Extra objectief bij D40

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
mazinho
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Extra objectief bij D40

Bericht door mazinho » za sep 06 2008 11:24 pm

Ik heb een D40 met:
-Nikkor AF-S DX 18-55 f/3.5-5.6G II
-Nikkor AF-S DX VR 55-200 f/4-5.6G

...en wil graag een extra objectief kopen. Ik begrijp dat dit een hele brede vraag is maar weet teglijkertijd dat ik (helaas) beperkt ben in mijn objectiefkeuze vanwege de afwezigheid van een AF motor in mijn D40 body.

Ik heb nagedacht over:
-Een snel, lichtgevoelig objectief met vaste brandpuntsafstand voor portretten en close-ups
-Een macro objectief
-Een objectief dat mijn kitlens kan vervangen (bv 18-70 F/3.5-4.5)

Aan Nikkor lenzen kan ik meteen zien of ze geschikt zijn (AF-S) - van andere producenten heb ik nog helemaal geen kennis.

Wie kan mij wat tips geven? Ik vertrek donderdag naar Singapore dus kan ga in ieder geval kijken wat er te koop is.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 07 2008 12:54 am

Wellicht kan je het iets eenvoudiger voor ons maken door even een budget te noemen, en welke van de 3 je nou eigenlijk wilt. Anders gaat iedereen maar wat roepen, en krijg je geen duidelijkheid!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mazinho
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Budget

Bericht door mazinho » zo sep 07 2008 11:48 am

Dat vind ik dus moeilijk - ik zou zeggen maximaal 200-300 Euro (maar ik ga volgende week naar Singapore dus kan wellicht een goede deal vinden).

Van de plaatselijke fotohandelaar wordt ik niet veel wijzer - die spreekt zichzelf steeds tegen. Als je weet dat ik een D40 heb weet je ook ongeveer wat mijn budget is; een lens van 600 Euro op een D40 kan natuurlijk - maar als ik die centen over had, zou ik waarschijnlijk ook een andere body hebben!

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo sep 07 2008 2:34 pm

Ik vrees dat je met zo'n budget een beetje blijft hangen in wat je nu hebt.
-Een snel, lichtgevoelig objectief met vaste brandpuntsafstand voor portretten en close-ups
-Een macro objectief
De AF-s 60mm of de AF-s 105mm zijn misschien lenzen die hierin een compromis sluiten: beide eigenlijk macrolenzen maar volgens de tests ook heel aardig te gebruiken als portretlens. Qua prijs helaas flink boven het genoemde budget, maar dit is wat die lenzen nu eenmaal kosten.

Verder heeft alleen Sigma op het moment lichtgevoelige primes met HSM (dat is hypersonic motor en de tegenhanger van de nikon-SWM waarmee de af-s lenzen zijn uitgerust) van 30mm en 50mm. Zie dit topic, waarin ik daarover net een en ander heb gevraagd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=12354
Daarin wordt ook een aardige en lichtgevoeligere suggestie gegeven voor je kitlens (Tamron 17-50 f/2.8 II, kost iets meer dan 300 euro).

Lichtgevoelige lenzen zijn nu eenmaal duurder. Waarom wil je eigenijk uitbreiden?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 07 2008 5:50 pm

Ik ben het wel met Joepert eens. In de praktijk zal je de meeste winst halen door je standaard zoom te vervangen. De Tamron 17-50 f/2.8 II is dan een erg goede keus!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”