Advies gevraagd: beter objectief of andere camera?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Gretl

Advies gevraagd: beter objectief of andere camera?

Bericht door Gretl » ma sep 01 2008 9:53 am

Hallo,
sinds een paar jaren fotografeer ik met veel plezier met een D70s. Heb daar ondertussen een 80-200 2.8 bij gekocht die goed bevalt. 'Normale' plaatjes schiet ik met de kitlens 18-70. Nu ik wat meer in de fotografie wereld thuis begin te raken, minder de P(aniek)-stand gebruik maar vooral alles handmatig instel valt me op dat m'n foto's (met name in schemerige situaties of veel contrast) dof zijn. Ik vind de kleuren niet helder, grof van korrel bij inzoomen in Lightroom. Meestal heb ik ISO op automatisch staan, of varieer tussen 200 en 400.
Nu is mijn afweging de volgende, doe ik er verstandig aan een beter objectief te kopen die over hele groothoek bereik 2.8 lichtsterk is of kan ik beter m'n geld 'investeren' in een nieuwere camera. D300 bijv? Met betere chip, meer megapixel...?
Moeilijke keuzes :lol: met verjaardag en dertiende maand in 't vooruitzicht....

alvast dank voor jullie input.

TET

dodo

Bericht door dodo » ma sep 01 2008 9:58 am

Waarom verwachtte ik deze vraag al?

Je hebt bij mij weten een hele mooie 2.8 lens. Is je ervaring daarbij hetzelfde? Je kent mij camera (D80); maakt die betere platen? Dan zou ik toch sterk aan de D300 gaan denken ja. Overigens... kún je de iso wel op auto zetten bij de M-stand?

Gretl

Bericht door Gretl » ma sep 01 2008 10:02 am

Ervaringen zijn met name met de kitlens. Echter omdat ik die 't meeste gebruik, met af en toe een 50mm 1.8 voor de kids in huis, is m'n twijfel gekomen. Heb op het forum en elders op i-net ook diverse mooie (kwa scherpte en licht) platen gezien vanuit D300 met 18-70 die ik nu heb. Toegegeven, er staat nooit bij hoeveel photoshop heeft bij gedragen, maar toch....

Robin

Bericht door Robin » ma sep 01 2008 10:03 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op vr dec 11 2009 6:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

dodo

Bericht door dodo » ma sep 01 2008 10:07 am

Kijk, dan zou je eerst kunnen denken aan een beter objectief (groothoek).

Ik ben nog wel benieuwd naar meer ervaringen met de 70-200 2.8 (in Landmannalaugur gebruikte je die toch?). Dan zou je al meer kunnen zeggen over of het meer de camera is, of meer het objectief. Ik zou bijvoorbeeld eens een vergelijking doen van een opname op 70 mm van de 18-70, en een opname op 70 mm van de 70-200 met hetzelfde diafragma (zeg 8 of 11 ofzo). Dan heb je in ieder geval vergelijkingsmateriaal.

En in vgl met de D80...? Die schijnt weer dezelfde sensor te hebben als de D200, dacht ik.

Jan

Bericht door Jan » ma sep 01 2008 10:07 am

Hallo TET

je noemt de D300 dat is een dijk van een camera van een D70s naar een D300 is een wereld van verschil. zelf heb ik een D80 en zit te dubben over een D90 of een D300 eerst wil ik de meningen horen van toekomstige D90 gebruikers. wel denk ik nu al te weten dat de D300 de betere camera is.
bij de keuze die jij voorstelt zou ik het wel weten D300

succes met je keuze

gr Jan

50 mm

Bericht door 50 mm » ma sep 01 2008 10:15 am

Mijn mening is de volgende.

De afgelopen jaren zijn er bij iedere upgrade van de nikon bodies vele verbeteringen gekomen. Een jaar of 7 geleden was er b.v. voor de betere amateur bv de D100 die bereikbaar was. Voor zo'n 2500 euro.
Daarna werd het snel beter en goedkoper.

Persoonlijk vind ik dat je nu voor een relatief laag bedrag prachtige bodies kunt kopen, die helaas het nadeel hebben dat ze sneller dan ooit worden opgevolgd door nog betere en nog goedkopere bodies.

Bij elke verbetering van je camera worden evt. lens"fouten" meer zichtbaar. Dus dan volgt daaruit ook dat je betere (vaak ook duurdere) objektieven gaat aanschaffen.

Maar even ter info, een donker kerkje blijft lastig. Dit zal over 10 jaar geen probleem meer zijn schat ik, dan fotografeer je ruisvrij met ISO 101600. Als het kerkje er dan nog staat tenminste.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma sep 01 2008 10:24 am

Voor mij is de keuze niet moeilijk en zou ik in jouw situatie voor glaswerk gaan. En wel al naar gelang je budget voor een Tamron 17-50 2.8 of een (2e hands) Nikkor 17-55 2.8.
Ik heb ook een D70s en fotografeer alleen met lichtsterke objectieven, allen vaste brandpunten.
Met deze combinatie + fotograferen in NEF en nabewerking met Capture NX zijn naar mijn mening resultaten te bereiken die mindere foto's (compositie, kwaliteit objectieven, nabewerking) gemaakt met een modernere Dslr zoals de D300 overtreffen.

Je zou eens naar onderstaande link kunnen kijken naar een recente serie foto's gemaakt met mijn D70s.
Oldtimers Amersfoort

mikemix

Bericht door mikemix » ma sep 01 2008 11:40 am

Ik proef een beetje dat het verschil in kwaliteit wordt gemaakt met betere apparatuur.

Tuurlijk, gear is bepalend in techniek maar staar je aub niet blind.
Een slechte fotograaf bakt er ook niks van met een D3. En zo kan je wel even doorgaan.

Laatst zag ik een prachtige foto in National G. die bij slechte lichtomstandigheden was genomen. Foto bevatte echt veel ruis als je deze op ruis ging beoordelen. Maar de foto was zo mooi, de ruis deed geen afbreuk aan de foto.

Goede lichtsterke objectieven zijn op de lange duur de beste investering.
Ik werk ook nog steeds met een objectief uit 1993, deze was letterlijk toen een rib uit mijn lijf. Gezien de afschrijftijd en nog steeds supirieure beeldkwaliteit een lachertje nu.

50 mm

Bericht door 50 mm » ma sep 01 2008 12:55 pm

Succes in je keuze!
En idd denk erom, de fotograaf m/v maakt de foto's!

Gretl

Bericht door Gretl » ma sep 01 2008 1:53 pm

50 mm schreef:Succes in je keuze!
En idd denk erom, de fotograaf m/v maakt de foto's!
:lol: en ik had al een ander antwoord klaar..... :lol:

Dank. klopt, maar in sommige gevallen (zoals deze) vraag ik me af of een fotograaf onder dezelfde omstandigheden betere foto's maakt met een andere camera, of beter objectief...
Maar ook dit is subjectief.... I know... :wink: Maar ja. eur 1500 in een put gooien is ook zonde, dus maar ff liever wat ruggespraak.

Mogelijk maar 's een D300 een dagje huren en de verschillen testen.

Esveldt

Bericht door Esveldt » ma sep 01 2008 2:00 pm

Objectief is het belangrijkste mijn inziens, met mijn D50 maakte ik prima foto's in bijv. een donker theater.

Ik miste alleen beeldjes per sec.

En daarom heb ik nu een D200 in combinatie met 2.8 objectieven.

ZeroBit

Bericht door ZeroBit » ma sep 01 2008 2:12 pm

In beide gevallen ga je er flink op vooruit, aangezien je de 80-200 F/2.8 al hebt zou ik eerst de D300 kopen, die combinatie alleen al is super, met de 50mm F/1.8 heb je al lichtsterke lenzen over een mooi bereik.

De prestaties van de D300 met hoge ISO-waardes zijn verbluffend, je 18-70 is niets mis mee, bij de D300 komt ie nog beter tot zijn recht.

marcelstello

Bericht door marcelstello » ma sep 01 2008 4:35 pm

Als je een D300 een dagje gaat huren ben je waarschijnlijk gelijk verkocht.
Zal dan maar gelijk vragen of je de huur prijs van het koop bedrag af kan trekken:)

50 mm

Bericht door 50 mm » di sep 02 2008 9:12 am

Over dat dagje huren gesproken, er zijn wel degelijk goede winkels die bereid zijn om een dagje een camera uit te lenen. Dit zou je serieus kunnen overwegen.
Bijna al mijn camera's heb ik eerst uitgeprobeerd, was nooit een probleem. Pas nog de D700, en ook al vond ik de zoeker veel prettiger dan de D300, ik heb 'm (nog) niet gekocht. Geen probleem bij terugbrengen.
Daarom koop ik niet bij internetwinkels.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”