Junky's tip: warme flits foto's
Junky's tip: warme flits foto's
Heel veel mensen kennen dat wel.... je wilt 's avonds lekker er op los gaan flitsen op het feest en je komt thuis en het lijkt wel winter!!! ijskoude foto's, totaal geen gezellige warme foto's.
Nou is hier wel vaker over geschreven en allerlei toeren uitgehaald, maar ik heb zelf een zeer simpele truc uitgevonden... geen instellingen nodig geen gedoe met statieven, geen bewegende objecten, gewoon lekkere snelle en mooie foto's.
En ga nou niet zeggen dat wist ik al, want ik heb hier niets over gevonden op dit forumpje, alleen instellingen die nogal ingewikkeld waren.
Ga naar een zeer goede fotozaak en haal daar een zachte oranje filter voor je lens...
schroef die er voor..... klaar!
Vind je het achteraf iets té oranje.. ff kloten met bibble pro of wat voor progje je hebt met wit balans klaar.
Natuurlijk kan dit ook achteraf, maar als je zo'n halve gare bent net zoals ik en je maakt een paar honderd foto's ben je nogal ff zoet, dus vandaar die filter.
Nou is hier wel vaker over geschreven en allerlei toeren uitgehaald, maar ik heb zelf een zeer simpele truc uitgevonden... geen instellingen nodig geen gedoe met statieven, geen bewegende objecten, gewoon lekkere snelle en mooie foto's.
En ga nou niet zeggen dat wist ik al, want ik heb hier niets over gevonden op dit forumpje, alleen instellingen die nogal ingewikkeld waren.
Ga naar een zeer goede fotozaak en haal daar een zachte oranje filter voor je lens...
schroef die er voor..... klaar!
Vind je het achteraf iets té oranje.. ff kloten met bibble pro of wat voor progje je hebt met wit balans klaar.
Natuurlijk kan dit ook achteraf, maar als je zo'n halve gare bent net zoals ik en je maakt een paar honderd foto's ben je nogal ff zoet, dus vandaar die filter.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Een " conversiefilter" voor de reflector van de flits is een bekende truuc om de witbalans van het flitslicht en aanwezig kunstlicht naar elkaar te brengen. De camera kiest dan vervolgens een instelling meer afgestemd richting kunstlicht toe.
De witbalans van het geheel is beter in evenwicht.
De resultaten kunnen inderdaad erg goed zijn.
De witbalans van het geheel is beter in evenwicht.
De resultaten kunnen inderdaad erg goed zijn.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di sep 02 2008 10:46 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
vraagje: de filters die bij de SB800 meegeleverd worden...voldoen die ook?? en kan/moet je de witbalans op auto laten staan??Léon Obers schreef:Een " conversiefilter" voor de reflector van de flits is een bekende truuc om de witbalans van het flitslicht en aanwezig kunstlicht naar elkaar te brengen.
De camera kiest dan vervolgens een instelling meer afgestemd richting kunstlicht toe. Het geheel is beter in evenwicht.
De resultaten kunnen inderdaad erg goed zijn.
groeten Ben.
Laatst gewijzigd door benikon op di sep 02 2008 9:53 am, 3 keer totaal gewijzigd.
zoveel toeren hoef je niet uit te halen om goede flitsfoto's te krijgen hoor. Kwestie van 3 a 4 instellingen. Waarschijnlijk sneller ingesteld dan een filter er op te draaien
Maar post inderdaad maar wat resultaat. Dacht altijd dat dit filter meer voor zonsondergangen was of voor buitenfoto's met een telelens, etc
Ben dus erg benieuwd naar het resultaat, met name wat het met de huidskleur doet.

Maar post inderdaad maar wat resultaat. Dacht altijd dat dit filter meer voor zonsondergangen was of voor buitenfoto's met een telelens, etc
Ben dus erg benieuwd naar het resultaat, met name wat het met de huidskleur doet.
- Warner
- Forumlid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: di jun 06 2006 12:25 pm
- Locatie: Castricum
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een filter voor de lens lijkt me niet de juiste manier. Voor de flitser een filter geeft wel een warmere tint zonder dat je de foto's moet nabewerken.
Op safari in het donker leeuwen gefotografeerd met flitser en oranje filter, geeft een zeer natuurlijk warm resultaat.
Op safari in het donker leeuwen gefotografeerd met flitser en oranje filter, geeft een zeer natuurlijk warm resultaat.
Groet, W@rner
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
De gebruiksaanwijzing van de SB-800 geeft aan dat het "oranje" filter (gecodeerd als TN-A1) het licht afstemt op "gloeilamp/wolframverlichting".benikon schreef:vraagje: de filters die bij de SB800 meegeleverd worden...voldoen die ook?? en kan/moet je de witbalans op auto laten staan??Léon Obers schreef:Een " conversiefilter" voor de reflector van de flits is een bekende truuc om de witbalans van het flitslicht en aanwezig kunstlicht naar elkaar te brengen.
Dus de kleurtemperatuur van de flitser wordt volledig in overeenstemming gebracht met aanwezig kunstlicht wat je doorgaans 's avonds als verlichting in een normale huiskamer hebt.
Afhankelijk van het model camera is de automatische witbalans voor kunstlichtomstandigheden verschillend. De ene camera pakt dat beter op als de andere.
Dus maak een proef om te kijken wat er uit komt. Over het algemeen geven de auto instellingen bij kunstlicht een wat warmer resultaat dan helemaal neutraal. Als je die sfeer net wilt vasthouden pakt dat in die situaties natuurlijk goed uit.
Is het resultaat bij auto alsnog te warm voor je gevoel, kies dan handmatig voor een kunstlicht preset. Je kunt het ook achteraf nog regelen in Nikon Capture NX als je in het RAW-formaat fotografeert.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ArjanL
- Forumlid
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: ma aug 27 2007 9:19 pm
- Locatie: Barendrecht
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je verliest licht met een contrast of conversie filter. Zal in dit geval weinig zijn en wordt wel gecompenseerd door de flitser, maar toch.
Volgens mij is het eenvoudiger om de WB van de camera op Flits of desnoods Schaduw te zetten. Of uitgebalanceerd flitsen waarbij je het beschikbare licht een rol laat meespelen.
Volgens mij is het eenvoudiger om de WB van de camera op Flits of desnoods Schaduw te zetten. Of uitgebalanceerd flitsen waarbij je het beschikbare licht een rol laat meespelen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
foto
Ik heb even een foto gemaakt om te laten zien wat de filter doet. Flitsen is altijd 'koud' en als je een romantisch diner ziet en je wilt foto maken is vaak de foto verpest door die witte helle flits. Het ging er bij mij niet om minder of meer of wat dan ook, maar ik wou voor de romantische en mooie avond foto's een beetje 'oranje' dus warme tint hebben.
Hier laat ik een voorbeeld zien... ja ja ik weet tis niet echt een goed voorbeeld van dat romantische, het is alleen maar om even te laten zien dat die filter doet.

Wit licht kan mooi zijn... geef ik eerlijk toe, maar er zijn omstandigheden... dat warme foto's mooier zijn en dat heb ik hier mee bereikt
Hier laat ik een voorbeeld zien... ja ja ik weet tis niet echt een goed voorbeeld van dat romantische, het is alleen maar om even te laten zien dat die filter doet.

Wit licht kan mooi zijn... geef ik eerlijk toe, maar er zijn omstandigheden... dat warme foto's mooier zijn en dat heb ik hier mee bereikt
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Nee hoor. Met een instelling van je camera kun je de verschillen van de "kleurtemperatuur" die er zijn tussen het koele op daglicht afgestemde flitslicht niet in overeenstemming brengen met het warme kunstlicht in een ruimte, wat je als licht ook in de opname wilt laten meespelen.Robin schreef:zoveel toeren hoef je niet uit te halen om goede flitsfoto's te krijgen hoor. Kwestie van 3 a 4 instellingen. Waarschijnlijk sneller ingesteld dan een filter er op te draaien![]()
Echt de enige methode is om de verlichting qua kleurtemperatuur dan naar elkaar toe te brengen. Praktisch de meest handige methode is dan een filter op je flitser te zetten.
Je zou ook "blauwe filterfolies" over aanwezig kunstlicht kunnen monteren om het warme kunstlicht in overeenstemming met het koele flitslicht te krijgen, maar praktisch gezien ben je dan wel even zoet om alle kunstverlichting van dergelijke folies te voorzien. Afgezien van de kosten van zovele grote folies. Andersom een filter op de flitser gaat dan makkelijker.
Je moet wel rekening houden dat met met het plaatsen van een filter voor je flitser je aan flitsvermogen verliest. Dus je bereik wordt beperkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers