foto op foam

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Perry Timmers

foto op foam

Bericht door Perry Timmers » zo sep 07 2008 7:24 pm

We zijn gisteren even heel snel over de jaarmarkt geweest hier in Vreeswijk en zagen daar foto's op foam gepresenteerd door een fotograaf.

Dit is een mooie presentatie van je foto's en je kan hier ook creatief mee aan de slag gaan.

Weet iemand hoe dit gedaan wordt of voordelig kan laten doen. Deze foam borden passen niet in mijn printer :lol: :lol: maar moet toch een andere oplossing voor zijn denk ik.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo sep 07 2008 7:34 pm

Waarschijnlijk moet je het dan laten bedrukken.
En dan denk ik de zeefdruk techniek.
"Imagination is far more important than knowledge"

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » zo sep 07 2008 8:12 pm

Bij een vaklab kun je foto's laten printen en dan laten opplakken op foam, hout of metaal. Even in de gouden gids kijken. Hier in Enschede zit ook een groot lab die al dat soort dingen doet.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo sep 07 2008 8:21 pm

Ron je bent me voor. Volgens mij kun je je foto's inderdaad op laten plakken op foam. Als ze het goed doen, doen ze dat met een vacuumpers volgens mij.....

En als je googelt kom je o.a. dit tegen: http://www.digidoek.nl/foto-op/foam/

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

evertfoto

Bericht door evertfoto » vr sep 12 2008 7:10 pm

Heb tijdens een Open Dag bij mijn leverancier van o.a. printprodukten
een demonstratie gezien met een printer die op vrijwel oppervlak kan printen, dus ook op foam.
Kost wel een paar eurootjes. Ongeveer 1 mjn. Maar dan heb je ook wat.
Heb een proefprint meegenomen om aan diverse belangstellenden te laten zien.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za sep 13 2008 2:47 am

evertfoto schreef:Heb tijdens een Open Dag bij mijn leverancier van o.a. printprodukten
een demonstratie gezien met een printer die op vrijwel oppervlak kan printen, dus ook op foam.
Heb ik liever dat het op goed fotopapier gedaan wordt of op inkjetpapier, en vervolgens die afbeelding beplakt op foam. Kwaliteit van een foto is dan beslist beter omdat foam op zichzelf geen optimale drager is voor printwerk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

dodo

Bericht door dodo » za sep 13 2008 8:22 am

Je kunt bij de betere kantoorvakhandel, of hobbyzaak, of schilderstoko zelf dat foam kopen, waar al een plaklaag op zit. Bijvoorbeeld bij Harold's Graphics in Rotterdam. Het lastige is: het voorkomen van luchtbelletjes. Maar: met een beetje oefening en icm een goede fotoprinter zijn hele mooie resultaten te behalen.

Zo werden onze foto's van de fotografiecursus bij de SKVR ook gepresenteerd.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za sep 13 2008 8:26 am

Ik begrijp niet zo goed wat het voordeel is van dat afdrukken of foam (of erop plakken)?
Say what you like
Do what you feel

dodo

Bericht door dodo » za sep 13 2008 8:36 am

Het heeft niet direc zozeer een voordeel, maar het ziet er wel mooi uit: je hoeft de foto niet in te lijsten, maar hij is wel "strak". Je kunt hem heel makkelijk ophangen, ook aan een lullig gipswandje, en reflecties van glas zijn ook minder door het ontbreken van dat glas.

Voor een portfolio is het ook erg leuk denk ik.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za sep 13 2008 8:46 am

Maar daar zijn dan toch ook andere matrialen voor die meer steun aan de plaat bieden (aluminium bijv, perspex of hoe dat spul ook heet) Foam lijkt me zo onstabiel.
Say what you like
Do what you feel

dodo

Bericht door dodo » za sep 13 2008 8:55 am

Foam lijkt me zo onstabiel
Wat bedoel je met onstabiel? Het is karton met een schuimlaag ertussen, dus het is licht, wel stevig (het knakt echt niet zomaar) én het komt, in mijn geval, met een goede lijmlaag. Ook is het makkelijker op maat te maken. Aluminium, perspex (daar zul je de foto dan wel áchter doen?), of hout vereisen meer kluswerk.

Overigens heb ik hier thuis mijn foto's gewoon in lijsten. Met zo'n rails tegen het plafond aan. Scheelt gaten boren.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za sep 13 2008 9:09 am

Ik bedoel dat het flexibel is en ik vraag me af of er niet makkelijk vocht intrekt. Bij mijn weten kun je foto's ook op perspex laten lijmen of zelfs afdrukken, maar misschien ben ik in de war met een ander matriaal. Ja die rails ken ik, mooi stysteem.
Say what you like
Do what you feel

dodo

Bericht door dodo » za sep 13 2008 9:14 am

Oh, er zal ongetwijfeld vocht in kunnen trekken. Maar hier binnen wordt het aan dezelfde vochtigheidsgraad blootgesteld als m'n reguliere foto's. En van de wat oudere, gewone foto's, zie ik wel wat kromtrekken van de foto. Zie ik bij dat foam (nog) niet. En trouwens, zo flexibel is het dus niet. Het zal écht niet zo gauw buigen.
Perspex is overigens gewoon hard, doorzichtig plastic (volgens mij), dus ik weet niet of je dat bedoelt. Maar daar zal wel weer een ander kostenplaatje bij komen kijken.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za sep 13 2008 6:45 pm

Allereerst een verwarrende titel......... dit daar FOAM het Fotografische Museum Amsterdam is. Dacht eerst dat er een foto van jou Perry in het museum terecht was gekomen.
Onlangs is een foto van mij in air frame perspex geplaatst. Erg mooi effect, daar door het alluminium frame achter de foto de foto iets van de muur komt te hangen.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za sep 13 2008 11:10 pm

Vergeet je niet m.b.t het vocht.
Geloof me, het trekt er sneller in dan je zou denken.

In de winter is het koud, en zal de ruimte waarin de foto's hangen meer vocht nodig hebben dan in de zomer.

Teveel vocht: foam/papier krijgt randgolvingen
Te weinig vocht: foam/papier krijgt een schotelvorming.

Om papier e.d in goede conditie te houden is een RV (relatieve vochtigheid) tussen de 50 en 65 gewenst. Je kunt het natuurlijk nooit optimaal krijgen, lukt ook niet, maar je kunt 't wel zo goed mogelijk houden zodat het papier geen randgolving krijgt of schotevorming.

Het gebeurd allemaal niet zo snel, maar het kan dus wel.
En aangezien de foam geen beschermlaag of iets heeft, trekt het er dus wel sneller in.
"Imagination is far more important than knowledge"

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”