welke macro-lens?

Discussies over macro/micro objectieven
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 12:01 pm

iJoost schreef:Er wordt toch gewoon gevraagd wat een goed keuze zou zijn? Geen idee van het budget...

Maar je hebt gelijk. Helemaal serieus was het voorstel niet. Ik heb er wel net zelf eentje gekocht - Moet ik nu sorry zeggen? - vandaar dat mijn oog aan dit draadje bleef haken.
Natuurlijk is iedere bijdrage welkom, en sorry zeggen hoeft natuurlijk al helemaal niet. Alleen als iemand met een D70 schiet en wil beginnen met macrofotografie is zo'n lens waarschijnlijk niet helemaal de juiste keuze.

Mooi is de lens ongetwijfeld! Begin eens een draadje over het waarom van deze lens, en toon ons eens wat superieure plaatjes...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iJoost

Bericht door iJoost » vr apr 04 2008 12:48 pm

Overigens is de 50 mm. Macro van Zeiss ongeveer een derde goedkoper. Maar natuurlijk dat is nog steeds behoorlijk aan de prijs voor een beginner.

Het is alleen dat het zooooooo lekker werkt met goed gereedschap... Wat maakte dat ik mijn tong niet in bedwang kon houden. Dat wilde ik maar bijdragen: niet bij de prijs alleen. ;-)

(Oh, en sorry zeggen was natuurlijk niet voor de bijdrage maar voor het feit dat ik mij de luxe van zo'n schandelijk dure lens permiteer. Ik moet nog even wennen.)

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr apr 04 2008 4:52 pm

Tamron 90 hebben de D80,s volgens mij staat ergens een sinaasappel van hun op de foto op het forum.
Bijna goed Nicole :wink: , het is de 60mm micro van Nikon... :)
En dat mandarijntje (kan ik nu dus niet meer in het Macro-raadseltje gebruiken :lol: :lol: )
Die zet ik hier gewoon weer even neer..

Afbeelding

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma apr 07 2008 10:41 pm

iJoost schreef:Overigens is de 50 mm. Macro van Zeiss ongeveer een derde goedkoper. Maar natuurlijk dat is nog steeds behoorlijk aan de prijs voor een beginner.

Het is alleen dat het zooooooo lekker werkt met goed gereedschap... Wat maakte dat ik mijn tong niet in bedwang kon houden. Dat wilde ik maar bijdragen: niet bij de prijs alleen. ;-)

(Oh, en sorry zeggen was natuurlijk niet voor de bijdrage maar voor het feit dat ik mij de luxe van zo'n schandelijk dure lens permiteer. Ik moet nog even wennen.)
Op een D70 heb je er niet veel aan omdat je dan geen lichtmeting hebt. Dat begint pas bij de D200 en hoger.

iJoost

Bericht door iJoost » ma apr 07 2008 10:55 pm

Je hebt gelijk. Mea culpa. ;-)

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma apr 07 2008 11:09 pm

iJoost schreef:Je hebt gelijk. Mea culpa. ;-)
Geen probleem! :wink:

edwin73

Bericht door edwin73 » ma sep 01 2008 10:10 pm

Hoi,

Ik zit met dezelfde vraag, ben ook van plan meer met macro te gaan doen, en die Sigma's lijken me wel wat, maar kan ik daar meer mee dan met mijn huidige Nikkor 18-135mm? (kitlens) is het de moeite om voor de 50 of 70, of de 105 mm te gaan? zijn deze lenzen echt véél sherper dan mijn huidig exemplaar? wat zijn de voordelen/nadelen?...

Ik kies voor Sigma, omdat ik geen zin heb om 1.5 keer meer te betalen voor de Nikkor lenzen, ja ze zullen wel beter zijn dan Sigma, want je hebt altijd baas boven baas zeg ik maar.
En qua prijzen vind ik ze wel binnen de (mijn) perken blijven.

Ik wou er hoofdzakelijk bloemen, en insecten mee fotograferen, moet ik dan gaan voor de 70 of de 105? i.v.m. de eerder genoemde afstand voor vlinders die nog wel eens de neiging hebben om te vroeg weg te vliegen wegvliegen, enz...
groeten, en alvast bedankt voor mogelijke tips.

edwin.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 01 2008 10:18 pm

Edwin, eender welke macrolens is veel, heel veel scherper dan je 18-135!

Welke voor jou geschikt is kan je denk ik wel vinden als je even zoekt op dit forum: we hebben het er al vaak over gehad!

Maar rond de 90-105mm zit je altijd goed... 50mm Is vrijwel altijd te kort, 70mm kan prima, 150mm is wellicht weer wat te lang.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dragon2

Bericht door dragon2 » ma sep 01 2008 10:24 pm

@ edwin: Tamron 90mm is een leuke all-round macrolens. Beter dan de sigma 70 en 105 mm lenzen.

Herman55

Bericht door Herman55 » ma sep 01 2008 10:25 pm

De Tamron 90 mm is een rete scherpe lens, en bijzonder geschikt om mee te beginnen. Ik heb hem 5 jaar lang in de tas gehad. Hij is nu vervangen door de 105VR. Naast dat je uitstekend je bloemen er mee kunt "vangen", heb je daar ook nog de mogelijkheid mee om over te kunnen stappen op insecten/vlinders/e.d. Zonder meer een goede keus voor niet al te veel geld.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 01 2008 10:35 pm

Ik ga het bovenstaande natuurlijk niet tegenspreken... 8)

Herman55

Bericht door Herman55 » ma sep 01 2008 10:58 pm

PatrickP schreef:Ik ga het bovenstaande natuurlijk niet tegenspreken... 8)
Zal ik je een geheimpje verklappen?
Ik heb hem nog steeds in de kast staan, en doe hem beslist niet weg. Ook niet na mijn opruimwoede van laatst...

edwin73

Bericht door edwin73 » wo sep 03 2008 9:18 pm

Ok, Bedankt voor de Tips iedereen, ik zal binnenkort eens gaan kijken bij Foka, daar heb ik ook mijn D80 vandaan. Ik hoop dat ze die Tamron ook op voorraad hebben.
Ohja heeft er iemand van Jullie ook wat voorbeelden van foto's met deze lens?... gewoon ter vergelijking. (grafiekjes zeggen mij niet veel, heb liever de praktijk)

Ik had inderdaad geen idee van de kwaliteit van dat soort lenzen t.o.v. mijn eigen lens, ik had al wel eens dingen gezien met voorzetlenzen van raynox, dat zag er ook al behoorlijk indrukwekkend uit, dus dit zal wel beter zijn, omdat dit specifieke lenzen zijn.

Hmm.. ik geloof dat ik maar 's wat 'vlinderstruiken' ga scoren voor in de tuin :lol:
Alleen dan balen van dat herfst weer...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 04 2008 1:26 am

Foto's die met een bepaalde camera of een bepaald objectief gemaakt zijn kan je op verschillende sites vinden. Hier bijvoorbeeld:

http://www.pbase.com/cameras/tamron/sp_ ... 0_28_macro

Natuurlijk zijn ze niet allemaal even goed: Jan en alleman plaatst hier zijn/haar foto's.

Nog een andere site:

http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=45

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do sep 04 2008 8:36 am

PatrickP schreef:Hier bijvoorbeeld:
http://www.pbase.com/cameras/tamron/sp_ ... 0_28_macro
Natuurlijk zijn ze niet allemaal even goed: Jan en alleman plaatst hier zijn/haar foto's. Nog een andere site:
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=45
Als je thuis een behoorlijk scherm hebt van zeg 5000 euro of meer, dan zou je ook de kwaliteit van een objectief op zo'n scherm kunnen zien. Ervan uit gaande dat iemand dan ook een originele NEF, plaatst, waarbij in de camera alles uit staat, zoals verscherping, vignettering, e.d. En dit ook later niet gedaan is.
Denk toch dat beide opties geen praktijk zijn.

Wat wel kan is eens kijken hoe vaak een een objectief aangeboden wordt op Marktplaats e.d. Geen tevreden eigenaars dus.
Even gekeken naar een 200 Nikkor macro op Marktplaats. Geen enkele aanbieding vandaag.
En wel tegen gekomen een AF ED f3.5 200mm, nieuwprijs destijds 1659, nu al een bod van 30 Euro. Maar ja dit is off topic.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”