Help, hoe krijg ik de juiste foto?
Help, hoe krijg ik de juiste foto?
Sinds een half jaartje heb ik en D70s met een 18-70 kitlens en probeer foto's te maken van o.a. paarden. In de meeste gevallen is dit in een hal met binnenbak ( eventueel met tl-licht). Een paar voorbeelden vind je op: www.staldeborg.nl/tekoop.html Wie heeft er tips over de juiste camera instelling(en)? Zelf vind ik ze qua kleur wat somber en wat onscherp.
wanneer je niet tevreden met je kleur van de foto's, probeer dan eens je witbalans te veranderen of pas het handmatig aan in een fotobewerkingsprogrmma.
doordat je bewegende beelden fotografeerd kun je je focus beter op AF-C (continu)
mochten je sluitertijden niet hoog genoeg zijn, koop dan een lichtsterkere lens of verhoog je iso
doordat je bewegende beelden fotografeerd kun je je focus beter op AF-C (continu)
mochten je sluitertijden niet hoog genoeg zijn, koop dan een lichtsterkere lens of verhoog je iso
Sowieso zou ik de belichting op + 0,3 EV zetten. Even in aanvulling op het vorige bercht; fotografeer wel dan in NEF bestand anders kan je achteraf geen witbalans wijzigen. Ik doe dat zelf ook en het voordeel is dat je sneller door hebt welke instellingen je kunt gebruiken.
Overigens kan je in de AF-C stand ook opnamen maken als je een onscherp beeld hebt. Zorg ervoor dat je je onderwerp comtinu op hetzelfde punt van je focusveld hebt.
Tja en de lichtsterke lens is meestal in dit soort omstandigheden beter. Kijk eens naar een 50 mm f/1.8 kost om en nabij de € 125,=. Nadeel is wel dat je een zoom mist, maar om paarden op de plaat te zetten die verkocht moeten worden lijkt hij mij uitermate geschikt. Die paarden zijn dicht bij de camera te brengen, dus een zoom is dan niet echt nodig.
Succes!
Garoeten Irwan
Overigens kan je in de AF-C stand ook opnamen maken als je een onscherp beeld hebt. Zorg ervoor dat je je onderwerp comtinu op hetzelfde punt van je focusveld hebt.
Tja en de lichtsterke lens is meestal in dit soort omstandigheden beter. Kijk eens naar een 50 mm f/1.8 kost om en nabij de € 125,=. Nadeel is wel dat je een zoom mist, maar om paarden op de plaat te zetten die verkocht moeten worden lijkt hij mij uitermate geschikt. Die paarden zijn dicht bij de camera te brengen, dus een zoom is dan niet echt nodig.
Succes!
Garoeten Irwan
Dit gaat net zo goed op voor de AF-A/AF-S op, immers het beest kan nadat de camera zich heeft scherpgesteld dichter of verderaf de camera lopen.Pancaran's schreef:
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Daar heb je nou een DSLR voor, focussen engelijk doordrukken en niet 1 foto maken maar bijv 3 achter elkaar zit er geheid een scherpe tussenSmilda.NET schreef:Dit gaat net zo goed op voor de AF-A/AF-S op, immers het beest kan nadat de camera zich heeft scherpgesteld dichter of verderaf de camera lopen.Pancaran's schreef:

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kunt de oudere foto's ook met D-lighting (zit in Capture NX) ook helderder maken.
"Donkere opnamen. Opnamen met een Nikon digitale reflex camera (dit gaat niet op voor de D40 en D80) lijken donker. Dat komt omdat Nikon in de opname liever geen uitgevreten hoge lichten heeft. En dicht gelopen donkere tinten zijn gemakkelijker te repareren dan de hoge lichten.
A De hele serie opnamen binnenhalen middels Capture en dit gelijk repareren.
B Achteraf de opnamen waar je verder mee wil repareren.
C Of zet de wit balans van de reflex camera op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3"
"Donkere opnamen. Opnamen met een Nikon digitale reflex camera (dit gaat niet op voor de D40 en D80) lijken donker. Dat komt omdat Nikon in de opname liever geen uitgevreten hoge lichten heeft. En dicht gelopen donkere tinten zijn gemakkelijker te repareren dan de hoge lichten.
A De hele serie opnamen binnenhalen middels Capture en dit gelijk repareren.
B Achteraf de opnamen waar je verder mee wil repareren.
C Of zet de wit balans van de reflex camera op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3"