1e poging portret fotografie (soort van)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Robin

1e poging portret fotografie (soort van)

Bericht door Robin » zo aug 31 2008 2:34 pm

Net als Patrick onlangs maar eens aan de gang gegaan met een "studiosetting" met behulp van SB flitsers.

Situatieschets:
Gemaakt met 2 reflectieparaplu's (wit) met een SB-800 en SB-600 die op remote staan. Deze worden geactiveerd door een D70s die als nadeel heeft dat de popupflits ook moet afgaan (in dit geval met diffusor erop).
Helaas erg weinig ruimte, kamertje is slechts 2 meter breed. Dus staan net tussen de plu's in. Camera op zo'n 3 meter afstand met een 50mm f/1.8

Doel:
Foto's zijn gemaakt in het donker, was laat in de avond en had het blauwe rolgordijn nodig als achtegrond :wink:
Doel was om de belichting zo natuurlijk mogelijk te krijgen.

Dus feedback is meer dan welkom. Gaat me hier niet om de pose of het feit dat ik me moet scheren, maar puur over belichting en tips in kleine ruimtes. :-)

Komt de belichting natuurlijk over ?
Kan ik in een kleine ruimte misschien beter met 1 plu werken en een reflectie scherm ?

Ga binnenkort eens experimenteren met 1 sb-600 en deze laten aansturen met een SB-800 op de camera omdat ze dan onafhankelijk instelbaar zijn. Nu geven ze helaas beide hetzelfde.
Misschien de sb-800 dan via plafond of richten in reflectiescherm.

Afbeelding

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo aug 31 2008 3:16 pm

schiet je door de plu's heen of gebruik je ze standaard ?
je moet je scheren ;-)

vind het licht nog wat te hard overkomen.
vandaar de vraag van de plu's

je rolgordijn is niet slecht.
gewoon een goede tip voor iedereen die toevallig een leuk kleurtje rolgordijn heeft.

hoor het wel

Arend

Robin

Bericht door Robin » zo aug 31 2008 3:30 pm

Een foto zegt meer dan duizend woorden :wink:

Zo ziet het er uit als de flitsers afgaan
Afbeelding

Laat het licht dus terug reflecteren. Misschien inderdaad iets zachter gaan zetten op de camera, aangezien de ruimte dus vrij klein is.
(2 meter breed en kan tot 3 meter diep gaan)

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo aug 31 2008 6:06 pm

Kan je de flitsers dieper in de paraplu's zetten? Op deze manier kan je het karakter van het licht veranderen. Karakter van (flits)licht wordt beïnvloed door de grootte van de lichtbron. Ook de afstand is bepalend voor het karakter. Een octabox van 135 cm doorsnede op een afstand van 20 cm (licht -> onderwerp) zal een veel zachter licht geven dan een spot met een doorsnede van 10 cm op een afstand van een meter.
Je flitsers zachter zetten, wat je wilt gaan doen, zal alleen maar resulteren in een donkerder beeld.
Als je nu naar de foto van de 'studio' kijkt, zie je op het plafond een snijpunt in de lichtbanen. Op deze manier zal dit op je onderwerp een schaduwbaan in het midden van het onderwerp geven. Zet je lampen dus niet aan weerszijde van je onderwerp. Je hebt prachtige muren om te gebruiken. Je kunt hier één flitser tegen laten reflecteren. Prachtig zacht licht.
Als je nog € 149,= te spenderen hebt, is dit een goede aanvulling.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

mikemix

Bericht door mikemix » zo aug 31 2008 7:32 pm

Wat ik nu een beetje mis is een lampje boven je hoofd, waardoor het haar wat meer los komt.
Let er ook op dat de vrouw desnoods op een verhoging gaat staan, krijg je een betere/prettige compositie.
Foto heb ik wat bewerkt, crop/warmer in toon/iets verscherpt.
Als ie weg moet, gaat ie weg....

Afbeelding

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo aug 31 2008 8:15 pm

Ik vind de verlichting zo vlak.

Probeer eens van 1 kant aan te lichten en een 2e lamb als bij verlichting.
Zodat je toch een beetje schaduw krijgt.

Op de fotoclub hadden we altijd 1 softbox staan (op 1 lijn met het model). En 1 paraplu (schuin voor).

Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 31 2008 8:52 pm

De situatie lijkt wel op die ik laatst schetste, met het verschil dat TomT en ik over resp. een D30 en een D200 beschikken. Dus allebei een camera met commander mode. Dat is toch wel een groot voordeel!

Ik begrijp niet hemaal wat je bedoelt met "Ga binnenkort eens experimenteren met 1 sb-600 en deze laten aansturen met een SB-800 op de camera omdat ze dan onafhankelijk instelbaar zijn. Nu geven ze helaas beide hetzelfde."... Je kan ze toch handmatig om een sterkte instellen?

Ik vind trouwens de bewerking van Mikemix een enorme verbetering!

Verder een prima portretje, maar ik ben het eens met mijn voorgangers...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Robin

Bericht door Robin » zo aug 31 2008 11:29 pm

Bedankt voor het commentaar allemaal !!

Erg informatief en leerzaam en ga er zeker mee aan de slag. Zoals gezegd een eerst poging en moet nog veel leren, maar gaat helemaal goed komen :-)

@Arjan
Flitsers kunnen zekers dieper in de paraplu. Eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan.
Net even gekeken, ze hangen zelfs nog buiten de plu. Ik ga hier gelijk mee aan de slag in combinatie met 1 plu laten reflecteren tegen de muur.
Cheers !!

@Mike
Natuurlijk hoeft hij niet weg, ben hier om te leren. En het is tevens een erg mooie bewerking (op een klein stukje haar na).
Verscherping techniek van meneer Kelby toegepast, maar dat valt in het niet als ik die van jou er naast zet.
Kun je misschien iets meer vertellen over wat je precies gedaan hebt. Aan de "licht blauwe krans" om onze hoofden heen heb je iets met penseel gedaan ?
Bedankt voor de compositie tip, dit is mijn volgende uitdaging als ik de belichting onder controle krijg.

@Mike-Nikon
Waar had je schaduw willen zien dan ? Was net zo blij dat ik de schaduw weg had gekregen (van neus, of die van mij op vriendin)

@Patrick
Kun je deze handmatig op de flitsers zelf instellen als ze in remote staan ?
Ik heb namelijk met een D70 niet de luxe om in het menu zelf per kanaal in te stellen. Kan alleen op de body zelf de popup flits meer of minder geven (volgens mij geen invloed op de sb-xxx's zelf).
Dat bedoelde ik met de SB-800 op mijn body zetten, dan kan ik ze wel per kanaal kan instellen wat een flitser per kanaal geef. Nadeel hou nog maar 1 plu over.
Resteert mij om de sb-800 op de D70 via de muur of reflectie scherm te laten gaan, dus heeft iets weg van de tip van Arjan.

Dus ik heb binnenkort weet wat te doen. Bedankt voor de tips tot zover !!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 31 2008 11:43 pm

Met de D200 en hoger kan je per groep/kanaal aangeven hoe hard geflitst moet worden. Je kan zelfs de flitser op de camera uit zetten. Hij gaat dan wel af om instructies uit te delen aan de andere flitsers, maar niet tijdens het maken van de foto zelf. Dat werkt echt magnifiek.

Tom kon ook met z'n eigen settings werken, want de flitsers worden tenslotte door de camera van instructies voorzien. Dat is toch wel het punt waar Nikon duidelijk de beste is: geen ander merk schijnt hieraan te kunnen tippen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo aug 31 2008 11:51 pm

Volgens mij is het 'probleem' dat je twee hoofdlichten hebt. Als je zorgt dat je met één lamp of plu of wat dan ook je onderwerp verlicht en met een tweede en desnoods een derde bron de schaduwkant opheldert.. dan ben je al een heel end in de goede richting.
Die tweede bron kan via de achtergrond weerkaatst worden of als hulplichtje op een andere plek staan.
En zo zijn er nog duizend mogelijkheden :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Marco

Bericht door Marco » zo aug 31 2008 11:57 pm

Robin,

Je kunt het licht van je pop-up blokkeren door deze SG-3IR erop te zetten, aansturing van je remote flitsers werkt dan nog prima.

@Patrick, ik ga snel even opzoeken hoe je de pop-up van de D200 uitschakelt. Het blijft wennen, zo'n geavanceerde camera... :mrgreen:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 01 2008 12:00 am

Marco Handgraaf schreef:@Patrick, ik ga snel even opzoeken hoe je de pop-up van de D200 uitschakelt. Het blijft wennen, zo'n geavanceerde camera... :mrgreen:
???? Je bedoelt de flitser op je camera niet mee laten flitsen? Op commander zetten en dan kan je ogen je popup instellen. Alles via het menu...

Robin

Bericht door Robin » ma sep 01 2008 8:25 am

PatrickP schreef:Met de D200 en hoger kan je per groep/kanaal aangeven hoe hard geflitst moet worden. Je kan zelfs de flitser op de camera uit zetten. Hij gaat dan wel af om instructies uit te delen aan de andere flitsers, maar niet tijdens het maken van de foto zelf. Dat werkt echt magnifiek.

Tom kon ook met z'n eigen settings werken, want de flitsers worden tenslotte door de camera van instructies voorzien. Dat is toch wel het punt waar Nikon duidelijk de beste is: geen ander merk schijnt hieraan te kunnen tippen!
En mijn D70 dus ook niet :lol:

Dit is een luxe die ik nu dus echt mis.

Marco bedankt voor de link. Ga eerst de bovenstaande tips en die van eeuw uit proberen door met 1 hoofd bron te gaan werken.

Dus gaat helemaal goedkomen, zla binnenkort wat resultaat van de veranderingen posten.

Cheers !

evertfoto

Bericht door evertfoto » ma sep 01 2008 10:23 pm

De verlichting is m.i. ook aan de vlakke kant.
Het standpunt van de fotograaf is te laag.
Je kijkt nu zo in de neusgaten en dat is geen prettig gezicht.
Verder blijft het zo dat oefening kunst baart. Vooral doorgaan zou Barry Stevens zeggen. Veel experimenteren met je lichtbronnen.
En geen tangverlichting gebruiken, dan worden je opnamen al veel sterker.

Robin

Bericht door Robin » ma sep 01 2008 11:26 pm

evertfoto schreef: Het standpunt van de fotograaf is te laag.

Mmmm dan moet ik eens gaan kijken naar een ander statief. Was met test shots bezig dus camera stond op ooghoogte (zodat ik niet steeds hoef te bukken). Denk dat hij nog zo 15 cm hoger kan, maar dan heb ik met me 1m92 zelf een trap nodig.

Bedankt voor je tips in ieder geval. Ga ermee aan de slag en ga uiteraard vooral door. zoals gezegd dit was de eerste poging, dus nog compleet nieuw voor me. Gaat goed komen

:)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”