Ik vroeg me af of er converters zijn om DX lenzen op een FX body te plaatsen met behoud van het max aantal pixels en alle eigenschappen van de lens.
DX lenzen kunnen op een FX body dat weet ik, dus hier doel ik niet op.
Zo niet, zou het mogelijk zijn?
Bestaan er DX->FX converters voor lenzen?
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
:mrgreen: Mooie ben jij....
Je wenst volgens mij een combi die technisch niet eens mogelijk is....
Ik denk dat je met een DX lens op een FX camera nog hele knappe platen uit het apparaat krijgt..
Maar misschien zijn er nog wat deskundigen die hier een beter antwoord op kunnen geven...
Groetjes Eelco
Je wenst volgens mij een combi die technisch niet eens mogelijk is....
Ik denk dat je met een DX lens op een FX camera nog hele knappe platen uit het apparaat krijgt..
Maar misschien zijn er nog wat deskundigen die hier een beter antwoord op kunnen geven...
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Haha, Teun je stelt nu een vraag over iets wat jij niet weet wat het inhoud. Een dx lens heeft een kleinere opening en geeft dus een kleinere beeldcirkel, omdat de sensor in een dx camera ook kleiner is, dit levert een lichter en compacter objectief op. Er bestaat dus geen converter hiervoor, want de beeldcirkel blijft zo klein die uit dit objectief komt.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het antwoord is een simpel JA.
Zowel op de D3 als op de D700 heeft Nikon zelf de mogelijkheid gegeven om DX lenzen op de FX body te kunnen zetten. Je behoudt dan alle eigenschappen van de lens. Ook de fouten aan de buitenzijde.
Maar het antwoord is ook een simpel NEE.
Bij beide body's heeft Nikon het beeldveld van de sensor aangepast aan het het beeldveld van DX crop. Dit houdt in dat er in de body een automatische crop wordt gemaakt naar de "DX factor".
Op zich is dat logisch. Een DX lens is een lens waarin het binnen gedeelte is gecorrigeerd, maar niet de buitenste ring. Het nadeel daarvan is dat hier nogal wat foutjes zitten. Het voordeel is dat de lens goedkoper gemaakt kan worden. Als ik mijn 10,5 DX fisheye op de D700 zet, dan zie ik in mijn beeldveld een zwarte ring, daarin komt dan het uiteindelijke beeld, en daar weer in wordt door de body een rechthoek gezet die aangeeft welk beeld gebruikt wordt. De resolutie gaat dan wel terug van 12 Mp naar 5MP.
Een DX lens gebruiken als een FX lens kan dus helaas niet. Wil je de volledige sensor benutten, dan zul naar de "niet DX" lenzen toe moeten.
Zowel op de D3 als op de D700 heeft Nikon zelf de mogelijkheid gegeven om DX lenzen op de FX body te kunnen zetten. Je behoudt dan alle eigenschappen van de lens. Ook de fouten aan de buitenzijde.
Maar het antwoord is ook een simpel NEE.
Bij beide body's heeft Nikon het beeldveld van de sensor aangepast aan het het beeldveld van DX crop. Dit houdt in dat er in de body een automatische crop wordt gemaakt naar de "DX factor".
Op zich is dat logisch. Een DX lens is een lens waarin het binnen gedeelte is gecorrigeerd, maar niet de buitenste ring. Het nadeel daarvan is dat hier nogal wat foutjes zitten. Het voordeel is dat de lens goedkoper gemaakt kan worden. Als ik mijn 10,5 DX fisheye op de D700 zet, dan zie ik in mijn beeldveld een zwarte ring, daarin komt dan het uiteindelijke beeld, en daar weer in wordt door de body een rechthoek gezet die aangeeft welk beeld gebruikt wordt. De resolutie gaat dan wel terug van 12 Mp naar 5MP.
Een DX lens gebruiken als een FX lens kan dus helaas niet. Wil je de volledige sensor benutten, dan zul naar de "niet DX" lenzen toe moeten.
De objectieven hebben allen een focuspunt, en dat ligt toevallig net op de plek waar de sensor zit. Als je de sensor verplaatst ben je ook direct uit focus, of te wel onscherp.Teun schreef:Zou een verplaatsbare sensor (in horizontale richting) niet kunnen in een body? Een sensor die naar voor schuift als er een DX lens op de body zit en naar achter schuift als er een FX lens op de body zit??![]()
Of moet een body dan veelste diep worden?
Nikon heeft wel eens een vergrootglas in de camera gehad, waardoor Fullframe objectieven ook een fullframe beeld gaven op een kleinere sensor.
Dat is dus je oplossing. Op zoek naar een Nikon E2 o.i.d.