Monitor caliberen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » ma aug 25 2008 6:18 pm

gijs sandberg schreef:Alleen bij duurdere monitoren, o.a. de Eizo's GC zit de kalibratie-data in de monitor zelf.
Weet jij ook hoe ik die moet activeren dan?
Ik heb de Eizo S2431W
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

iJoost

Bericht door iJoost » ma aug 25 2008 6:26 pm

Beeldscherm eigenschappen > Geavanceerd > ICC Kleurprofiel instellen. En dan dus wel het profiel dat de fabrikant erbij geleverd heeft. Maar zelfs als je dat hebt is het nog steeds beter om met een Spyder of een Eye One of Huey te kalibreren. De kleuren van een monitor verlopen in de tijd en wat de fabrikant erbij levert is slechts een gemiddelde.

Macer

Bericht door Macer » ma aug 25 2008 8:13 pm

Ik heb van de week de Spyder op de Imac geprobeerd, maar ik was niet echt tevreden over het resultaat.. Met de calibratie van de Imac zelf kwam ik naar mijn gevoel tot een beter resultaat. Hebben meer mensen deze ervaring??
Het beeld wat de Spyder gaf was echt veel te geel.. Zeker in vergelijking met de resultaten op mijn PC.

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » ma aug 25 2008 8:19 pm

Heb zelf ook een iMac (24") Je moet je scherm wel calibreren in een kamer die compleet donker is. Werkt verder perfect. Vaak moet je ook wennen aan het feit dat je scherm een heel ander tint heeft.
Succes!!
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

iJoost

Bericht door iJoost » ma aug 25 2008 11:52 pm

Macer schreef:Het beeld wat de Spyder gaf was echt veel te geel.. Zeker in vergelijking met de resultaten op mijn PC.
Het witpunt is niet zo interessant. Je ogen wennen er heel snel aan. Maar als het problemen geeft bijvoorbeeld in combinatie met het omgevingslicht, dan kies je toch gewoon een ander witpunt? Tenminste op mijn Eye One is dat een mogelijkheid.

Frederix

Bericht door Frederix » ma aug 25 2008 11:55 pm

JerryBig schreef:Ik zag dat de Spyder 2 in de aanbieding is (79 euries), alleen niemand in dit draadje noemt deze. Waarom niet? Is die te simpel, niet goed, of hebben jullie gewoon te veel geld?
Ik wil deze namelijk gaan kopen en omdat ik maar een simpel fotograafje (met weinig eisen) ben en niet veel te makken heb, vind ik die Spyder 2 wel een mooie optie. Of gooi ik nu mijn geld weg als ik die koop?

Groeten,

Gerrit
Ik werk al geruime tijd met de Spyder 2, werkt erg goed.

Ann

Bericht door Ann » wo sep 03 2008 10:29 pm

Update:
Heb de Spyder 3 Elite gekocht.
Blijk een goede monitor te hebben, kleuren zijn nauwelijks aangepast.
Laptop ook gedaan, en die is behoorlijk verbeterd.
Nu nog de beamer...

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”