ik heb de bovenstaande lens gekregen en ben er best heel blij mee en heb al heel veel foto's gemaakt.
maar wat me opvalt aan deze lens is dat zijn motortje aardig wat leven maakt vergeleken met m'n andere lensen... heeft iemand ook deze ervaring?
af nikkor 50 mm f/1.8d
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Er zit geen motortje in: die zit in je body. Het scherpstellen wordt gedaan door het "schroevendraaiertje" dat net uit de vatting van je camera steekt. Vandaar dat deze lens geen AF heeft op de D40, D40x en D60. Het mechanisme in de lens is niet zonder geluid, maar ik heb ze erger gehoord. Macro-objectieven zijn bijvoorbeeld veelal herrieschoppers!
Maar dat wist je waarschijnlijk al. Welke zijn "je andere lenzen"? Dan weten we waarmee je het vergelijkt...
Maar dat wist je waarschijnlijk al. Welke zijn "je andere lenzen"? Dan weten we waarmee je het vergelijkt...
De kitlenzen zijn AF-S lenzen die een eigen motor in de lens hebben. DIe motor heet SWM (SILENT wave motor) en is een stuk stiller dan de motor uit je body. Die body-motor gebruik je dus nu pas voor het eerst omdat voor je kitlenzen automatisch de motor in de lens wordt gebruikt. Vandaar het verschil...