Problemen in de studio......

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Problemen in de studio......

Bericht door Gabees » ma sep 08 2008 10:44 pm

Ik word zo langzamerhand wanhopig.
Sinds éen aantal weken heb ik als ik met m'n 24-120mm in de studio fotografeer een rare uitgebleekte vlek op m'n beeld:

Afbeelding

Als ik met dezelfde instellingen met een andere lens dezelfde foto maak heb ik het niet.

Met m'n 50mm lens heb ik midden op m'n foto een paarse vlek.

Heeft één van jullie enig idee wat dit kan zijn?!

Ik heb gedacht aan overstraling van de lamp op de achtergrond maar buiten dat ik het altijd zo doe en ik er eerst geen last van had heb ik het ook als ik die lamp uitzet.

Ik heb het wanneer de lampen op het model en op de achtergrond zijn gericht maar ook wanneer ik de lamp mijn kant op zet dus schuin achter een produkt.

Lens op een andere camera gezet, daarmee kreeg ik dezelfde vlek. En met een andere lens op mijn camera niet. Het moet dus aan m'n lens liggen?!
Met foto's buiten de studio heb ik nergens last van (nog niet ontdekt in ieder geval)

Hellup...alsjeblieft :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 10:57 pm

Huh, wat vreemd?? Kan er misschien vocht in de lens zijn gekomen?
Say what you like
Do what you feel

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma sep 08 2008 10:57 pm

Er zit toch niet toevallig een UV filter of zoiets op de lens geschroeft ? Dan kun je van die rare vlekken krijgen
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » ma sep 08 2008 11:05 pm

Antoinette schreef:Huh, wat vreemd?? Kan er misschien vocht in de lens zijn gekomen?
Niet dat ik weet, maar dan zou ik er toch ook last van moeten hebben buiten de studio?!

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » ma sep 08 2008 11:06 pm

a90 schreef:Er zit toch niet toevallig een UV filter of zoiets op de lens geschroeft ? Dan kun je van die rare vlekken krijgen
Nee, die is eraf. Daar had ik eerder met m'n telelens nogal problemen mee gehad.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 08 2008 11:07 pm

Wellicht een raar idee, maar houd de camera eens ondersteboven. Heb je de vlek dan nog? En zo ja: waar?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » ma sep 08 2008 11:10 pm

PatrickP schreef:Wellicht een raar idee, maar houd de camera eens ondersteboven. Heb je de vlek dan nog? En zo ja: waar?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen....

Ja want als hij natuurlijk nu rechtsboven zit en dan linksonder dan zit het echt in de lens... en anders zijn het factoren van buitenaf?!

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 08 2008 11:17 pm

Dat is het idee inderdaad. En eenvoudig, dus moet het wel werken; "alle" goede ideeën zijn eenvoudig...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » ma sep 08 2008 11:19 pm

PatrickP schreef:Dat is het idee inderdaad. En eenvoudig, dus moet het wel werken; "alle" goede ideeën zijn eenvoudig...
Jammer dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...net in de studio...... :oops:

Herman55

Bericht door Herman55 » ma sep 08 2008 11:25 pm

PatrickP schreef:Dat is het idee inderdaad. En eenvoudig, dus moet het wel werken; "alle" goede ideeën zijn eenvoudig...
Of op de sensor, want die draait evenhard mee...

Je beschrijft 2 verschillende problemen, resumerend wat korte gedachtenspinsels:
vlek met de 24-120 zoom
paarse vlek met de 50mm
Nooit eerder gehad
Andere body hetzelfde resultaat
Nu 2 lenzen tegelijk ???

Vraagje: al eens een zonnekap gebruikt in de studio?
Een egaal (zwart/donkergrijs/wit) vlak op de foto gezet met dezelfde lichtomstandigheden, beide lenzen, met 2 verschillende body's. Resultaat?

Ik vermoed dat de 24-120 "vuil" is aan de binnenkant, en dat door de lichtval in de lens deze vlek zichtbaar wordt. Daar lijkt de vorm van de vlek ook wel een klein beetje op. Van de 50mm zou ik graag een foto willen zien. Dat kan ik op dit moment nog niet rijmen.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » di sep 09 2008 7:37 am

Herman55 schreef:
Of op de sensor, want die draait evenhard mee...

Je beschrijft 2 verschillende problemen, resumerend wat korte gedachtenspinsels:
vlek met de 24-120 zoom
paarse vlek met de 50mm
Nooit eerder gehad
Andere body hetzelfde resultaat
Nu 2 lenzen tegelijk ???

Vraagje: al eens een zonnekap gebruikt in de studio?
Een egaal (zwart/donkergrijs/wit) vlak op de foto gezet met dezelfde lichtomstandigheden, beide lenzen, met 2 verschillende body's. Resultaat?

Ik vermoed dat de 24-120 "vuil" is aan de binnenkant, en dat door de lichtval in de lens deze vlek zichtbaar wordt. Daar lijkt de vorm van de vlek ook wel een klein beetje op. Van de 50mm zou ik graag een foto willen zien. Dat kan ik op dit moment nog niet rijmen.
Maar dat van die sensor hebben we toch uitgeloten door hetzelfde probleem te hebben met een andere body (D70) en deze lens.

Zonnekap gaf geen ander resultaat. Overigens het uitzetten van de VR wel, toen werd het erger.

Het "probleem" met de 50mm had ik wel al eerder, heb deze in de studio nooit meer gebruikt maar gisteren gebruikte m'n vriendin 'm en zij had direct weer diezelfde vlek mét haar lens en camera.
Afbeelding

Stel even vooruitlopend op het probleem. De lens zou vuil zijn is het dan de moeite om 'm schoon te laten maken, er zitten ook nog 3 kleine krasjes op? Kun jij (of iemand anders) dat inschatten?

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » di sep 09 2008 8:13 am

Probleem wordt veroorzaakt door de lenzen. Want probleem blijft met andere body. Dat is duidelijk. Overstraling door lampen kan niet want die zijn al eens verplaatst. Er worden geen filters gebruikt. Bovendien is het met de 50 mm ook buiten. Vuil in de lens kan, maar wel toevallig met twee lenzen.
Vlekken zijn niet gelijk, dus toevallig twee verschillende problemen?
Denk ik nog aan beschadiging coating lens. Dat kan ook vlekken geven bij bepaalde lichtinval. Maar dan is de vlek niet steeds op dezelfde plek.
Dus eigenlijk weet ik het ook niet.
Je zou een test serie moeten maken met een vaste opstelling. Al je lenzen en verschillende body's. Kijken of de vlekken gelijk blijven met verschillende opstelling van de lampen. Dan weet je 100% zeker dat het objectief de boosdoener is. Maar twee lenzen met hetzelfde probleem vlekken. Ik vind het vreemd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 09 2008 9:57 am

Kijk eens door je objectief, volle opening, met een puntlicht er achter. Elk stofje of onregelmatigheid wordt zichtbaar. Stofjes zijn niet erg.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 09 2008 11:45 am

Gabees schreef: Het "probleem" met de 50mm had ik wel al eerder, heb deze in de studio nooit meer gebruikt maar gisteren gebruikte m'n vriendin 'm en zij had direct weer diezelfde vlek mét haar lens en camera.
>>> HELAAS - FOTO VOORBEELD IS DOOR DE TS WEGGEHAALD <<<
Dit is 'HET' schoolvoorbeeld van typisch twee omstandigheden die verantwoordelijk zijn voor die vlek in het midden, wat enkel bij digitale fotografie in die vorm voorkomt.
Reeds jaren terug heb ik al vergelijkbare voorbeelden gezien onder dezelfde omstandigheden.

1e De omstandigheid van een veel te fel "clippend" verlichte achtergrond, wat bovendien ten opzichte van het onderwerp enorm groot van oppervlak is. Dit fenomeen bestaat zo ongeveer al sinds de uitvinding van de fotografie met evenzeer uitwerking op de opname als je film zou gebruiken (bij film zie je het terug als "flare").

2e Het ontwerp van de lens tegenover de omstandigheid van het spiegelende oppervlak van de sensor/anti aliasing filter.

--------------------------------

Uitleg 1e:
In je opnamen regel je het diafragma af op de uitlichting van het hoofdonderwerp in de voorgrond. Met de hoeveelheid licht op de achtergrond wordt echter totaal geen rekening gehouden. "Je wilt het alleen wit hebben". Dus met een flinke stoot licht erop denk je dat het dan altijd wel goed zal gaan.

Die hoeveelheid licht van de achtergrond is over dat grote oppervlak zodanig overheersend en "clippend" dat licht niet alleen extreem helder is voor de delen die de film of chip opneemt als "opname", maar het licht wordt door de lens tevens verspreid buiten het sensorgebied binnen in je spiegelhuis, en weerkaatst tegen de zijkanten van lensvattingen / tubes in de lens, spiegelhuis en onderkant spiegel tijdens de opname.
De hoeveelheid is echter zodanig veel dat je een enorme reflectie van licht krijgt als verstrooiing binnen je camera.

Dat veroorzaakt een enorme "flare" en verzachting in je opnamen, ook in contrast. Dit komt zowel voor bij opnamen digitaal als op film. Schoolvoorbeeld bij studio-opnamen. Het effect zie je in mindere of meerdere mate vaak bij slecht gemaakte productfoto's die "vrijstaand" gefotografeerd worden.

Jouw eigen voorbeeld in het begin "rechts" waarbij het licht aan de zijkant van de opname ook buiten het sensorgebied voor die enorme overstraling zorgt in de haren.

>>> HELAAS - FOTO VOORBEELD IS DOOR DE TS WEGGEHAALD <<<

Remedie om het zoveel mogelijk uit te sluiten:

- Goed diepe zonnekap gebruiken. Het best van het "tulp"-type wat specifiek is afgestemd op de beeldhoek (voor DX) om zoveel mogelijk uit te sluiten dat licht wat niet op je film of sensor terecht komt en tegen de "zijkanten" in je camera zou aanlopen, "af te kappen".
Je vermindert daarmee reflectie en flare, en verbetert het contrast enorm.
Nog beter is het gebruik van een "compedium" (zo'n vierkante of rechthoekige balg-zonnekap) die zelfs exact op de milimeter en per diafragma afgeregeld kan worden om licht wat buiten het beeldvlak valt "af te kappen".
Nu snap je gelijk waarom ze in Hollywood in al die filmstudio's met zovele lampen buiten het beeldveld op die filmcamera's altijd van die enorme balgen voor op de lens hebben zitten.

- Bij gebrek van een compendium, je licht "afnegeren" met zwarte schotten (bijv. zwart geschildert piepschuim platen) of zwart doek. Dat is het licht zoveel mogelijk tegenhouden, net buiten je beeldveld.
Zou je je camera ook maar iets draaien, komen die zwarte schotten in beeld.

- Je achtergrondlicht zoveel mogelijk zodanig afregelen dat het niet extreem helder boven de andere verlichting van je onderwerp uitsteekt.
In je eerste voorbeeld met het portret van dat meisje zit er een duidelijk erg lichte "hotspot" rechts van de foto, het meeste waarschijnlijk net buiten je beeld, maar desalniettemin met een enorme invloed op je beeld. (Hetzelfde als je in een tegenlicht opname buiten de zon net buiten je beeldkader hebt).
In de studio kun je de lamp verder van de achtergrond plaatsen dat het helderste deel van de spot meer verdeeld wordt, en/of vermogen naar beneden. Een en ander in combinatie met de opties van hierboven.
Als je een witte vrijstaande achtergrond wilt hebben, moet je zorgen dat het licht slechts minimaal net boven de clippingwaarde uitkomt (wit wordt toch niet witter dan wit). Niet vele stops erboven.

Uitleg 2e:
De paarse vlek in het midden is een typisch "digitaal" probleem.
En minder goed op te lossen van wat er misschien nog overblijft nadat je de bovenstaande tips als 1e hebt toegepast.
Het is een reflectie van het verstooiende licht in je camera tegen de glanzende sensor/antialiasing filter aan, gaat dan terug tegen de achterste lensdelen (binnen en buiten bolling van lenzen) en komt opnieuw terug richting sensor.
Het fenomeen is enigszins vergelijkbaar met "filter flare" / ghosting.
http://www.vanwalree.com/optics/flare.html#filter
http://www.vanwalree.com/optics/filterflare.html

De grote van de vlek en helderheid is in grote mate afhankelijk van je lensontwerp (en gebruikte diafragma).
Bolling van je lenzen, op welke plaats zitten die achterste lensdelen. (Meer naar voren of naar achteren).

Dat is dan een kwestie van "geluk hebben".
Het ene objectief is er gevoelig voor, het andere niet. Dat is echt ontwerp afhankelijk.
Kan de vlek bij normale fotografie misschien minder of niet zichtbaar zijn, dan nog wel bij gebruik van IR en UV-licht fotografie.
Fotograaf Bjørn Rørslett test lenzen specifiek op die mogelijkheid bij IR en UV-licht fotografie en maakt er melding van.
Kijk speciaal onderaan de laatste regels het commentaar bij elke lens.
http://www.naturfotograf.com/lens_norm.html

Voor IR en UV-licht fotografie heb je speciaal ontworpen lenzen "zonder lichtvlek".
Zoals de Coastal Optics 60 mm f/4 UV-Vis-IR APO Macro. (Zoek er maar eens op met Google).

Nano Crystal coating:
Door typisch dit laatste fenomeen van die hotspots zijn lensfabriekanten hun coatingstechnieken gaan bijsturen om daar nog wat verbetering in te krijgen. Bij Nikon resulteerde dat in die Nano Crystal coating die op nieuwe lens-ontwerpen wordt toegepast. Die nano-coating wordt in eerste instantie specifiek toegepast op die achterste lensdelen.

Van bijv. de Tamrom 90mm/2.8 macrolens is bekend dat de "Di" versie niet zozeer optisch verschilt van de oudere niet Di versie, maar juist om die aangepaste coating omdat het oudere type juist vrij sterk gevoelig was met zo'n "hotspot" in het midden.

EDIT:
Vergeten erbij te schrijven.
De bovenstaande verschijnselen van overstraling / flare wordt tevens versterkt als je vieze lenzen hebt, met vingerafdrukken erop of met veel stof op en in je objectief.

Bepaalde verkeerd gebruikte smeermiddelen in een lens, en uitdamping van weekmakers in slecht samengesteld plastic onderdelen (fouten in de productie) kunnen tevens een soort "mistlaagje" op oppervlakken van lenzen als neerslag geven, die een meer verstrooiende overstraling / flare tot gevolg kan hebben.

Dus lenzen altijd goed schoon houden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 05 2008 2:06 am, 6 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » di sep 09 2008 12:39 pm

Léon bedankt voor dit verhaal, ik ga dat even op m'n gemak lezen en toepassen!
Reaktie volgt later!

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”