Grijsfilter B+W

Discussies over fotobewerking en archivering
Nikonjunky

Grijsfilter B+W

Bericht door Nikonjunky » ma sep 01 2008 2:55 pm

Ik heb mezelf vandaag eens getracteerd met een grijsfilter. Deze is van B+W 4X
Is deze filter qua kwaliteit goed?
Ik heb er nog geen foto's mee gemaakt, dus kan nog niets laten zien

Robin

Bericht door Robin » ma sep 01 2008 3:51 pm

Meestal vraag je naar de kwalitieit voordat je iets koopt :wink:

Maar kan er geen antwoord opgeven, geen ervaring mee. Ik zou zeggen ga hem eens gebruiken :)

Have fun !

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » ma sep 01 2008 3:55 pm

B+W is meestal wel goed.

Maar ook daar heb je verschil in.
Met of zonder coating..............

Maar begrijp dat je deze gaat gebruiken om licht tegen te houden ?
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Wienand

Bericht door Wienand » ma sep 01 2008 4:11 pm

Ik heb zo'n filter, ook van B+W, een poos geleden aangeschaft om met veel licht toch een groot diafragma te kunnen gebruiken. Helaas heb ik er nog niet veel gebruik van gemaakt. B+W staat volgens mij wel bekend als een van de betere merken op filtergebied.
Als het goed is zul je aan de foto niet zien dat die donkerder ofzo is, alleen dat er meer scherptediepte is en wat meer contrast (wat ik zo volgens het boekje kan reciteren).
Een ander leuk soortgelijk speeltje is het grijsverloop filter. Zelfde idee, alleen is slechts een deel donkerder.

Wienand

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma sep 01 2008 4:18 pm

Naast de eigen filters van Nikon zijn er eigenlijk maar twee topmerken.
B+W is al een heel oud en gerenommeerd topmerk en daarnaast het merk Hoya.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » ma sep 01 2008 4:23 pm

Mike-Nikon:
Ja om het felle licht tegen te houden... maar ook om de maan te fotograferen... ze zeggen dat het goed is een grijsfilter te gebruiken om de maan te fotograferen daar heb ik het ook gekocht.

Robin:
Normaal wel ja, maar ik had er over dat ik de maan wil fotograferen en dat ik een wit fel geval steeds kreeg en toen werd er gezegd dat ik een grijsfilter moest nemen en dat b+w heel goed was
Laatst gewijzigd door Nikonjunky op ma sep 01 2008 4:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

dodo

Bericht door dodo » ma sep 01 2008 4:25 pm

Meestal vraag je naar de kwalitieit voordat je iets koopt
Tis een junky... die doen dat niet;)!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma sep 01 2008 5:41 pm

"Normaal wel ja, maar ik had er over dat ik de maan wil fotograferen en dat ik een wit fel geval steeds kreeg en toen werd er gezegd dat ik een grijsfilter moest nemen en dat b+w heel goed was"

Tsja.
Als je de maan fotografeert en het wordt een "wit fel geval" dan ben je aan het overbelichten. De eerste remedie is dan je sluitertijd korter te maken of je diafragma kleiner.
Meten met de spotmeting is natuurlijk ook wel handig.
Een grijsfilter gebruik je pas als je aan het eind van je mogelijkheden bent qua instellingen: als je korter wilt dan 1/8000 sec., of als je een hoger diafragmagetal nodig hebt dan 16, 22 of 32. Alles natuurlijk afhankelijk van je camera en je objectief.
De maan wordt gewoon belicht door de zon, en je hebt dus eigenlijk dezelfde tijden nodig als bij een zonnige dag "op aarde".
Als je het licht meet terwijl de maan een klein schijfje is en het omringend beeld is donker als de nacht, dan meet je voornamelijk die donkere partij, en dat misleidt de lichtmeter in je camera. Vandaar dat je ook eens met spotmeting moet meten.
Over je grijsfilter: dit lijkt me nu bij uitstek een geval waarin je een multicoated filter zou moeten gebruiken, omdat je een puntvormige lichtbron fotografeert, en dat kan spiegelingen tot gevolg hebben. (Als je dus een grijsfilter nodig hebt...)
Zoek even op dit forum, er is al heeeeeel veel over geschreven.
Zoek: UV-filter, puntvormige lichtbron, multicoating.
B&W is zeker niet slecht, maar Nikon heeft een zekere reputatie te verliezen met filters - hint...
Succes, E.M. de Klerk

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » ma sep 01 2008 6:59 pm

ik heb heel veel, zeer veel instellingen geprobeerd en het resultaat is dat ik alleen een 'wit geval' krijg.
ik heb een kitlens van 18-55 en iemand zei dat ik een grijsfilter moet gaan nemen, dus ga ik dat eens proberen.
geld voor een lichtgevoelig lenstypetje heb ik niet, dus wil ik het eens zo proberen

Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » ma sep 01 2008 7:23 pm

Is dit filter eigenlijk ook van Nikon verkrijgbaar in grotere filtermaten (77mm)? 39mm is nog wel te vinden, groter niet.
// een hoop gouden dozen

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » ma sep 01 2008 7:24 pm

77 mm is te verkrijgen van b+w

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 01 2008 7:39 pm

emdeklerk schreef: Over je grijsfilter: dit lijkt me nu bij uitstek een geval waarin je een multicoated filter zou moeten gebruiken, omdat je een puntvormige lichtbron fotografeert, en dat kan spiegelingen tot gevolg hebben. (Als je dus een grijsfilter nodig hebt...)
Bij maanfotografie, juist met zo'n enkel wit gevalletje in de lucht moet je juiste helemaal geen filter gebruiken, ook al is de coating nog zo goed. Je krijgt juist in dit voorbeeld geheid een extra terugkomende reflectie "ghosting" elders in je beeld.

Hier voor de TS. Het gaat dan wel om een UV-filter in die draadjes, maar wat betreft de optische problemen die daarin naar voren komen maakt dat niet uit voor een grijsfilter. Zie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 984#158984
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 105#159105
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 302#159302
Nikonjunky schreef:ik heb heel veel, zeer veel instellingen geprobeerd en het resultaat is dat ik alleen een 'wit geval' krijg.
ik heb een kitlens van 18-55 en iemand zei dat ik een grijsfilter moet gaan nemen, dus ga ik dat eens proberen.
geld voor een lichtgevoelig lenstypetje heb ik niet, dus wil ik het eens zo proberen
Dan heb je simpel gezegd niet voldoende instellingen gebruikt.
Tip: niet op automaat zetten maar bijv. volledige handbediening.
Zet in je camera een customfunctie aan dat geclipte hoge lichten gaan knipperen in je LCD-beeld.
Dan is het simpel een kwestie om steeds maar kortere sluitertijden te gaan gebruiken, totdat de maan niet meer " knippert". Kijk dan waar de piek zit in het histogram, en maak er eventueel nog een belichting bij die een halve stop krapper belicht is.

Echt je camera heeft voldoende instelmogelijkheden in huis om de maan zonder enig extra filter hulpmiddel vast te leggen.
Een lichtsterk lenstypetje kopen heeft ook geen enkele zin, want ook daar zal je zo'n overbelichte maan overhouden als je op dezelfde manier te werk gaat als je tot nu toe hebt gedaan.
Alleen met je kitlensje zul je wel een ontzettend klein maantje over houden in je beeld bij gebrek aan tele.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 01 2008 7:59 pm

Wienand schreef:Ik heb zo'n filter, ook van B+W, een poos geleden aangeschaft om met veel licht toch een groot diafragma te kunnen gebruiken.
.......

.......alleen dat er meer scherptediepte is en wat meer contrast (wat ik zo volgens het boekje kan reciteren).
Eh, ik neem aan dat je bedoelt minder scherptediepte. Dat is namelijk het effect om met een grote diafragma-opening te kunnen werken.

Dat er meer contrast zou zijn op basis van een grijsfilter lijkt mij onzin. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat werkelijk in dat boekje staat.

Hooguit zou het contrast een beetje beter kunnen zijn als basis van een meer optimale " midden"-opening waarbij de algemene scherpte en contrast beter is van een lens tegenover het gebruik van een erg klein diafragma met kwaliteitsverlies door diffractie. Maar dat verschil heb je op basis van verschillende openingen van een lens alleen. Ook zonder gebruik van een grijsfilter.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » ma sep 01 2008 8:12 pm

Nikonjunky schreef:ik heb heel veel, zeer veel instellingen geprobeerd en het resultaat is dat ik alleen een 'wit geval' krijg.
met alle respect, maar dan doe echt iets niet goed.... Je kunt ofwel met spotmeting of gewoon handmatig uitproberen prima foto's van de maan krijgen. Bijkomend probleem bij jou is dat je met 55mm een klein rondje blijft houden die nooit de details zal laten zien die je hier af en toe voorbij ziet komen.

ajuus
emiel

Herman55

Bericht door Herman55 » ma sep 01 2008 8:19 pm

Nikonjunky schreef:geld voor een lichtgevoelig lenstypetje heb ik niet, dus wil ik het eens zo proberen
Waarom zou je een filter schroeven voor een dure en lichtsterke lens, die de vervolgens de lichtsterkte met 4 stoppen omlaag brengt??? De logica daarvan ontgaat me enigzins.

Tuurlijk, met een lichtsterke lens heb je meestal betere kwaliteit in handen, maar dat heeft in dit geval niets met je belichting van de maan te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”