portretje

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di sep 09 2008 3:33 pm

Fanman schreef:Het leuke van fotograferen, is dat je iets leuks ziet, en dit vastlegt.
Als je de foto zelf geslaagd vindt, is de foto gelukt.
Je fotografeert immers voor jezelf, en niet voor een opdrachtgever in deze.
Opdrachtgever vindt ik een zwaar woord.
Je fotografeert in eerst instantie wel voor jezelf omdat je het leuk vind, maar de beleving van "leuk" hangt heel veel samen met het delen van dat gevoel met anderen. Dat is pas het echte geluksgevoel. Kun je het met niemand delen omdat niemand het begrijpt of er de aardigheid niet van inziet, loopt dat leuke gevoel voor jezelf al veel gemakkelijker op een veel lager pitje.

Just my 2 cents.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Fanman

Bericht door Fanman » di sep 09 2008 4:56 pm

Zit ook wel wat in.
(Heb zelf gewoon een sterke eigen mening) :twisted:

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di sep 09 2008 5:10 pm

Ik wil best een privé workshopje portret/modelfotografie hoor Léon :mrgreen: Rij ik graag nog een keer voor naar Tilburg.
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 09 2008 5:26 pm

Privé kan 8) maar zoiets is misschien leuk om dat met een aantal mensen te doen.
Simpel door zelfs van elkaar portretten maken, en van ieders "onvolmaakte gezicht" de vorm te analyseren en kijken wat je kunt doen om de beste kanten eruit te halen en de minder aantrekkelijke kanten te verdoezelen. Met eenvoudige snelle trucjes als standpunt, houding en verlichting.

Lothian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Lothian » di sep 09 2008 5:58 pm

Dat zijn toch geen eenvoudige, snelle trucjes?
(gewoon een onderdeel van iets vastleggen met een fototoestel)
Afbeelding

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di sep 09 2008 6:43 pm

Léon Obers schreef:Privé kan 8) maar zoiets is misschien leuk om dat met een aantal mensen te doen.
Simpel door zelfs van elkaar portretten maken, en van ieders "onvolmaakte gezicht" de vorm te analyseren en kijken wat je kunt doen om de beste kanten eruit te halen en de minder aantrekkelijke kanten te verdoezelen. Met eenvoudige snelle trucjes als standpunt, houding en verlichting.
Nou zet mij maar op je lijstje dan :wink:
Say what you like
Do what you feel

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 09 2008 6:54 pm

Volgens mij blijft dit draadje alle kanten opgaan. Er staat een foto op de eerste pagina... voor degenen die het vergeten zijn.

Mijn voorstel: begin even een ander draadje ernaast...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » di sep 09 2008 6:58 pm

PatrickP schreef:Volgens mij blijft dit draadje alle kanten opgaan. Er staat een foto op de eerste pagina... voor degenen die het vergeten zijn.

Dit is toch leuk?
Het moet ook een gezellig forum zijn hoor, dus hier moet ruimte voor zijn.
Niet alles in hokjes proberen te duwen, dan gaat de charme er af.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 09 2008 7:11 pm

Daar hebben we toch vooral de coffeecorner voor. Ik had het draadje er al eens neergezet, maar de TS wilde 'm toch echt liever hier hebben.

Ik geloof trouwens niet dat we hier streng zijn. Maar als het uit de hand loopt, dan laten we het natuurlijk wel even weten.
Laatst gewijzigd door Patrick op di sep 09 2008 7:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mikemix

Bericht door mikemix » di sep 09 2008 8:35 pm

Teun schreef: 50mm x 1,5(cropfactor)=75mm komt toch aardig dicht in de buurt van de 'ideale' portretafstand, ofniet? :roll:
Toch blijft het een opname met een 50mm waarin is gecropped.
Je behoudt dus de eigenschappen van een 50mm wat ik geen portret objectief wil noemen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 09 2008 9:07 pm

Dat is een verkeerde insteek.
Een portretopname wordt bepaald door een bepaalde opname-afstand en uitkadering.

Of ik daar in principe een 28 mm objectief voor gebruik, een 50 mm of een 85 mm. Zolang de opnameafstand hetzelfde is, is daarmee het perspectief bepaald, is datgene wat er overlappend gezamenlijk afgebeeld wordt binnen het kader van alle lenzen hetzelfde.

Bij die 28 mm staat er als basis alleen veel meer op. Crop je die opname vervolgens tot dezelfde uitkadering als van een 85 mm, idem het beeld van een 50 mm tot die van de 85 mm, vergroot je elke crop tot hetzelfde uitvoerformaat, is het resultaat van alle opnamen hetzelfde, afgezien van de mindere benutting van je pixels waardoor bij uitvergroting je verschil ziet in scherpte tussen het een en het ander en mogelijk de ruiswerking.
Houdt je de uitvoer op een klein formaat zie je ook die verschillen niet.
Alle andere optische eigenschappen en beeldbeleving zijn hetzelfde. Zelfs de scherptediepte.

Alleen om de reden dat je niet wilt croppen en volle benutting van je aantallen megapixels wilt hebben die je camera biedt, kies je een objectief met een beeldhoek die voldoet aan het opnameformaat bij die bepaalde opnameafstand zonder te hoeven croppen.

Dus wat zijn eigenschappen van een 50 mm en wat van een 85 mm ???

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 09 2008 9:14 pm

PatrickP schreef:Volgens mij blijft dit draadje alle kanten opgaan. Er staat een foto op de eerste pagina... voor degenen die het vergeten zijn.

Als we verder serieus verder gaan praten over een eventuele workshop akkoord, maar het waren tot nu toe slechts suggesties met een kort antwoord. Je kunt niet bij elk nevenantwoord een nieuw draadje beginnen, dat wordt een puinhoop :?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 09 2008 9:25 pm

Lothian schreef:Dat zijn toch geen eenvoudige, snelle trucjes?
(gewoon een onderdeel van iets vastleggen met een fototoestel)
Zo gauw je het besef hebt dat je een heleboel zaken bewust kunt toepassen en dat ook als zodanig gebruikt om minder flateuze zaken te verdoezelen, en de aardige dingen kunt versterken, zou je dat ook kunnen zien als een "trucje".

Om maar direct met de praktijk in huis te vallen. Zou je denken dat volwassenen met een hele dikke kop het leuk vinden als hun hoofd er nog eens als zodanig overdreven dik opkomt. Of als iemand een onderkin heeft, dat daar het accent op ligt?
Zo ook met "te" hoge grote voorhoofden, vooruitstekende kinnen en kaken, flaporen etc.

De mens is ijdel, en wil er toch op zijn paasbest uitzien.
Men verwacht echt niet dat je van een "beast" een "beauty" kunt maken, maar als je iemand op de plaat zet waarvan het resultaat beter is van wat ze hadden verwacht, ben je al heel wat in de opzet geslaagd.

Herman55

Bericht door Herman55 » di sep 09 2008 11:32 pm

Antoinette schreef:
Léon Obers schreef:Privé kan 8) maar zoiets is misschien leuk om dat met een aantal mensen te doen.
Nou zet mij maar op je lijstje dan :wink:
Ik durf het bijna niet te zeggen hier :oops:
Maar zet mij ook maar op je lijstje
Oeps toch nog gedaan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 10 2008 12:24 am

Voordat ik daarover een nieuwe draad begin:

Op zichzelf vind ik dat ook een aardig idee. Zou ik wat moeten uitwerken om er een sluitend hoofdstuk en zinvolle dag van te maken.

Maar praktisch zit ik privé op dit moment in een wat moeilijke situatie wat betreft woon- en werkruimte.
Heb op dit moment twee woonruimtes + atelier. Moet knopen doorhakken, kijken naar woningruil etc. Dus er zitten op korte termijn mogelijk wat verhuizingen in het verschiet.
Moet deze weken eerst wat meer zekerheid hebben (heb lopende afspraken) hoe de komende tijd eruit komt te zien om een agenda open te trekken.

Maar kom er zeker wel op terug. Wat in het vat zit verzuurt niet. :)

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”