auto bracketing

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Chrome

auto bracketing

Bericht door Chrome » vr sep 05 2008 3:07 pm

Ik heb een vraag over auto bracketing. Ik wil graag een 3 foto's maken met verschillende exposures namelijk -2 0 +2

Wanneer ik nu simpel gezegd op de bkt druk en het scroll wieltje draai dan zie ik links op het schermpje 0F en rechts 1.0.

Mijn vraag is, hoe krijg ik nu de verschillende exposures -2 0 +2

Alvast bedankt :oops:

Weef

Bericht door Weef » vr sep 05 2008 3:11 pm

In de gebruikershandleiding van mijn D80 staat het erg duidelijk beschreven....

Misschien staat het ook wel duidelijk in de handleiding van het toestel dat jij gebruikt?
Laatst gewijzigd door Weef op vr sep 05 2008 3:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ciska

Bericht door Ciska » vr sep 05 2008 3:11 pm

voor en achterwieletje draaien....

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za sep 06 2008 12:49 am

Danny,

Blz 56/57 van je handleiding.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za sep 06 2008 9:47 am

Roelof schreef:Danny,

Blz 56/57 van je handleiding.
Waaruit dan (helaas) blijkt dat je auto-bracketing (ECHT auto) NIET met belichting kunt doen (voor 3 opnamen ool 3 keer ontspannen) itt flits. Jammer!
Willem.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za sep 06 2008 11:41 am

Je kunt het ook met eenmaal afdrkken doen, dan moet je de camera op continu schieten zetten, als bracketing aan staat dan houdt de camera vanzelf op als je het ingestelde aantal foto's hebt gemaakt ook al blijf je de knop vasthouden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za sep 06 2008 9:38 pm

Roelof schreef:Je kunt het ook met eenmaal afdrkken doen, dan moet je de camera op continu schieten zetten, als bracketing aan staat dan houdt de camera vanzelf op als je het ingestelde aantal foto's hebt gemaakt ook al blijf je de knop vasthouden.

Ahhhh, dank je!
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo sep 07 2008 9:29 am

Roelof schreef:Je kunt het ook met eenmaal afdrkken doen, dan moet je de camera op continu schieten zetten, als bracketing aan staat dan houdt de camera vanzelf op als je het ingestelde aantal foto's hebt gemaakt ook al blijf je de knop vasthouden.
OK,

Dan een volgende vraag.
Vgls boek "RAW" zou ik zodanig moeten belichten dat het histogram net tot aan de rechterkant is gevuld om zoveel mogelijk info in de pixels te krijgen (een zeer aannemelijk verhaal als je het leest), maar het resuteert in een complete stop overbelichten tov wat mijn camera zal doen.

Komt dit bekend voor, of heb ik (mijn camera) een afwijking?
Willem.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo sep 07 2008 9:46 am

Hier wat meer informatie over het histogram

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo sep 07 2008 1:12 pm

Marten schreef:Hier wat meer informatie over het histogram
Dank je voor de link, heel leerzaam.
Mijn vraag blijft echter.
Willem.

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 07 2008 1:22 pm

wblink schreef:... maar het resuteert in een complete stop overbelichten tov wat mijn camera zal doen.

Dat is niet altijd zo maar het hangt van de omstandigheden en van de gekozen meetmethode af. Maar het komt regelmatig voor inderdaad. (Als je flitst bijvoorbeeld belicht ie vrij voorzichtig.) De camera beschikt (net als jij) nu eenmaal niet over het histogram voordat de foto daadwerkelijk genomen is.

Wees blij dat ie er een stop onder blijft in plaats van er een stop overheen gaat want dat laatste zou erger zijn. Zo mogelijk kun je de bewuste foto nog een keer overdoen met een extra stop er bovenop. Maar ik zou niet standaard een stop gaan overbelichten want dan gaat het geheid zo af en toe goed mis. En daar valt dan meteen ook niets meer aan te redden.

dodo

Bericht door dodo » zo sep 07 2008 1:46 pm

Even een zijdelings gerelateerd vraagje... Kan ik met de bracketingfunctie op mijn D80 idd maar maximaal 3 opnamen maken? Ik wilde er voor een HDR eigenlijk 5 maken, maar dat zal dus even met de hand moeten...

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo sep 07 2008 1:49 pm

iJoost schreef:
wblink schreef:... maar het resuteert in een complete stop overbelichten tov wat mijn camera zal doen.

Dat is niet altijd zo maar het hangt van de omstandigheden en van de gekozen meetmethode af. Maar het komt regelmatig voor inderdaad. (Als je flitst bijvoorbeeld belicht ie vrij voorzichtig.) De camera beschikt (net als jij) nu eenmaal niet over het histogram voordat de foto daadwerkelijk genomen is.

Wees blij dat ie er een stop onder blijft in plaats van er een stop overheen gaat want dat laatste zou erger zijn. Zo mogelijk kun je de bewuste foto nog een keer overdoen met een extra stop er bovenop. Maar ik zou niet standaard een stop gaan overbelichten want dan gaat het geheid zo af en toe goed mis. En daar valt dan meteen ook niets meer aan te redden.
Ik weet nog niet of ik blij moet zijn met een stop onderbelichting! Ik probeer momenteel met bracketing eea te bekijken. Al geloof ik (op aanraden van derden) dat je beter een stop kunt OVERbelichten dan ONDERbelichten.
Willem.

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 07 2008 3:54 pm

dodo schreef:Even een zijdelings gerelateerd vraagje... Kan ik met de bracketingfunctie op mijn D80 idd maar maximaal 3 opnamen maken? Ik wilde er voor een HDR eigenlijk 5 maken, maar dat zal dus even met de hand moeten...
Op mijn D200 kan ik er op dezelfde manier ook vijf, zeven of meer maken. Geen probleem.

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 07 2008 4:00 pm

wblink schreef:Al geloof ik (op aanraden van derden) dat je beter een stop kunt OVERbelichten dan ONDERbelichten.
Ik weet niet welke derden dat dan zijn. Maar bij digitale fotografie is een stop onderbelicht nog wel in Photoshop te repareren. Een stop overbelicht geeft echter uitgebleekte plekken waarin alle detail verloren is en waar je met nabewerken ook nooit meer detail terug in kunt krijgen.

In het algemeen is "men" het er dan ook wel over eens dat je beter onder dan over kunt belichten als het om digitaal gaat. (Net als voorheen bij diafilm trouwens.) Vandaar ook die aandacht voor juist de rechter kant van het histogram.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”