Wanneer ik nu simpel gezegd op de bkt druk en het scroll wieltje draai dan zie ik links op het schermpje 0F en rechts 1.0.
Mijn vraag is, hoe krijg ik nu de verschillende exposures -2 0 +2
Alvast bedankt
OK,Roelof schreef:Je kunt het ook met eenmaal afdrkken doen, dan moet je de camera op continu schieten zetten, als bracketing aan staat dan houdt de camera vanzelf op als je het ingestelde aantal foto's hebt gemaakt ook al blijf je de knop vasthouden.
Dat is niet altijd zo maar het hangt van de omstandigheden en van de gekozen meetmethode af. Maar het komt regelmatig voor inderdaad. (Als je flitst bijvoorbeeld belicht ie vrij voorzichtig.) De camera beschikt (net als jij) nu eenmaal niet over het histogram voordat de foto daadwerkelijk genomen is.wblink schreef:... maar het resuteert in een complete stop overbelichten tov wat mijn camera zal doen.
Komt dit bekend voor, of heb ik (mijn camera) een afwijking?
Ik weet nog niet of ik blij moet zijn met een stop onderbelichting! Ik probeer momenteel met bracketing eea te bekijken. Al geloof ik (op aanraden van derden) dat je beter een stop kunt OVERbelichten dan ONDERbelichten.iJoost schreef:Dat is niet altijd zo maar het hangt van de omstandigheden en van de gekozen meetmethode af. Maar het komt regelmatig voor inderdaad. (Als je flitst bijvoorbeeld belicht ie vrij voorzichtig.) De camera beschikt (net als jij) nu eenmaal niet over het histogram voordat de foto daadwerkelijk genomen is.wblink schreef:... maar het resuteert in een complete stop overbelichten tov wat mijn camera zal doen.
Komt dit bekend voor, of heb ik (mijn camera) een afwijking?
Wees blij dat ie er een stop onder blijft in plaats van er een stop overheen gaat want dat laatste zou erger zijn. Zo mogelijk kun je de bewuste foto nog een keer overdoen met een extra stop er bovenop. Maar ik zou niet standaard een stop gaan overbelichten want dan gaat het geheid zo af en toe goed mis. En daar valt dan meteen ook niets meer aan te redden.
Op mijn D200 kan ik er op dezelfde manier ook vijf, zeven of meer maken. Geen probleem.dodo schreef:Even een zijdelings gerelateerd vraagje... Kan ik met de bracketingfunctie op mijn D80 idd maar maximaal 3 opnamen maken? Ik wilde er voor een HDR eigenlijk 5 maken, maar dat zal dus even met de hand moeten...
Ik weet niet welke derden dat dan zijn. Maar bij digitale fotografie is een stop onderbelicht nog wel in Photoshop te repareren. Een stop overbelicht geeft echter uitgebleekte plekken waarin alle detail verloren is en waar je met nabewerken ook nooit meer detail terug in kunt krijgen.wblink schreef:Al geloof ik (op aanraden van derden) dat je beter een stop kunt OVERbelichten dan ONDERbelichten.