vlekker (Vuiltjes) op de binnekant lens
vlekker (Vuiltjes) op de binnekant lens
Ik heb nu ruim 2 maanden mijn D300 met setje lenzen. Bevalt erg goed, ben er nog steeds heel blij mee!
Alleen van het weekend foto's gemaakt en bij de nabewerking zag ik vuiltjes op de foto zitten, elke keer op dezelfde plek. Zag dat het alleen bij mijn 16-85 lens was en niet bij de 70-300, dus geen stof op de sensor.
Ik mijn lens helemaal schoon gemaakt, voor- en achter kant, filter er af, ook schoon gemaakt. Maar toen ik het voorglas van de lens schoonmaakte, zag ik dat die puntjes aan de binnenkant zaten!
Dat lijkt mij niet horen en vraag me ook af hoe ze daar komen..
Is dit een garantie gevalletje of is er toch een andere manier om dat schoon te maken?
Groeten,
Leon
Alleen van het weekend foto's gemaakt en bij de nabewerking zag ik vuiltjes op de foto zitten, elke keer op dezelfde plek. Zag dat het alleen bij mijn 16-85 lens was en niet bij de 70-300, dus geen stof op de sensor.
Ik mijn lens helemaal schoon gemaakt, voor- en achter kant, filter er af, ook schoon gemaakt. Maar toen ik het voorglas van de lens schoonmaakte, zag ik dat die puntjes aan de binnenkant zaten!
Is dit een garantie gevalletje of is er toch een andere manier om dat schoon te maken?
Groeten,
Leon
Ik heb de sensor al schoon geblazen met een blaasbalg en de vibratie functie van de camera gebuikt...
En daarnaast is het dus alleen met de 16-85 mm lens en niet met mijn 70-300 lens...die is helemaal mooi schoon!
Ik weet niet of het stofdeeltjes zijn, zijn van die kleine wel zichtbare donkere stippen, die aan de binnenkant zitten...(kreeg ze niet weg gepoetst...)
En daarnaast is het dus alleen met de 16-85 mm lens en niet met mijn 70-300 lens...die is helemaal mooi schoon!
Ik weet niet of het stofdeeltjes zijn, zijn van die kleine wel zichtbare donkere stippen, die aan de binnenkant zitten...(kreeg ze niet weg gepoetst...)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Probeer eens diverse objectieven maar wel allemaal met een vrij klein diafragma, f/16 of zo. Liefst van een wit oppervlak. Als je ze niet ziet, laad dan de foto in een nabewerkingsprogramma en doe een "automatisch belichting". Daardoor wordt het contrast veel hoger gemaakt en zie je alles wat er niet op hoort!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: vlekker (Vuiltjes) op de binnekant lens
Een paar stofjes in de lens heeft geen enkel effect op je beeldvorming in de zin dat je "vlekjes" gaat zien, of het moet zijn dat er zo ontstellend veel inzitten (honderden - duizenden) dat je bij tegenlicht meer verstrooing van het licht in je lens krijgt waardoor het contrast wat omlaag gaat, en je wellicht ook meer last hebt van "flare".spike_l schreef:....bij de nabewerking zag ik vuiltjes op de foto zitten, elke keer op dezelfde plek. Zag dat het alleen bij mijn 16-85 lens was en niet bij de 70-300, dus geen stof op de sensor.
Of onder zeer extreme omstandigheden met tegenlicht en je 16-85 op 16mm hebt staan waarbij tegenlicht "twinkeling" kan geven op stof wat op je frontlens of filter zit. Dat uit zich dan juist niet in donkere vlekjes maar lichte.
Stof op je sensor valt wel meer op bij kleinere diafragma-openingen.
Je 70-300 als telelens heb je wellicht met grotere diafragma openingen gebruikt om aan een kortere sluitertijd te komen dan bij je 16-85 lens. Bij een grotere opening vallen stofjes op de sensor minder op.
En nee, dit is geen garantie gevalletje. Vroeg of laat komt er altijd wel wat stof binnenin. Zou elke lens een keer terug moeten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Heren,
Julie hebben helemaal gelijk! Even wat foto's gemaakt op F16, met beide lenzen, en toen bleek dat op beide lenzen het vuiltje op precies dezelfde plek te zien was! Dus spiegel opgeklapt, sluiter open (dat was ik de eerste keer vergeten, ik had alleen "Mirror up" gedaan...) en schoon geblazen met blaasbalg. En nu is er geen vuiltje aan de luc... ehh sensor!
Bedankt voor julie tips!
Julie hebben helemaal gelijk! Even wat foto's gemaakt op F16, met beide lenzen, en toen bleek dat op beide lenzen het vuiltje op precies dezelfde plek te zien was! Dus spiegel opgeklapt, sluiter open (dat was ik de eerste keer vergeten, ik had alleen "Mirror up" gedaan...) en schoon geblazen met blaasbalg. En nu is er geen vuiltje aan de luc... ehh sensor!
Bedankt voor julie tips!
Hahaha...te enthousiast zoals gewoonlijk...maar dan wil je "dat stofje" zo snel mogelijk weg hebben en dan lees je niet eerst de handleiding.
Dan denk je achteraf pas: "Volgens mij moest het toch anders...."
Maar tip voor iedereen: NIET MET DE "MIRROR UP" FUCNTIE JE SENSOR SCHOONBLAZEN!
Je diafragma zit dan gewoon dicht EN je spiegel klapt op een gegeven moment weer naar beneden!
Dan denk je achteraf pas: "Volgens mij moest het toch anders...."
Maar tip voor iedereen: NIET MET DE "MIRROR UP" FUCNTIE JE SENSOR SCHOONBLAZEN!
Je diafragma zit dan gewoon dicht EN je spiegel klapt op een gegeven moment weer naar beneden!