Midden formaat
Midden formaat
Hallo allemaal,
Dit is een vraag die niet over Nikon gaat maar ik denk dat er hier wel genoeg ervaringsdeskundigen zijn om mij wat meer helderheid te verschaffen.
Ik ben gisteren wezen kijken naar en vasthouden van twee verschillende middenformaat systemen. Ik heb een oude balgcamera gebruikt de laatste tijd en een paar keer een geleende TLR. Vind middenformaat toch wel heel tof en wil hierop overstappen.
Ik heb gisteren een Pentax 67 (met handvat en een 80 mm lens voor ongeveer 600 euro) en een Mamiya 645 (met lichtmeter een 80 mm lens en een prisma zoeker ook voor ongeveer 600 euro) bekeken, ook was er een Mamiya 645 zonder lichtmeter voor 425 euro met 45 en een 80 mm lenzen, zonder prisma zoeker. Ik fotografeer voornamelijk buiten in het donker met lange sluitertijden, maar soms ook overdag uit de hand (hoewel ik een tripod meenemen overdag geen probleem vindt).
Welk systeem is beter voor wat ik doe (gebouwen, straatbeelden af en toe een kamer of ruimte ergens binnen)? Wat zijn de voor en nadelen van elk systeem?
Dit is een vraag die niet over Nikon gaat maar ik denk dat er hier wel genoeg ervaringsdeskundigen zijn om mij wat meer helderheid te verschaffen.
Ik ben gisteren wezen kijken naar en vasthouden van twee verschillende middenformaat systemen. Ik heb een oude balgcamera gebruikt de laatste tijd en een paar keer een geleende TLR. Vind middenformaat toch wel heel tof en wil hierop overstappen.
Ik heb gisteren een Pentax 67 (met handvat en een 80 mm lens voor ongeveer 600 euro) en een Mamiya 645 (met lichtmeter een 80 mm lens en een prisma zoeker ook voor ongeveer 600 euro) bekeken, ook was er een Mamiya 645 zonder lichtmeter voor 425 euro met 45 en een 80 mm lenzen, zonder prisma zoeker. Ik fotografeer voornamelijk buiten in het donker met lange sluitertijden, maar soms ook overdag uit de hand (hoewel ik een tripod meenemen overdag geen probleem vindt).
Welk systeem is beter voor wat ik doe (gebouwen, straatbeelden af en toe een kamer of ruimte ergens binnen)? Wat zijn de voor en nadelen van elk systeem?
Het voordeel van een TLR systeem (ik heb er nog een te koop staan voor je mocht je interesse hebben, een Yashica D) is dat je uit de hand langere sluitertijden kunt gebruiken. De centraalsluiter geeft zo weinig trilling dat 1/10, 1/20 goed te doen is.
Het nadeel is de beperktheid, geen verwisselbare objectieven, of je moet met een gedrocht als de Mamiya C220 of C330 willen slepen.
In dat geval kun je beter op zoek gaan naar een SLR systeem. Ik gebruik een Mamiya 645 met 55, 80 en 150mm lens, schachtzoeker en prismazoeker en nog wat accesoires als tussenringen, filters en handgreep. (overigens heb ik maar 300 betaald voor een hele set, dus ik denk dat de opties die je hebt wat overpriced zijn)
Het voordeel van een TLR is ook weer dat het lekker compact is. Geen gezeur met objectieven, en een goede fotograaf maakt toch wel goede foto's, ongeacht welke lens er is gebruikt. Een TLR heeft een objectief dat overeenkomt met 50mm op kleinbeeld. Als je toch meer groothoek wilt voor architectuur moet je toch naar een SLR, Mamiya heeft een 35mm objectief, wat gelijk is aan ongeveer 20mm op kleinbeeld.
Vraag jezelf ook af welk formaat je wilt gaan schieten, 4,5x6, 6x6, 7x6.
Het nadeel is de beperktheid, geen verwisselbare objectieven, of je moet met een gedrocht als de Mamiya C220 of C330 willen slepen.
In dat geval kun je beter op zoek gaan naar een SLR systeem. Ik gebruik een Mamiya 645 met 55, 80 en 150mm lens, schachtzoeker en prismazoeker en nog wat accesoires als tussenringen, filters en handgreep. (overigens heb ik maar 300 betaald voor een hele set, dus ik denk dat de opties die je hebt wat overpriced zijn)
Het voordeel van een TLR is ook weer dat het lekker compact is. Geen gezeur met objectieven, en een goede fotograaf maakt toch wel goede foto's, ongeacht welke lens er is gebruikt. Een TLR heeft een objectief dat overeenkomt met 50mm op kleinbeeld. Als je toch meer groothoek wilt voor architectuur moet je toch naar een SLR, Mamiya heeft een 35mm objectief, wat gelijk is aan ongeveer 20mm op kleinbeeld.
Vraag jezelf ook af welk formaat je wilt gaan schieten, 4,5x6, 6x6, 7x6.
Ik zit net op Marktplaats te kijken en zie idd twee Mamiya 645 sets met 50mm, 80,, en 105mm lenzen. De ene voor de vraagprijs van 270, de andere voor de vraagprijs van 170 euro.
Wat is het grootste verschil tussen de 67 en 645? De 67 kost ook aanmerkelijk meer op het internet zie ik.
Ik weet, ik heb in een winkel gekeken en is dus te duur waarschijnlijk, maar wel handig om het allemaal eens vast te houden etc, plus dat er garantie bij komt.
Wat is het grootste verschil tussen de 67 en 645? De 67 kost ook aanmerkelijk meer op het internet zie ik.
Ik weet, ik heb in een winkel gekeken en is dus te duur waarschijnlijk, maar wel handig om het allemaal eens vast te houden etc, plus dat er garantie bij komt.
Poeh..voor zover ik weet zijn beiden gewoon ragscherp, sowieso gaat je scherpte er al op vooruit door de grotere negatieven, ik denk dat je weinig verschil gaat zien tussen de Pentax en de Mamiya.
Ik heb geen ervaring met een Pentax, alleen Mamiya, en Yashica als het om TLR gaat. De Mamiya levert prima scherpe platen altijd. Zeker als je een goede scherpe film hebt.
Edit:
Overigens weet ik wel dat de Pentax 67 bruut zwaar weegt, dus niet heel handig om zomaar lekker mee te nemen.
Ik heb geen ervaring met een Pentax, alleen Mamiya, en Yashica als het om TLR gaat. De Mamiya levert prima scherpe platen altijd. Zeker als je een goede scherpe film hebt.
Edit:
Overigens weet ik wel dat de Pentax 67 bruut zwaar weegt, dus niet heel handig om zomaar lekker mee te nemen.
- Jur
- Forumlid
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: di aug 22 2006 12:05 pm
- Locatie: Haren Gn
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De Pentax 67 kun je gebruiken als een (hele grote) 35mm reflexcamera voor zowel liggende als staande opnames. Bij een 6x6 TLR kun je achteraf nog bepalen of je een horizontale of verticale uitsnede wilt maken. Bij een 645 camera met een lichtschacht-zoeker ben je gedwongen om uitsluitend opnames te maken in landschapformaat. Voor verticale opnames is een prismazoeker onontbeerlijk.
Lichtschachtzoekers hebben het nadeel dat links/rechts in het zoekerbeeld is verwisseld, hetgeen nadelig is voor snel werken. Dat nadeel heeft de Pentax 67 (met prismazoeker) niet en natuurlijk geldt dat ook niet voor de 645 camera's met prismazoeker.
Als je zelf de negatieven in een doka wilt vergroten, houdt er dan rekening mee dat de vergroter daarvoor geschikt moet zijn. Niet alle 6x6 vergroters zijn eveneens geschikt voor 6x7.
Overigens heb ik jaren heel fijn gewerkt met de Mamiya C330 Pro-f.
Lichtschachtzoekers hebben het nadeel dat links/rechts in het zoekerbeeld is verwisseld, hetgeen nadelig is voor snel werken. Dat nadeel heeft de Pentax 67 (met prismazoeker) niet en natuurlijk geldt dat ook niet voor de 645 camera's met prismazoeker.
Als je zelf de negatieven in een doka wilt vergroten, houdt er dan rekening mee dat de vergroter daarvoor geschikt moet zijn. Niet alle 6x6 vergroters zijn eveneens geschikt voor 6x7.
Overigens heb ik jaren heel fijn gewerkt met de Mamiya C330 Pro-f.
Jur
Het ligt ernaan wat je met de camera wil gaan doen en hoe erg je het vind om veel gewicht mee te dragen.
Ik gebruik voor reisfotografie een Bronica RF645 een 6bij4,5 cm meetzoeker camera. Geweldig ding met ingebouwde lichtmeter en programma automatiek.
Voor het 67 werk gebruik ik een Mamiya RZ67. Als ik "snel" wil werken heb ik daar een motor onder en vorzie ik de body van een AE prisma met ingebouwde lichtmeting. Je moet dan wel op fitness om daarmee rond te lopen.
Ga je in kleur werken of in zwart wit?
Kleur wordt heel lastig, waar kun je dat nog in goede kwaliteit laten afdrukken? Zwart wit is gemakkelijker. Uit de hand werken gaat zeker lukken met de nieuwe TMAX400 film van kodak. Prachtig!
Wil je gebruik maken van wisseloptiek en in welke brandpuntsafstanden?
Ik gebruik voor reisfotografie een Bronica RF645 een 6bij4,5 cm meetzoeker camera. Geweldig ding met ingebouwde lichtmeter en programma automatiek.
Voor het 67 werk gebruik ik een Mamiya RZ67. Als ik "snel" wil werken heb ik daar een motor onder en vorzie ik de body van een AE prisma met ingebouwde lichtmeting. Je moet dan wel op fitness om daarmee rond te lopen.
Ga je in kleur werken of in zwart wit?
Kleur wordt heel lastig, waar kun je dat nog in goede kwaliteit laten afdrukken? Zwart wit is gemakkelijker. Uit de hand werken gaat zeker lukken met de nieuwe TMAX400 film van kodak. Prachtig!
Wil je gebruik maken van wisseloptiek en in welke brandpuntsafstanden?
- a90
- Forumlid
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di nov 07 2006 10:20 pm
- Locatie: Nieuw Vennep
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik sta ook op het punt om een middenformaat camera te kopen. Een Fuji 645. Ik ben erg benieuwd ernaar
Iemand nog filmtips ? Ik denk zelf aan Fujifilm Pro 160 s, daar heb ik erg goede resultaten mee behaald op 35mm maar ook de Reala ziet er veelbelovend uit.
Voor zwart wit hebben de Acros en Neopan maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Iemand ??
Iemand nog filmtips ? Ik denk zelf aan Fujifilm Pro 160 s, daar heb ik erg goede resultaten mee behaald op 35mm maar ook de Reala ziet er veelbelovend uit.
Voor zwart wit hebben de Acros en Neopan maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Iemand ??

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Ik ga in kleur werken, hoezo is dat lastig af te drukken, door die ene extra cm? 6*6 kun je nog prima laten afdrukken overal, is 6*7 zoveel moeilijker dan?Morkie schreef: Ga je in kleur werken of in zwart wit?
Kleur wordt heel lastig, waar kun je dat nog in goede kwaliteit laten afdrukken?
Wil je gebruik maken van wisseloptiek en in welke brandpuntsafstanden?
Ik wil het liefst groothoek, 80mm en 105mm gaan gebruiken, langer hoeft niet (tenminste dat gebruik ik nu met mijn 35mm systeem nooit, heb zelfs net alles dat langer dan 80mm is verkocht qua kleinbeeld.
@maurice, dank je, wat is het precies?
@léon, daar denk ik even over na en ga ik me even in verdiepen.
Het 6*7 formaat spreekt me wel erg aan moet ik zeggen, het is een erg mooie verhouding vindt ik.
- a90
- Forumlid
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di nov 07 2006 10:20 pm
- Locatie: Nieuw Vennep
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nou, de Fuji 645 is aan mijn neus voorbij gegaan. Ik had me nog wel voorgenomen hem vanmiddag te gaan halen, even wat 120 rollen scoren en schieten maar 
Ik blijf wel even verder zoeken

Ik blijf wel even verder zoeken

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"