Welke objectief?
Welke objectief?
Ik ben me sinds kort met fotografie gaan bezig houden. Hartstikke leuke hobby, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een objectief voor portretfotografie. Wie kan mij advies geven welk objectief het meest geschikt is?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
hoi Jack,
Je stelt deze vraag in groothoekzooms. Mijn advies is om voor portretfotografie een lichte tele te nemen. Voor fx is de 85 mm zeer geschikt ivm de minimale vertekening. Portretfotografie met een groothoek vertekend wel heel erg.
Voor dx formaat is de 50 mm al mogelijk.
En welke de 1.4 of 1.8 hangt inderdaad af van waar je hem gaat gebruiken. (licht en achtergrond etc)
Je stelt deze vraag in groothoekzooms. Mijn advies is om voor portretfotografie een lichte tele te nemen. Voor fx is de 85 mm zeer geschikt ivm de minimale vertekening. Portretfotografie met een groothoek vertekend wel heel erg.
Voor dx formaat is de 50 mm al mogelijk.
En welke de 1.4 of 1.8 hangt inderdaad af van waar je hem gaat gebruiken. (licht en achtergrond etc)
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Voor "klassieke" portretfotografie:
FX formaat: 85 - 105mm (bijvoorbeeld AFD Nikkor 1.8/85, 1.4/85, AFS 2.8/105VR Micro, AIs 2.5/105, etc.).
DX formaat: 50 - 70mm (bijvoorbeeld AFD Nikkor 1.8/50, 1.4/50, AFS 2.8/60 Micro; 2.8/28-70; iets langer 1.8/85)
Langere, maar ook kortere(!) brandpunten kunnen eveneens succesvol worden toegepast, maar oppassen met de perspectivische eigenschappen van deze objectieven.
FX formaat: 85 - 105mm (bijvoorbeeld AFD Nikkor 1.8/85, 1.4/85, AFS 2.8/105VR Micro, AIs 2.5/105, etc.).
DX formaat: 50 - 70mm (bijvoorbeeld AFD Nikkor 1.8/50, 1.4/50, AFS 2.8/60 Micro; 2.8/28-70; iets langer 1.8/85)
Langere, maar ook kortere(!) brandpunten kunnen eveneens succesvol worden toegepast, maar oppassen met de perspectivische eigenschappen van deze objectieven.
Jur
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Sorry Hans, we hebben hier al eens eerder over gediscusieerd, maar het perspectief wordt in principe bepaald door de afstand tot het onderwerp. Bij gelijkblijvende afstand tot het onderwerp heb je bij een DX formaat derhalve een korter brandpunt nodig dan bij FX om dezelfde beelduitsnede te bereiken. Voor grotere beeldformaten zijn nog langere objectieven nodig; bijvoorbeeld middenformaat (6x6; 6x7; 6x9) 150-180mm; 4x5inch 300mm.Hans Braakhuis schreef:Voor zowel FX als DX, altijd 85 tot 105. Het beeldformaat wijzigt wel, de beeldwelving echter niet bij gebruik op DX.
Jur
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Op een D40 is het met een 85mm 1.8 natuurlijk wel handmatig scherpstellen... Lastig: de meeste (alle?) primes die ik ken tussen de 70 en 105 hebben geen autofocus op een D40... behalve de Nikon 105mm Micro VR. Maar die lijkt me erg duur in verhouding met de D40, dus dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Goede zoom kopen dus, en wel eentje met HSM/USM/AF-S voor een scherpe prijs. Iets als een Sigma 70-200 f/2.8 of Sigma 50-150 f/2.8 of zo.
Goede zoom kopen dus, en wel eentje met HSM/USM/AF-S voor een scherpe prijs. Iets als een Sigma 70-200 f/2.8 of Sigma 50-150 f/2.8 of zo.
- Léon Obers
- Forumlid
Van FX naar DX terug gerekend zijn de specifiek "ideale portret" brandpunten voor het DX-formaat 58 - 70 mm
Dus in die range zou ik het eerst zoeken.
85 tot 90 mm kan ook als je stijl is om wat krapper in te kaderen (minder romp van een portret erbij betrekt) of het niet erg vindt iets meer afstand te moeten nemen.
Als je manuele scherpstelling niet erg vindt:
- Voigtländer 58mm / 1.4 (beeldhoek komt overeen met circa 85 mm op FX formaat).
- De nieuwe ** Nikkor 60mm/2.8G ED AF-S macro ** (heb je meteen een macro optie).
- de ** Sigma 70mm/2.8 macro EX DG ** (is zelfs nog een streepje strakker in kwaliteit als de Nikkor 60mm)
- Nikkor 85/1.8 of 1.4 versie EDIT vallen af, want hebben geen AF-S motor voor je D40
- 90 mm brandpunten van diverse merken als macrolens (alleen de versies met een intern motortje).
Mocht je macrolenzen "te scherp" vinden in hun afbeelding kun je altijd, je opname precies naar keuze met beeldverwerking "verzachten" / soften (soft focus effect).
De Voigtländer 58mm / 1.4 heeft so-wie-so bij de grootste opening een iets "overstralende" softende werking.
Nog steeds "prettig" soft (met een scherpe ondertoon) op f 2.0 en nog een vleugje bij f 2.8 en een voor portret mooi bokeh.
Zie standaard voorbeelden van de door Cosina geproduceerde Zeiss en Voigtländer objectieven (bijna onderaan) op een Nikon D700:
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/lens_ ... /9006.html
Leveranciers:
** UK **
** USA ** lage dollarkoers
** Duitsland ** (betaal je de prijs zowat in Euro's wat in USA in dollars is).
EDIT
Dus even over het hoofd gezien dat je een D40 hebt waarbij alleen lenzen met een eigen motortje gebruikt kunnen worden. Tja, dat beperkt de keus wel.
Dus in die range zou ik het eerst zoeken.
85 tot 90 mm kan ook als je stijl is om wat krapper in te kaderen (minder romp van een portret erbij betrekt) of het niet erg vindt iets meer afstand te moeten nemen.
Als je manuele scherpstelling niet erg vindt:
- Voigtländer 58mm / 1.4 (beeldhoek komt overeen met circa 85 mm op FX formaat).
- De nieuwe ** Nikkor 60mm/2.8G ED AF-S macro ** (heb je meteen een macro optie).
- de ** Sigma 70mm/2.8 macro EX DG ** (is zelfs nog een streepje strakker in kwaliteit als de Nikkor 60mm)
- Nikkor 85/1.8 of 1.4 versie EDIT vallen af, want hebben geen AF-S motor voor je D40
- 90 mm brandpunten van diverse merken als macrolens (alleen de versies met een intern motortje).
Mocht je macrolenzen "te scherp" vinden in hun afbeelding kun je altijd, je opname precies naar keuze met beeldverwerking "verzachten" / soften (soft focus effect).
De Voigtländer 58mm / 1.4 heeft so-wie-so bij de grootste opening een iets "overstralende" softende werking.
Nog steeds "prettig" soft (met een scherpe ondertoon) op f 2.0 en nog een vleugje bij f 2.8 en een voor portret mooi bokeh.
Zie standaard voorbeelden van de door Cosina geproduceerde Zeiss en Voigtländer objectieven (bijna onderaan) op een Nikon D700:
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/lens_ ... /9006.html
Leveranciers:
** UK **
** USA ** lage dollarkoers
** Duitsland ** (betaal je de prijs zowat in Euro's wat in USA in dollars is).
EDIT
Dus even over het hoofd gezien dat je een D40 hebt waarbij alleen lenzen met een eigen motortje gebruikt kunnen worden. Tja, dat beperkt de keus wel.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do dec 31 2009 12:16 pm, 11 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers