Vraagje

Discussies over fotobewerking en archivering
ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Vraagje

Bericht door ahhveurink » vr aug 29 2008 11:54 am

Via pixbook ben ik momenteel een fotoboek online aan het maken. Nu valt het mij op dat als ik bewerkte(contrast,kleur,verscherping) foto's plaats deze met behoorlijk veel ruis zichtbaar worden in het fotoboek. Deze ruis neem ik niet waar op mijn eigen computer(ook niet na dezelfde genoemde bewerkingen). Andere foto's zien er prima uit in het fotoboek, deze hebben dus geen ruis en zijn uiterst scherp?! Nu is mijn vraag; Waar kan dit aan liggen, wat doe ik niet goed? Of kan het zijn dat zodra ik mijn fotoboek ontvang de foto's 'gewoon' goed zijn(maar dat risico wil ik natuurlijk niet lopen). Graag jullie advies hierover :?

Gr. Anja

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr aug 29 2008 12:05 pm

Hoi Anja,

dat gevoel heb ik iedere keer weer als ik een fotoboek maak. Maar als het uiteindelijke resultaat binnenvalt, zijn het gewoon de scherpe foto's die ik heb ingeladen. Hoe dit komt? Geen idee.

Heb overigens deze week mijn eerste album via pixbook ontvangen, wel een A5 formaat. Vind toch de kwaliteit van Henzo beter, dus ik ga weer terug naar het oude nest.

Groetjes,
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » vr aug 29 2008 10:25 pm

Hoi Jolanda

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog geen enkele ervaring met dit soort fotoboeken. Wordt dus een gokje. Ik zag gisteren bij een collega een fotoboek van Pixbook, ik moet zeggen dat ik hier echt erg enthousiast over ben! We zullen het zien en anders tóch inderdaad Henzo proberen!

Groetjes, anja

Marcel079
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Marcel079 » za aug 30 2008 9:58 am

Ik heb laatst ook voor het eerst een album bij Pixbook gemaakt. Twijfelde ook enorm bij het samenstellen, maar what you see is NOT what you get, maar veel beter. De software laat je kennelijk alleen globaal zien hoe het resultaat er uit komt te zien. Het uiteindelijke resultaat mag er zijn hoor. grote klasse.

Groet, Marcel
Niet met Nikon geschoten, altijd mis

graaf35

Bericht door graaf35 » za aug 30 2008 12:06 pm

Dat zie je wel vaker.
Het scheelt natuurlijk enorm aan internetverkeer als je de voorlopige plaatjes megasterk comprimeert. Voor een voorbeeldje van het eindresultaat is dat meer dan voldoende.

Tijdens het afdrukken maakt men weer gebruik van de ongecomprimeerde foto's

Misschien is het handig van de site als men dat er even bij zet.... Aan de andere kant is het ook een stukkie logica.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za aug 30 2008 12:09 pm

Volgens mij staat het ook op de site bij de FAQ's. Kijk het nog even na en laat wel weten.

Jolanda

dimfie

Bericht door dimfie » za aug 30 2008 1:14 pm

Wat je ziet zijn de Thumbs en wat je krijgt zijn de grote bestanden. Daar komt volgens mij het verschil in ruis en scherpte vandaan...

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » zo sep 07 2008 1:29 pm

Gisteren heb ik mij eerste pixbook ontvangen en ik moet zeggen......ik ben erg teleurgesteld in de prijs kwaliteit verhouding(voor 20 bladen heb ik 65 euro moeten betalen). Allereerst:
Op praktisch elke linkerzijde van de bladen 'liep' een soort kraspoor dat voor een deel door mij letterlijk weggekrast moest/kon worden. Restschade blijft op sommige bladen echter wel zichtbaar. Verder vertonen bijna alle foto's erg veel ruis en mis ik scherpte. Ik zie ruis die ik op mijn computer niet waarneem?! Ik had het pixbook als een soort portfolio willen gebruiken, dat gaat dus niet door! Jammer ik had me er erg veel meer van voorgesteld! Uiteraard heb ik vorenstaande ook teruggekoppeld aan Pixbook. Ik wacht een reactie dus af. Met name het 'ruisverschijnsel' stelt mij teleur :cry:

Anja

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo sep 07 2008 1:35 pm

Hoi Anja,

mij valt de kwaliteit van Pixbook ook tegen. Had gelukkig maar een klein A6 boek besteld voor 20 euro, maar het kan de vergelijking met eerdere fotoboeken van Henzo in mijn ogen niet doorstaan.....

Jolanda

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » zo sep 07 2008 1:43 pm

Jolanda schreef:Hoi Anja,

mij valt de kwaliteit van Pixbook ook tegen. Had gelukkig maar een klein A6 boek besteld voor 20 euro, maar het kan de vergelijking met eerdere fotoboeken van Henzo in mijn ogen niet doorstaan.....

Jolanda
Hoi Jolanda

Bedankt voor je reactie! Uiteraard vroeg ik mij ook nog af of de ruis nog wat te maken kan hebben met mijn camera instellingen. Dus verhouding diafragma/sluitertijd/iso. Moet wat dat betreft nog het nodige leren. Maar zoals ik al zei, op mijn beeldscherm heb ik wel de gewenste scherpte en bij het merendeel van de foto's geen ruis! Maar ik leer graag dus....

Anja

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JerryBig » zo sep 07 2008 1:45 pm

Ze hebben het druk gehad bij Pixbook, want ook ik heb van de week mijn eerste Pixbook album binnen gekregen (20 bladen A4 voor 50 euries).

Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit. Deze scherpte had ik nog niet eerder gezien in een album, echte fotoprints. Twee jaar terug (dat is lang geleden voor digitale begrippen) voor het laatst een album samengesteld via de Hema en dat zag er in vergelijking zeer beroerd uit. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de foto's uit mijn oude 5700 kwamen die het toen nog deed, dus dat scheelt ook een slok op een borrel, maar toch....

Het Pixbook album is haarscherp, en qua kleur identiek aan het beeld op mijn gecalibreerde (!) monitor. Wat wil je nog meer? Uhhh...mooiere foto's, maar dat moet ik zelf doen.
Puntjes van kritiek: De bladzijden zijn wel heeeeel glanzend en ik had op 1 foto een opvallend wit puntje, wat absoluut niet op het origineel zat.

De ellende van dit soort albumleveranciers is, dat wat vandaag goed is bij leverancier A, is morgen weer beter bij B. Deze ontwikkelingen gaan zo verdraaide snel, dat je wel heel regelmatig gebruik moet maken van verschillende leveranciers als je eerlijk wilt kunnen vergelijken. In mijn ogen is/was Hema dus waardeloos, maar gebasseerd op een boek uit 2006, en dat is geen realistische vergelijking.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

19doerak59

Bericht door 19doerak59 » zo sep 07 2008 2:35 pm

heeft iemand ervaring dan met fotobuch.de?
tijdens mijn herfstvakantie wil ik op locatie al de foto's in een album plaatsen...

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » zo sep 07 2008 2:44 pm

photoproduct4u.nl goede ervaringen mee ~!
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » zo sep 07 2008 5:58 pm

De album bladen zijn inderdaag erg glanzend, maar dat stoort mij niet echt! Ze zijn geplastificeerd. Wat mij wel opvalt -en dat zal met de persing van de plastic laag/folie te maken hebben- dat de bladen(in mijn geval heb ik de achterond zwart af laten drukken) zelf ook een soort ruis vertonen. Het lijkt een beetje op heel kleine niet plat/weg geperste luchtbelletjes. Hierdoor lijkt dus ook ruis te ontstaan. In de zwarte kaders rondom de foto's is dit goed te zien. Blijft over dat met name de 'bewerkte' foto's niet afgedrukt zijn zoals ik dit gehoopt had. Bij het 'inladen' vertoonden deze foto's direct ruis. Heb daarover met pixbook voor het afdrukken ook contact gehad, maar alles zou goedkomen...! Niet dus!

Wat ook nog kan: Ik doe iets niet goed! Dat kan natuurlijk want ik mis nog de benodigde technische kennis van photoshop. Of misschien verstuur ik een 'verkeerd' bestand, jpeg ........of......???

Blijft staan dat er ook erg mooie foto's bij zitten. Kortom???????????

Anja

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JerryBig » zo sep 07 2008 9:28 pm

@Anja: ik heb mijn boek er even bijgenomen, maar ik zie niets van wat jij beschrijft. Ik heb ook een zwarte achtergrond genomen en dit is echt zwart. Dat het een plastic folie is verklaard wel waarom het op de hoekjes en langs de snijranden wittig is. Dit is vermoedelijk afgesneden plastic.

Over die ruis, ik had een foto die met een relatieve lange belichting op ISO800 genomen was in een erg donkere kamer, zie draadje http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... highlight= en hierop verschenen in het Pixbook programma ineens allemaal grote gekleurde spikes. (Onder extreme condities een typisch D80 ruisprobleem geloof ik).
Na controle in Paint Shop Pro X, zaten ze er inderdaad in, alleen veel kleiner (een pixeltje groot). Ze werden dus sterk uitvergroot in het Pixbook programma. Gelukkig maar, want nu kon ik ze wegpoetsen voordat ik hem ging "inplakken".
Deze versterkende werking kan bij jou die ogenschijnlijke extreme ruis in het pixbook programma verklaren.

Wat ook nog kan is dat je bij opslag van de jpg een te hoge compressie hebt gebruikt (die een soort van korreligheid genereert) die door pixbook versterkt wordt. Ik gebruik wanneer ik mijn NEF's omzet naar jpg's (in Capture NX) altijd de meest optimale kwaliteit, want verkleinen kan altijd nog. Geen idee hoe het in photoshop werkt.

Succes ermee,

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”