HIJ IS ER!!!! De Nikon D90.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Rickhtml

Bericht door Rickhtml » ma sep 01 2008 3:11 pm

@ 50 MM: je hoeft dat filmen toch iet te gebruiken? Want los daarvan is het qua techniek weer een behoorlijke stap vooruit ;-)

Ik zie het maar zo; ook niet alles wat op mijn auto zit vind ik nodig of nuttig, maar dat weerhoudt me er niet van om een kwaliteits auto te kopen. :wink:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma sep 01 2008 6:03 pm

D90 is op 10 september a.s. te zien op de Nikon Pro dag bij foto Klein prof.
(Weena 701, Rotterdam).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

50 mm

Bericht door 50 mm » di sep 02 2008 9:03 am

@Rickhtml,
natuurlijk ben je niet verplicht de filmfunctie te gebruiken.
Echter ik kijk naar de aankondiging pagina groot in de advertenties van nikon. Daar wordt het groots gepresenteerd. (Lees een paar pagina's terug, heeft iemand in dit draadje een ad geplaatst.)
Ook hier waren mensen eerst enthousiast: HD filmfunctie, klinkt toch goed.

Dan blijkt na het goed lezen van de eerste reviews een paar jammerlijke minpunten aan deze filmfunctie te zitten: geen AF tijdens filmen, geen aanpassing diafragma mogelijk, en geluid van bewegingen aan objektief wordt opgenomen.

Daarom zei ik ook dat het over een paar jaar geweldig zal zijn, bij een volgende camera, nu nog niet.

De vergelijking met een kwaliteitsauto vind ik niet kloppen, geef dan eens een voorbeeld?

Robin

Bericht door Robin » di sep 02 2008 9:41 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op vr dec 11 2009 6:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JerryBig » di sep 02 2008 9:58 am

@Robin "overbodige rommel"???
Zo zie je maar dat mensen verschillen in hun eisen.
Ik heb al 4 jaar een geintegreerd navigatiesysteem en zou niet meer zonder willen (en zeker niet zo'n losbungelend tom-tommetje). Heb je weleens een achteruitkijkspiegel die automatisch donkerder wordt ervaren? Ik wel, mijn volgende auto graag mee voorzien.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Over een jaar wordt er (mijnsinziens ten onrechte) schamper gedaan over camera's die niet kunnen filmen. Mark my words!

Er worden nu mensen gesignaleerd die op hun DSLR permanent Live View gebruiken omdat ze dat gewend zijn van hun compactje. De groep DSLR gebruikers wordt steeds groter en de DSLR is niet langer het domein van de foto enthousiasteling alleen en dan krijg je dit soort "extra's" die dan commercieel interessant worden.
Als Nikon hiermee de wereld verovert en ik krijg er t.z.t. een betere fotocamera door, dan mag alles geimplementeerd worden, zelfs een koelkastje voor mijn blikje cola.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

50 mm

Bericht door 50 mm » di sep 02 2008 9:59 am

Gaat wel wat off topic zo.
Maar al de voorbeelden die robin geeft werken in mijn auto perfect.
De filmfunctie van de D90 werkt in mijn ogen niet als een filmfunctie, het is meer een soort poging. Dat wil ik maar zeggen.

Ik weet inmiddels wel een voorbeeld uit de auto industrie, zelfs van een kwaliteitsmerk als Volkswagen: in plaats van een reservewiel wordt bij hen vaak een "thuiskomertje" meegeleverd, plus een spuitbus voor noodreparatie.
De thuiskomer heeft enorme nadelen en ik wil daar niet mee rijden, zeker niet op vakantie. Het is het net niet.

Zo denk ik over de filmfunctie-specificaties van de D90, net niet.

Als ik daarin de enige ben vind ik niet zo erg, een ieder mag er wat mij betreft mee doen wat 'ie wil.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di sep 02 2008 10:13 am

Wat ik me afvraag of het voor mij slim zou zijn om mijn D300 te verkopen en een D90 te gaan kopen, en wel om de reden dat deze camera toch een stuk lichter is. Voor veel mensen misschien onbelangrijk, maar voor mij wel. Ik heb veel plezier van mijn D300 maar loop vaak tegen het gewicht aan. Zou ik mezelf echt tekort gaan doen, of zouden de zaken die de D90 niet opwegen tegen het gewichtsvoordeel.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

50 mm

Bericht door 50 mm » di sep 02 2008 10:37 am

205 gram scheelt het om precies te zijn.
Geschatte kosten als je de D90 eind sept. aanschaft, want dan is 'ie verkrijgbaar:

verkoop van je D300: b.v. 800,00
Aankoop D90: b.v. 950,00

Rickhtml

Bericht door Rickhtml » di sep 02 2008 12:21 pm

Zonder te lang te willen doordraven over koelkastjes en navigatieapps; mijn mening is dat ik als Nikon-fan graag wil bijdragen aan de ontwikkelingen van Nikon, en ik hen erop wil attenderen dat de filmfunctie erg gewaardeerd wordt, echter.... het is voor verbetering vatbaar.

Zodra ik een exemplaar kan testen zal ik er zeker op letten of ik geluid van het objectief hoor. Maar dit schijnt ook af te hangen welk objectief je gebruikt.
IK heb op YouTube gezocht naar allerlei filmpjes over en met de D90, maar ben niks over 'geluidshinder' tegengekomen

http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » di sep 02 2008 12:27 pm

50 mm schreef:205 gram scheelt het om precies te zijn.
Geschatte kosten als je de D90 eind sept. aanschaft, want dan is 'ie verkrijgbaar:

verkoop van je D300: b.v. 800,00
Aankoop D90: b.v. 950,00
800 euro voor mijn D300 ???? Dat lijkt me toch wel heel erg aan de lage kant.
Dan vreet ik hem nog liever op met een flinke berg satesaus eroverheen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

50 mm

Bericht door 50 mm » di sep 02 2008 12:43 pm

Misschien overdrijf ik iets met de verkoopprijs van je D300.
Maar nu is 'ie nieuw al te koop voor 1279,00 bij konijnenberg. Als de levering van de D90 op gang komt zal de D300 nieuw nog meer in prijs zakken. Eigenlijk meer door de nieuwe D700, omdat die meer in de buurt komt van de D300 doelgroep.
Wat denk jij dan voor een gebruikte D300 terug te krijgen? Zit er nog garantie op?

Als je het alleen doet vanwege de 205 gram verschil zou ik eerder een statief gaan gebruiken, of een lichte lens erop schroeven.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » wo sep 03 2008 6:27 pm

Flipse,

de meeste mooie functies uit de D300 zitten ook in de D90. D-lightning bijvoorbeeld. Dat mooie display van 3"ook. Of je nu 4 of 6 foto's per seconde maakt, scheelt geen reet. M'n D50 doet er maar 2,5 per seconde en ik heb nog nooit een moment gemist. Laat staan het verschil in 51 of 11 scherpstelpunten....

Je gewichtsbesparing begrijp ik helemaal maar het gaat je wel geld kosten natuurlijk. Ik geef geen cent meer dan € 801,-- voor die gare D300 van je!! :lol: :lol: Ook als ik serieus ben, het kost natuurlijk geld. Je hebt één van de eerste D300's dus je aanschafprijs was ook de hoofdprijs. dat heb je nu bij de D90 weer terwijl je D300 onevenredig veel in prijs is gekelderd.

Maar ja joh, jij bulkt gewoon van de centen dus WTF !!! Doe waar je plezier van hebt zou ik zeggen. Doe ik oo kal jaren en dat bevalt prima.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo sep 03 2008 7:34 pm

Jack, lekkere gozer, je snapt natuurlijk wel dat al zou je 2.500,-- bieden voor mijn D300, ik hem nog liever onder het rechterachterwiel van die gare Renault Megane van je leg. Zo dat ben ik effe kwijt. Enne dan nog wat, ik weet niet of je weet wat een bruiloft kost, maar mijn schatkist is echt zo goed als leeg hoor..

Effe serieus nu, ik weet natuurlijk ook wel dat ik altijd haantje de eerste ben met nieuwe speeltjes en dat heeft concequenties. Ik heb vandaag inruilprijzen voor de D200 van Syl en mijn D300 bij konijn gevraagd en dan schieten de tranen je in de ogen. Jij kent mij, en je weet dat 200 gram voor mij vergelijkbaar is met 2 kilo voor jou, maar het moet me ook geen bakken met geld gaan kosten, dan maar wat vaker een statief mee. Hoewel dat afgelopen zondag in Arnhem met 300.000 man echt niet gaat werken.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo sep 03 2008 7:53 pm

dan maar wat vaker een statief mee. Hoewel dat afgelopen zondag in Arnhem met 300.000 man echt niet gaat werken.
Wel eens een monopoot overwogen, niet al te zwaar dan natuurlijk, zoiets:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... _cf-7.html
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » wo sep 03 2008 9:05 pm

Dreetje ik ben onderweg met die gare Megane. Richting jou inderdaad want je snapt dat ik dat spektakel mee wil maken!!

Je kunt beter particulier verkopen lijkt mij. Maar inderdaad een D200 doet niet al te veel meer deze dagen. Ik heb ze al van € 550,-- gezien. Vraagprijs en 6000 kliks....

Maar zo'n D90 lijkt mij wel wat hoor. Grip d'r onder en klaar is Jack voor de komende jaren.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”