Ik denk niet dat het probleem de combinatie sluitertijd/diafragma is danwel dat je niet kon pannen vanwege de ruimte.
Met pannen kan de sluitertijd flink omlaag en kan je met een klein "F" getal werken waardoor ook de ISO omlaag kan.
Wat bij dit soort fotografie goed werkt is dat de achtergrond onscherp/bewogen is, wat in dit geval niet goed te doen was door de plek/beperkte ruimte.
Toch nette platen en een goede ervaring rijker.
Wat je zegt, Michael, als je een 70-200 mee hebt, gewoon de volgende keer ook gebruiken, kan je bij het terugkijken mooi de verschillen zien in karakter.
Ik moet wel yoyo gelijk geven dat die F-1 auto's er "versneden" uitzien met al die wings en spoilertjes. Beetje lelijk.
[Verzamel] Formule 1 Spa Francorchamps 2008
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hahaha, leuk, bij F1 auto's zijn DTM bakken maar trage slakken! dit gaat ff een klap harder!
En je moet het met eigen ogen horen en zien en voelen, het is gewoon niet uit te leggen. TV beelden geven niet de werklijkheid aan.
Het is het horen van motor+schakelen door de versnellingen van de La Source tot aan Les Combes... Dat is Spa en geeft voor mij KIPPEVEL
"F1 Meetrekkers" -> It's all about "Hoever van tevoren kan ik een F1 wagen aan zien komen!" Stel dat ie 250km/u rijdt = 70 m/s..nou voordat je cam en jij gelockt bent op de auto heb je 2 sec nodig...dus moet je hem al zo'n 150m! voor het punt van afdrukken in het zicht hebben en kunnen volgen... Tel nu ff hoever 150meter is... Foto #4 is gemaakt na Stavelot en de wagens acceleren vol van pak hem beet 250 naar uiteindelijk 310km/u (net voor aanremmen busstop). Verder is het een voorkeur om geen obstakels voor je volgweg te hebben (bomen, hekken, publiek), maar goed daar heeft Nikon het 3D-Tracking systeem voor bedacht!
+ je moet gewoon een zwaai kunnen maken van 180 graden om je heen...
+ het hoogteverschil moet niet te sterk zijn, hierdoor moet je in je zwaai ook je camera in vertikale zin nog meetrekken.
Conclusie; Valt idd niet mee om met veel volk naast je! Maar je hebt Nikon's geheime wapen nog he...die Burst...9fps! en dat enkele seconden lang.
Maar goed, als ik mijn eerste foto's van de Le Mans Series uit 2006 terugkijk staan ook veel wielen stil. Je stelt gewoon een idioot hoge sluitertijd in om uberhaubt scherpe foto's te krijgen....niet gewent aan de idote snelheden.
De minimale onscherpte (maar da’s echt mierenneuken) op #4 en #6 komt doordat ze volgens mij uitsnedes zijn uit een grotere foto….?!
De rest is gewoon scherp!
Voor de van Eldikken en Egmonds zijn het natuurlijk niet zulke spectacualaire shots, maar voor een eerste keer zijn ze best gaaf.
Vind die van Raikonen onder het Martini bord wel errg stoer (gezien)
. Wetende dat Kimi ook wel wat Martini lust.
Nb1.
Oja, zeg niet dat je tegen de grenzen van je D3 aanloopt, heb ze geschoten met een D70…
Nb2.
Wees blij dat je zo dicht bij de baan kunt komen!
Nb3.
Wel een coole plek...#2, #4, #5 geen hek voor je neus!
(althans je staat een stuk hoger). Vleugeltjes...ach ja als de ontwikkeling van de motoren (verplicht) stilstaat moeten de snelheidswinst uit de aerodynamica komen!
Grappig die GPS info in je foto...gelijk ff op Google Eart kieken waar ze genomen zijn.
Nb4.
Kan me niet voorstellen dat je er niet meer hebt? (buiten die ik ook al op je site hebt gezien?
Bijv. start, als de kudde langskomt?
Nb4.
Ben niet geweest, dus ook geen foto’s.
Nb5.
Alleen de grote der aarde winnen meerdere malen op Spa-Francorchamps!

En je moet het met eigen ogen horen en zien en voelen, het is gewoon niet uit te leggen. TV beelden geven niet de werklijkheid aan.
Het is het horen van motor+schakelen door de versnellingen van de La Source tot aan Les Combes... Dat is Spa en geeft voor mij KIPPEVEL

"F1 Meetrekkers" -> It's all about "Hoever van tevoren kan ik een F1 wagen aan zien komen!" Stel dat ie 250km/u rijdt = 70 m/s..nou voordat je cam en jij gelockt bent op de auto heb je 2 sec nodig...dus moet je hem al zo'n 150m! voor het punt van afdrukken in het zicht hebben en kunnen volgen... Tel nu ff hoever 150meter is... Foto #4 is gemaakt na Stavelot en de wagens acceleren vol van pak hem beet 250 naar uiteindelijk 310km/u (net voor aanremmen busstop). Verder is het een voorkeur om geen obstakels voor je volgweg te hebben (bomen, hekken, publiek), maar goed daar heeft Nikon het 3D-Tracking systeem voor bedacht!
+ je moet gewoon een zwaai kunnen maken van 180 graden om je heen...
+ het hoogteverschil moet niet te sterk zijn, hierdoor moet je in je zwaai ook je camera in vertikale zin nog meetrekken.
Conclusie; Valt idd niet mee om met veel volk naast je! Maar je hebt Nikon's geheime wapen nog he...die Burst...9fps! en dat enkele seconden lang.
Maar goed, als ik mijn eerste foto's van de Le Mans Series uit 2006 terugkijk staan ook veel wielen stil. Je stelt gewoon een idioot hoge sluitertijd in om uberhaubt scherpe foto's te krijgen....niet gewent aan de idote snelheden.
De minimale onscherpte (maar da’s echt mierenneuken) op #4 en #6 komt doordat ze volgens mij uitsnedes zijn uit een grotere foto….?!
De rest is gewoon scherp!
Voor de van Eldikken en Egmonds zijn het natuurlijk niet zulke spectacualaire shots, maar voor een eerste keer zijn ze best gaaf.
Vind die van Raikonen onder het Martini bord wel errg stoer (gezien)

Nb1.
Oja, zeg niet dat je tegen de grenzen van je D3 aanloopt, heb ze geschoten met een D70…

Nb2.
Wees blij dat je zo dicht bij de baan kunt komen!
Nb3.
Wel een coole plek...#2, #4, #5 geen hek voor je neus!

Grappig die GPS info in je foto...gelijk ff op Google Eart kieken waar ze genomen zijn.
Nb4.
Kan me niet voorstellen dat je er niet meer hebt? (buiten die ik ook al op je site hebt gezien?
Bijv. start, als de kudde langskomt?
Nb4.
Ben niet geweest, dus ook geen foto’s.

Nb5.
Alleen de grote der aarde winnen meerdere malen op Spa-Francorchamps!
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Haha, leuke reactie Sweder, dank je kon ik wel even gebruiken 
Het zijn inderdaad bijna allemaal crops en ik heb er idd nog meer. Het licht was ook best moeilijk, je kijkt tegen de zon in (die soms tevoorschijn komt om te schijnen) en dan is het niet handig in de M stand.
Uiteindelijk heb ik er 158 bewaard ik zal ze op picasa zetten, dan kun je ze zien (staat nu te converteren naar jpg)

Het zijn inderdaad bijna allemaal crops en ik heb er idd nog meer. Het licht was ook best moeilijk, je kijkt tegen de zon in (die soms tevoorschijn komt om te schijnen) en dan is het niet handig in de M stand.
Uiteindelijk heb ik er 158 bewaard ik zal ze op picasa zetten, dan kun je ze zien (staat nu te converteren naar jpg)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Voor de liefhebber: 132 foto's
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik weet uit ervaring ook dat F1 fotografie echt heel erg moeilijk is. Ben zelf al diverse malen in Indianapolis, Spa, Nurburgring, en Hockenheim geweest. Die auto's gaan zo onwezelijk hard, dat moet je zoals al eerder gezegd voelen, ervaren, en vooral ruiken. Ik zal eens in mijn archief duiken om wat "oude" platen te showen aan jullie.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.