpen is wel handig op een foto-camera. En dan heb ik het alleen nog maar over foto's ...
Zou videofilmen over het algemeen niet met MF willen doen (het schijnt dat onderwerpen daarin nogal eens bewegen ...). Je krijgt hetzelfde effect als je dan AF-S gebruikt. :cry:

dikkiedik

Bericht door dikkiedik » ma sep 01 2008 12:56 am

GdP

Bericht door GdP » ma sep 01 2008 1:13 am

Mooie camera! Misschien leuk voor erbij. Maar er kan blijkbaar geen externe microfoon op aangesloten worden.

Teun

Bericht door Teun » ma sep 01 2008 2:46 am

PatrickP schreef:
Pasemi schreef:Eerlijke informatie (uit de kleine lettertjes) voor geïnteresseerden in de D-movie* functionaliteit:
* Autofocus is niet beschikbaar wanneer u films opneemt.
Heb je altijd handmatige focus nog over... :D
In het introfilmpje zeggen ze ook dat ze ervan houden om te spelen met de scherptediepte...

Alsof autofocus niet gemist wordt. :roll:

Zie van een 3" lcd scherm maar eens te zien of je goed in manueel focus bent en dat de hele tijd. Nee, ik 'wacht' (LOL :P ) nog een aantal jaartjes op de full HD 1080p dolby digital, met AF en misschien ingebouwde harde schijf. :lol:

50 mm

Bericht door 50 mm » ma sep 01 2008 9:19 am

Er zijn hele generaties die op dit moment zijn opgegroeid zonder manuele focus, die doe je dit toch niet aan? Op een aantal goede objektieven zit wel een brede focus ring, maar hoe zit dat met de kitlenzen of sigma's e.d.?
Ja, te verwachten antwoord zal zijn koop de beste objektieven. Maar kun je dat zeggen tegen de doelgroep van de d90?
Voorlopig lijkt de filmfunctie meer op een pretfunctie, waarbij je accu leeg- en je geheugenkaart volloopt.

dodo

Bericht door dodo » ma sep 01 2008 9:27 am

Kijkkijk... dit zet de hele discussie of de filmfeature handig is eigenlijk weer op z'n kop! Hoe werkt zo'n AF dan in een kleine compactcamera? Werkt die dan wel of wordt de AF gewoon op "oneindig" ingesteld?

Ik zou ook niet graag zonder AF werken... Dus doorsparen voor de D300.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma sep 01 2008 9:45 am

Of ik nou film met mijn fotocamera of met mijn telefoon.. wanneer je eisen hoger liggen kom je altijd uit op betere spullen.
Nu kan ik helemaal niet filmen.
Niet teveel op tele filmen en het zal er allemaal wel redelijk uitzien met die D90 denk ik. Veel korte shotjes maken ipv van één lange voorkomt ook dat het onderwerp te snel uit de scherpte loopt.
Verder denk ik dat het mijn probleem niet gaat worden.. :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

50 mm

Bericht door 50 mm » ma sep 01 2008 9:49 am

Dit staat in een review: (http://www.imaging-resource.com/PRODS/D90/D90A.HTM)

Nikon is first with something else: Movie recording in Live view mode. Just press the OK button to start recording. You have to set focus before you start shooting your movie, but you can still manual focus while you're shooting, as well as zoom. The movie will record the noise of the zoom ring to an extent, depending on which lens you're using and how fast you zoom, but it's still pretty impressive. A whole new generation, now of non-professionals, will learn what it means to "pull focus" as the moment of interest turns from one subject to another. It's a cinematic technique usually performed by someone other than the camera operator, who is too busy framing the image to attend to focus as well. But millions of Nikon D90 owners will be able to try a technique that few camcorder owners can.

Sorry, volgens mij gaat het focuspullen echt te ver voor de gemiddelde D90 gebruiker. Bovendien zit de (mono) microfoon dus te dicht bij de objektiefring, zodat alle geluiden die daar worden gemaakt ook op de filmpjes komen.

Verder lees ik ook dat wellicht de filmduur wordt beperkt omdat anders de sensor te heet zou worden... niet echt fijn allemaal.
Het is dus gewoon een fototoestel en geen filmcamera.

dodo

Bericht door dodo » ma sep 01 2008 9:52 am

Ik denk dat je daar een goed punt hebt!

Iedereen kan weer uit z'n euforie komen nu... de kust is weer veilig!

50 mm

Bericht door 50 mm » ma sep 01 2008 10:00 am

Op genoemde review site staat ook nog het teleurstellende:

"...aperture remains fixed during recording..."

Voor mij doet dat definitief de deur dicht.

Ik wens een ieder veel succes met filmen op deze camera.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 01 2008 10:06 am

Wat een verschillende reactie's lees ik weer zeg. De d90 is een stap in de toekomst en over een paar jaar zijn we zover dat de camera tegen je praat.
3 stappen naar links, zoom in. iets door de knieen, scherpstellen en langzaam de ontspanknop indrukken. FOTO IS KLAAR!! :lol:
Ik vind de d90 een mooi ding en is de concurentie weer een stap voor. Voor mij hoeft de filmfunctie niet omdat het niets met fotograferen te maken heeft.
Maar ik weet zeker dat je deze functie toch gaat gebruiken ondanks dat je denkt het niet nodig te vinden. Dat is de kracht van marketing. Maar ik blijf lekker genieten van mijn d300 en laat mij niet meer verleiden door marketing . Hoe mooi het product ook is. Gewoon lekker goede lensen kopen enz.
En veel foto's maken. Maar nikon is lekker goed bezig!

gr Jan 8)

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma sep 01 2008 10:20 am

Quote van mijn docent fotografie:

"het verschil tussen fotografie en film is even groot als het verschil tussen beeldhouwen en ballet"

en de man heeft gelijk!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma sep 01 2008 10:23 am

Eeuw schreef:Quote van mijn docent fotografie:

"het verschil tussen fotografie en film is even groot als het verschil tussen beeldhouwen en ballet"

en de man heeft gelijk!
helemaal mee eens. :wink:

Jan 8)

50 mm

Bericht door 50 mm » ma sep 01 2008 10:28 am

Gelukkig kan Anton Corbijn zowel beeldhouwen als balletten!!

Maar je docent heeft wel gelijk natuurlijk. Ik zeg dit ook vaak tegen collegafotografen als hun klanten vragen of ze ook een promotiefilmpje kunnen maken. De eurotekens in de ogen van die fotografen veranderen dan ook vaak in dikke wallen onder diezelfde ogen...

CorH

Bericht door CorH » ma sep 01 2008 10:57 am

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”