Op vakantie naar Mexico en wat nemen we mee

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Op vakantie naar Mexico en wat nemen we mee

Bericht door ArjanAanraad » di sep 02 2008 7:38 pm

Forum genoten,

We gaan op vakantie naar Mexico!!! Het duurt nog wel even maar we kijken er helemaal naar uit.

Ik vraag me alleen af of ik mijn spullen mee kan nemen.....hoe gaat dat in een vliegtuig, bij de douane etc. (moet ik bv aankoop bewijzen meenemen)

We zitten welliswaar in een hotel met vast wel een kluisje maar ik vraag me of of je wel veilig over straat kan lopen met duur Nikon spul. Kortom als jullie tips hebben etc dan hoor ik het graag.

Oh ja ik begreep ook dat de netspanning daar 110 V is en dan kan ik natuurlijk mijn batterijen niet opladen of zijn daar ook oplossingen voor.....

Tjerioo Snadaa
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » di sep 02 2008 7:52 pm

Ikzelf zou zorgen een rugtas oid bij me te hebben met de belangrijkste apparatuur erin, kun je ook nog foto's maken in de lucht :D

Aankoopbewijzen zou ik zeker niet meenemen, is denk ik alleen handig voor de Douane bij terugkomst in Nederland. Ik zou wel zorgen de serienummers bij je te hebben, registreren bij Nikon kan handig zijn. Als je ergens kunt inloggen kun je bij al je serienummers.

Volgens mij zitten ondertussen in alle opladers wel schakelende voedingen dus alleen een verloopstekker is voldoende.
// een hoop gouden dozen

Morkie

Bericht door Morkie » di sep 02 2008 8:19 pm

Ik ben vaker in wat minder vertrouwd gebied geweest met de Nikon spullen.
"Gewoon" zorgen dat alles er niet opvallend uitziet. Gebruik een onopvallende tas of rugzak. Ik zou geen supermooie fotorugzak gebruiken, beter een oude dagrugzak of zoiets. In bijvoorbeeld Jakarta heb ik een dubbele bodem met kippengaas in de rugzak gemaakt tegen opensnijden met messen, maar dat was best extreem.
Ik heb ook weleens de merknaam Nikon met zwart isolatietape afgeplakt.

Ondanks dat Nikon spul geschikt is om dieven van je af te slaan kun je het toch maar beter afgeven als daar heel dringend om wordt gevraagd.......

sb0864
Forumlid
Forumlid

Bericht door sb0864 » di sep 02 2008 8:25 pm

Ik ga binnenkort ook vliegen (griekenland) Hoe zit met de scan's.
Je camera gaat dan door zo'n rohntgen ding, is dat niet schadelijk ?
of is dat metaal poortje schadelijk, wanneer ik een sd kaart in m'n broek heb laten zitten .

Cheers Mathijs
Nikon D7000 + grip
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di sep 02 2008 8:25 pm

Morkie schreef:Ik ben vaker in wat minder vertrouwd gebied geweest met de Nikon spullen.
"Gewoon" zorgen dat alles er niet opvallend uitziet. Gebruik een onopvallende tas of rugzak. Ik zou geen supermooie fotorugzak gebruiken, beter een oude dagrugzak of zoiets. In bijvoorbeeld Jakarta heb ik een dubbele bodem met kippengaas in de rugzak gemaakt tegen opensnijden met messen, maar dat was best extreem.
Ik heb ook weleens de merknaam Nikon met zwart isolatietape afgeplakt.

Ondanks dat Nikon spul geschikt is om dieven van je af te slaan kun je het toch maar beter afgeven als daar heel dringend om wordt gevraagd.......
Oeps...... :evil: daar wordt je niet vrolijk van...

Morkie

Bericht door Morkie » di sep 02 2008 8:31 pm

Klopt, dat was best wel spannend. Maar.... wel mooie foto's en achteraf viel het ook wel weer mee.
Omdat ik nog steeds analoog werk is het wel lekker om nu met de F4 en een oude 35mm te werken. Daarin is echt niemand geinteresseerd.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo sep 03 2008 4:06 am

@ mathijs..

leuk griekenland ! al verschillende keren geweest en nog nooit problemen gehad camera, kaartjes en accu in de handbagage, kopieen van de bonnen mee en zorgen dat een der accu's werkt zodat je kan laten zien dat alles het doet en dan gewoon de foto wissen achteraf

@ snadaa

hangt een beetje af van je gear, inderdaad is het verstandig om je nikon draagriem bv te vervangen door een anonieme strap evt afplakken van de nikon merkjes (maar neem toch aan dat iedere straatrover toch wel weet wat nikon spullen waard zijn dus reis in drukke gebieden met een anonieme rugsack en evt van binnen verstevigd met gaas en let in bv trein, bus, metro of boot goed op als je bv gaat zitten doe je spullen zo dat je er steeds op kan letten en als iemand je bv op je rugtikt (schijnt ook een afleidingstruck te zijn) steelt de ander je spullen recht voor je :twisted:

zelf is mij in den vreemde nog nooit wat opverkomen (afkloppen op ongelakt blank hout x) maar denk dat het ook ligt aan je gedrag, als je een beetje stevige vent bent dan laten de meeste kleine dieven je wel met rust hoop ik.

veel plezier enne desnoods een kodak of fuij kopen waar ook nikon objectieven op kunnen..

sb0864
Forumlid
Forumlid

Bericht door sb0864 » wo sep 03 2008 7:42 am

@ Dirk Jan, maar kan ik mijn handbagage met camera door die rohntgen scan laten gaan, straling etc ???!!!???
Nikon D7000 + grip
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » wo sep 03 2008 7:58 am

sb0864 schreef:@ Dirk Jan, maar kan ik mijn handbagage met camera door die rohntgen scan laten gaan, straling etc ???!!!???
Goede vraag, dat vroeg net af...en zo zijn er nog vele vragen te beantwoorden....ik ben nl niet zo'n globetrotter.....

florist

Bericht door florist » wo sep 03 2008 9:29 am

@sb0864

Geen enkel probleem hoor.
Je camera en geheugenkaartjes hebben nergens last van is mijn ervaring.
Ik neem ze wel altijd op mn lichaam of in de handbagage mee, dus ik weet niet hoe het met de scans zit die de ruimbaggage krijgt.

Voroegah, toen ik nog analoog fotogfrafeerde had ik voor de fotorolletjes in de koffer wél zo'n speciaal hoesje. Ik weet zelfs niet eens zeker of dat echt nodig was.

jpauwels

Bericht door jpauwels » wo sep 03 2008 9:33 am

Als je vrij nieuwe apparatuur hebt die je mee neemt, kun je volgens mij bij de douane voor vertrek een bewijsje krijgen dat je de spullen al bij had in nederladn, heb nooit problemen bij terugkomst, wat ik ook zou doen is een aantal kopieen meenemen van je spullen. ik zeg met opzet kopieen.

Neem van alles 2 of meer kopien mee. het gebeurt namelijk wel eens dat de douane in het buitenland vraagt om een aankoopbewijs. vervolgens gaan ze daarmee naar een collega en komen ze samen terug zonder garantie bewijs en vragen ze er nog maals om. met andere woorden ze besodemieteren je waar je bij staat. originelen altijd thuis laten !!

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo sep 03 2008 9:48 am

Arjan, mijn fotospullen zijn al meerdere malen door scans geweest op luchthavens, maar ik heb daar nog nooit problemen mee ondervonden.
Even aangeven dat m'n fotouitrusting in die tas zit is voldoende, dan smijten ze er tenminste niet mee. :)

Ik zou qua objectieven in ieder geval iets van een 17-55 meenemen. Mijn ervaring is dat je 90% van de tijd daar prima mee uit de voeten kan. Standaard heb ik ook altijd mijn 85 mm mee voor portretten en de 18-200.
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de soort vakantie die je gaat doen en wat je ter plekke dus gaat ondernemen.

Zorg in elk geval, dat je spullen goed verzekerd zijn. Ik heb voor mezelf eens een boekje gemaakt met foto's van al mijn apparatuur en daar het serienummer en de nieuwprijs bijgezet.
Best schrikken hoor, als je dan eens ziet wat voor een kapitaal er soms in die tas zit :shock:

Ik wens je in ieder geval een hele fijne vakantie!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » wo sep 03 2008 9:52 am

@allen, bedankt voor alle goede tips. Daar heb ik wat aan. Topic hoeft nog niet gesloten te worden want ik verwacht dat er vast nog wel meerdere ervaringen gedeeld kunnen worden. thks tot nu toe

Robin

Bericht door Robin » wo sep 03 2008 10:03 am

Zorg ervoor dat je tas niet boven het toegestane gewicht van handbagage komt, anders mag het niet mee het vliegtuig in.
(wel te zwaar: stop een zwaar objectief in je jas, camera om je nek, geef iets aan je vrouw/vriendin/vriend etc)

Mijn ervaring is dat je met een statief het vliegtuig niet inkomt. Als je een koffer hebt geen probleem, met een backpack nog best problematisch.

Inderdaad kopieën maken van aankoopbewijzen en deze meenemen. Een reisverzekering dekt meestal maar zo'n 1500 max.
Is je apparatuur meer waard, verzeker deze dan.

Hier wat meer over verzekeringen, zit zelf bij centraal beheer (buitenshuis verzekering)
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... php?t=5423

Hier wat van mijn horror stories en andere ervaringen ;-)
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... php?t=8256

Veel plezier toegewenst en verras ons met vele mooie foto's bij terugkomst 8)

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » wo sep 03 2008 10:11 am

Robin schreef:Zorg ervoor dat je tas niet boven het toegestane gewicht van handbagage komt, anders mag het niet mee het vliegtuig in.
(wel te zwaar: stop een zwaar objectief in je jas, camera om je nek, geef iets aan je vrouw/vriendin/vriend etc)

Mijn ervaring is dat je met een statief het vliegtuig niet inkomt. Als je een koffer hebt geen probleem, met een backpack nog best problematisch.

Inderdaad kopieën maken van aankoopbewijzen en deze meenemen. Een reisverzekering dekt meestal maar zo'n 1500 max.
Is je apparatuur meer waard, verzeker deze dan.

Hier wat meer over verzekeringen, zit zelf bij centraal beheer (buitenshuis verzekering)
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... php?t=5423

Hier wat van mijn horror stories en andere ervaringen ;-)
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... php?t=8256

Veel plezier toegewenst en verras ons met vele mooie foto's bij terugkomst 8)
Toppie!!!

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”