TIP! Tonemapping met HDR effect.

Discussies over fotobewerking en archivering
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

TIP! Tonemapping met HDR effect.

Bericht door KvP » zo sep 07 2008 9:26 am

Veel mensen vinden het HDR/tonemapping effect wel iets hebben,
waaronder ikzelf.

Om dit effect te bereiken hoef je niet allijd met 3 of 5 foto's te werken.
Zeker met bewegende onderwerpen is het onmogelijk.

Hoe ga je te werk:

Neem gewoon een willekeurige foto die je mooi vind voor het effect.
Deze foto zet je dan in photoshop via Afbeelding/Modus over naar 16-bits.
Opslaan doe je dan als Tiff. Daarna de foto openen in Photomatix Pro en tonemapping toepassen. Indien je klaar bent in PhotoMatix en je ziet reeds dat je nog wat extra bewerkingen wil toepassen m.b.v. CS3 of CNX2, sla je werk dan eveneens weer op in TIFF. Neem je foto onderhanden en op het eind als hij helemaal klaar is, dan sla je hem op in JPG. Hiermee voorkom je verlies die ontstaat door compressie op compressie. JPG is niet zo intelligent om zelfstandig te constateren dat een foto reeds gecomprimeerd is, dus gaat er net zo vrolijk weer een compressie op los laten. Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, wil je je eind resultaat opslaan in JPG formaat, dan moet je je foto eerst terug zetten naar 8 bits (in CS3 via Afbeelding - Modus en dan 8 bits selecteren).
Je zult versteld staan van de resultaten.

Dus 3 fotos is niet altijd nodig. Alleen is het geen echte HDR, maar een HDR-look.

HIER zie je enkele voorbeelden wat je ervan kan maken.
Ik heb bij deze voorbeelden nog wel extra bewerkingen gedaan, maar hiervoor moet je je eigen fatasie laten werken.
Bij de eerste heb ik vtv de foto omgezet naar zwart-wit en deze over het origineel geplakt en toen met een 50% gum over de bovenlaag geveegt en toen pas tonemapping toegepast.
Bij de tweede heb ik de foto uit 2 fotos gemaakt, bij het origineel was een hele drukke achtergrond aanwezig dus heb ik de achtergrond uit een andere foto gehaald die bij dezelfde groep hoorde. De man heb ik ge-tonemapped en de achtergond niet.

Ik hoop dat ik met deze tip wat mensen vooruit heholpen heb. Veel plezier en succes met het oefenen.

Maar pas op!!
Neem alleen foto's waarvan de denkt dat deze geschikt zijn.
De kans dat je foto overdone uitvalt is groot. Het werkt verslavend, het moet geen gewoonte worden.

(Aub geen reacties dat het niet met HDR te vergelijken is, dat is mij wel duidelijk, het gaat me gewoon om de mensen wat meer duidelijk te maken van de mogelijkheden in het bewerken van zijn foto's :wink: )

Vóór tonemapping
Afbeelding

Ná tonemapping
Afbeelding
Laatst gewijzigd door KvP op vr jun 12 2009 8:53 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo sep 07 2008 9:29 am

Leuk Kees, ik ga er wat mee spelen, bedankt voor deze uitleg!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: TIP! Tonemapping met HDR effect.

Bericht door ArjanAanraad » zo sep 07 2008 9:49 am

KvP schreef:Veel mensen vinden het HDR/tonemapping effect wel iets hebben,
waaronder ikzelf.

Hoe ga je te werk:

Opslaan doe je dan als Tiff. Daarna de foto openen in Photomatix Pro en tonemapping toepassen. Daarna weer gewoon opslaan als jpeg.

Dus 3 fotos is niet altijd nodig. Alleen is het geen echte HDR, maar een HDR-look.

Ik heb bij deze voorbeelden nog wel extra bewerkingen gedaan, maar hiervoor moet je je eigen fatasie laten werken.
Bij de eerste heb ik vtv de foto omgezet naar zwart-wit en deze over het origineel geplakt en toen met een 50% gum over de bovenlaag geveegt en toen pas tonemapping toegepast.
Bij de tweede heb ik de foto uit 2 fotos gemaakt, bij het origineel was een hele drukke achtergrond aanwezig dus heb ik de achtergrond uit een andere foto gehaald die bij dezelfde groep hoorde. De man heb ik ge-tonemapped en de achtergond niet.

Ik hoop dat ik met deze tip wat mensen vooruit heholpen heb. Veel plezier en succes met het oefenen.

Maar pas op!!
De kans dat je foto overdone uitvalt is groot. Het werkt verslavend, het moet geen gewoonte worden.

(Aub geen reacties dat het niet met HDR te vergelijken is, dat is mij wel duidelijk, het gaat me gewoon om de mensen wat meer duidelijk te maken van de mogelijkheden in het bewerken van zijn foto's :wink: )

Groeten Kees
Wat een service......... wij vragen en Kees draait!!! Toppie daar gaan we ook eens mee spelen... :shock:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo sep 07 2008 9:54 am

Goed stuk Kees ! Ik wil er graag een ding aan willen toevoegen.

Indien je klaar bent in PhotoMatix en je ziet reeds dat je nog wat extra bewerkingen wil toepassen m.b.v. CS3 of CNX2, sla je werk dan eveneens weer op in TIFF. Neem je foto onderhanden en op het eind als hij helemaal klaar is, dan sla je hem op in JPG. Hiermee voorkom je verlies die ontstaat door compressie op compressie. JPG is niet zo intelligent om zelfstandig te constateren dat een foto reeds gecomprimeerd is, dus gaat er net zo vrolijk weer een compressie op los laten. Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, wil je je eind resultaat opslaan in JPG formaat, dan moet je je foto eerst terug zetten naar 8 bits (in CS3 via Afbeelding - Modus en dan 8 bits selecteren).

En ja, Kees slaat de spijker boven op zijn kop met zijn waarschuwing:
"Neem alleen foto's waarvan de denkt dat deze geschikt zijn". "De kans dat je foto overdone uitvalt is groot. Het werkt verslavend, het moet geen gewoonte worden".

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo sep 07 2008 9:58 am

Goede aanvulling Arthur, misschien moet ik het bij mijn uitleg toevoegen omdat niet iedereen de reacties lees, zal ik het doen?
Groeten Kees

Fujifilm X100F

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo sep 07 2008 10:02 am

Ja natuurlijk Kees. Alles in een stukje is mijn inziens 10 x beter dan dat alles versnippert hier en daar staat beschreven. Hoef je nooit aan mij te vragen, gewoon doen.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo sep 07 2008 10:08 am

Uitleg van Arthur bijgevoegd is 1e post.
Groeten Kees

Fujifilm X100F

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » zo sep 07 2008 11:10 am

Kun je dit effect ook in CS3 verkrijgen dus zonder Photomatrix..
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 07 2008 11:41 am

Ja, maak er eerst 32 bits van en daarna weer 16 bits. Method: Local Adaption.

Maar HDR is het natuurlijk niet. Ik stel LDR voor.
Laatst gewijzigd door iJoost op zo sep 07 2008 11:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo sep 07 2008 11:41 am

Kees bedankt!

Ga binnenkort eens mee aan de slag.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo sep 07 2008 11:51 am

iJoost schreef:Maar HDR is het natuurlijk niet. Ik stel LDR voor.
Zoals ik al in opening post vertelde :roll:

ik citeer:
(Aub geen reacties dat het niet met HDR te vergelijken is, dat is mij wel duidelijk, het gaat me gewoon om de mensen wat meer duidelijk te maken van de mogelijkheden in het bewerken van zijn foto's Wink )
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Ko

Bericht door Ko » zo sep 07 2008 12:13 pm

Snadaa schreef:Kun je dit effect ook in CS3 verkrijgen dus zonder Photomatrix..
Je kunt met relatief veel moeite best zoiets voor elkaar krijgen met PS.
Je zou dan wel met lagen, maskers, doordrukken en tegenhouden aan de slag moeten.

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 07 2008 12:28 pm

Ehm.. Zoals ik drie berichtjes hoger al aangaf zit het er gewoon in hoor. Dat tone mappen met lokaal contrast. ;-)

Zie ook hier, als mijn korte samenvatting wat te kort was.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » ma okt 13 2008 10:05 am

KvP schreef:Veel mensen vinden het HDR/tonemapping effect wel iets hebben,
waaronder ikzelf.

Hoe ga je te werk:

Opslaan doe je dan als Tiff. Daarna de foto openen in Photomatix Pro en tonemapping toepassen. Indien je klaar bent in PhotoMatix en je ziet reeds dat je nog wat extra bewerkingen wil toepassen m.b.v. CS3 of CNX2, sla je werk dan eveneens weer op in TIFF. Neem je foto onderhanden en op het eind als hij helemaal klaar is, dan sla je hem op in JPG. Hiermee voorkom je verlies die ontstaat door compressie op compressie. JPG is niet zo intelligent om zelfstandig te constateren dat een foto reeds gecomprimeerd is, dus gaat er net zo vrolijk weer een compressie op los laten. Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, wil je je eind resultaat opslaan in JPG formaat, dan moet je je foto eerst terug zetten naar 8 bits (in CS3 via Afbeelding - Modus en dan 8 bits selecteren).

Maar pas op!!

Groeten Kees
Kees, als ik mijn HdR foto op wil slaan dan zie ik allemaal watermerken :(. Krijg je dit alleen zolang je de tuturial gebruikt?? Had zo'n leuke HdR gemaakt dat ik deze niet durf te laten zien met die watermerken..

Andere programma's die dat niet hebben? Ik gebruikt het tot nu toe te weinig om dit te kopen namelijk..

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 13 2008 10:59 am

Ja, dat is het verschil tussen een versie waarbij je een licentie hebt (gekocht) en eentje niet, die werkt als "demo".

Wat het quoten betreft. Nu dat de quotes niet meer ingeklapt zijn, volg het uitdrukkelijke advies van Patrick op om zorgvuldig de delen die niet relevant zijn weg te laten. (Geldt voor iedereen).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”