@Anja: ik heb mijn boek er even bijgenomen, maar ik zie niets van wat jij beschrijft. Ik heb ook een zwarte achtergrond genomen en dit is echt zwart. Dat het een plastic folie is verklaard wel waarom het op de hoekjes en langs de snijranden wittig is. Dit is vermoedelijk afgesneden plastic.
Over die ruis, ik had een foto die met een relatieve lange belichting op ISO800 genomen was in een erg donkere kamer, zie draadje
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... highlight= en hierop verschenen in het Pixbook programma ineens allemaal grote gekleurde spikes. (Onder extreme condities een typisch D80 ruisprobleem geloof ik).
Na controle in Paint Shop Pro X, zaten ze er inderdaad in, alleen veel kleiner (een pixeltje groot). Ze werden dus sterk uitvergroot in het Pixbook programma. Gelukkig maar, want nu kon ik ze wegpoetsen voordat ik hem ging "inplakken".
Deze versterkende werking kan bij jou die ogenschijnlijke extreme ruis in het pixbook programma verklaren.
Wat ook nog kan is dat je bij opslag van de jpg een te hoge compressie hebt gebruikt (die een soort van korreligheid genereert) die door pixbook versterkt wordt. Ik gebruik wanneer ik mijn NEF's omzet naar jpg's (in Capture NX) altijd de meest optimale kwaliteit, want verkleinen kan altijd nog. Geen idee hoe het in photoshop werkt.
Succes ermee,
Gerrit