portretje

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » wo sep 10 2008 12:35 am

Léon Obers schreef:
Antoinette schreef: Op hoeveel afstand moet ik blijven bij 100 mm Léon?
Met 100 mm is elke afstand groot genoeg voor een niet aangesneden (en zelfs ook wel aangesneden) close portretje.
(Het is de dubbele afstand van een 50 mm gebruikt objectiefje). Jouw 100 mm macrolensje kun je daar prima voor inzetten.
Als macrolens misschien iets "hard" in scherpte, maar dat kun je achteraf altijd makkelijk "soften".
Andersom zal nauwelijks gaan :wink:

"Heel eigenlijk", kan elke brandpunt gebruikt worden voor een portret. Perspectivische vertekening en de beleving ervan of het "goed of fout" is, is namelijk sterk afhankelijk van de vergrotingsmaatstaf van een afbeelding en de kijkafstand.

Er komen ook aspecten bij van "sociaal psychologische" aard die wij als mensen in acht nemen in afstanden om normaal tegenover andere mensen te staan en er tegenaan te kijken.

Maar dat is stof voor een ander draadje. :wink:

Voorbeeld met 90 mm brandpunt (Nikon D80, ISO 800, 1/15 sec. Voigtländer 90mm/3.5 - volle opening).
(Bestaand invallend daglicht bij raam op een grijze late namiddag).

Afbeelding

Erg mooi Léon.
Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » wo sep 10 2008 12:38 am

uh uh uh , wil je mij er ook op zetten Léon.
Ik heb engelengeduld, als het maar een keer gebeurt :wink: .
Gr.
Mieke :)

BTJ

Bericht door BTJ » wo sep 10 2008 8:59 am

Mag hier een slot op. Ik kom er niet meer uit wat dit allemaal met de eerste foto van de TS te maken heeft.

mikemix

Bericht door mikemix » wo sep 10 2008 9:07 am

Léon Obers schreef:Dus wat zijn eigenschappen van een 50 mm en wat van een 85 mm ???
Wat maakt een groothoek een groothoek?
Dat je met een portret lekkere grote neuzen krijgt.

mikemix

Bericht door mikemix » wo sep 10 2008 9:12 am

Léon Obers schreef: "Heel eigenlijk", kan elke brandpunt gebruikt worden voor een portret. Perspectivische vertekening en de beleving ervan of het "goed of fout" is, is namelijk sterk afhankelijk van de vergrotingsmaatstaf van een afbeelding en de kijkafstand.
Waarom schiet jij je portret dan met een 90mm?
Laat ook eens een goed portret zien met 10mm geschoten......
Léon Obers schreef: Er komen ook aspecten bij van "sociaal psychologische" aard die wij als mensen in acht nemen in afstanden om normaal tegenover andere mensen te staan en er tegenaan te kijken.
Dat geldt ook voor degene die de foto gaat bekijken, zo kan je nog wel even doorgaan.

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 10 2008 11:35 am

De afstand bepaalt het perspectief.
Alleen de afstand bepaalt het perspectief!

De populaire "invloed van de brandpuntsafstand op het perspectief" is er in werkelijkheid alleen maar als je er vanuit gaat dat het onderwerp bij verschillende brandpuntsafstanden met dezelfde grootte in beeld moet. Beeldvullend bijvoorbeeld. ;-)

De afstand bepaalt dus ook of die neus te groot overkomt of niet. De gewenste afstand en hoe beeldvullend je wilt werken bepalen samen welke brandpuntsafstand (lees beeldhoek) je nodig hebt.

Alleen de afstand bepaalt het perspectief!!!

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo sep 10 2008 2:18 pm

Ja, ja, we hebben het gelezen!

De vraag welk brandpuntsafstand het beste is voor portretfotografie is al vaak hier aan de orde geweest. Verhitte discussies zijn gevoerd.
Afstand, mate van beeldvulling, beeldhoek, cropfactor, perspectief, verdwijnpunt, perspectivische vertekening, scherptediepte en wat al meer zijn daarbij over de toonbank gegaan.
Iedereen heeft gelijk of soms een beetje.

Maar één ding is zeker:
als je een gezicht beeldvullend wilt fotograferen moet je met een groothoek dichterbij staan dan met een tele.
En als je (te) dichtbij staat met die groothoek dan krijg je het "dikke neuzen effect".
Wil je dat niet?
Dan moet je met die groothoek verder weg gaan staan en zal je later moeten croppen.
Of je neemt een tele.

Simpel.

dendoor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door dendoor » wo sep 10 2008 2:38 pm

Vraagje, is het niet zo dat portretten meestal worden gemaakt met een 80mm of hoger ? Vertekening met groothoek van dichtbij lijkt me ook niet ideaal...

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 10 2008 4:00 pm

Marten schreef:Maar één ding is zeker:
als je een gezicht beeldvullend wilt fotograferen moet je met een groothoek dichterbij staan dan met een tele.
En als je (te) dichtbij staat met die groothoek dan krijg je het "dikke neuzen effect".
Wil je dat niet?
Dan moet je met die groothoek verder weg gaan staan en zal je later moeten croppen.
Of je neemt een tele.
Amen. ;-)

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » wo sep 10 2008 6:11 pm

Ik ben weer een heel stuk wijzer in elk geval, iedereen bedankt voor de uitleg en tips.
Say what you like
Do what you feel

Frederix

Bericht door Frederix » wo sep 10 2008 7:50 pm

Léon Obers schreef:
Nu ja, misschien moeten een van de 9 mensen dat doen als een clubje naar België gaat om die oude elektriciteitscentrale te fotograferen. (Ik ben er niet bij).
:?: :?: :?:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 10 2008 11:24 pm

mikemix schreef:
Léon Obers schreef: "Heel eigenlijk", kan elke brandpunt gebruikt worden voor een portret. Perspectivische vertekening en de beleving ervan of het "goed of fout" is, is namelijk sterk afhankelijk van de vergrotingsmaatstaf van een afbeelding en de kijkafstand.
Waarom schiet jij je portret dan met een 90mm?
Dat heb ik reeds beantwoord.
Alleen om de reden dat je niet wilt croppen en volle benutting van je aantallen megapixels wilt hebben die je camera biedt, kies je een objectief met een beeldhoek die voldoet aan het opnameformaat bij die bepaalde opnameafstand zonder te hoeven croppen
mikemix schreef: Laat ook eens een goed portret zien met 10mm geschoten......
In een link hieronder zijn er nog 2 voorbeelden overgebleven die met 14 mm zijn gemaakt (wel effe zoeken).
mikemix schreef:
Léon Obers schreef: Er komen ook aspecten bij van "sociaal psychologische" aard die wij als mensen in acht nemen in afstanden om normaal tegenover andere mensen te staan en er tegenaan te kijken.
Dat geldt ook voor degene die de foto gaat bekijken, zo kan je nog wel even doorgaan.
Je stapt er te gemakkelijk overheen. Er zit veel en veel meer achter dan jij wellicht in de gaten hebt.

In het verleden op nl.foto (toen dat nog interessant was) is er wel eens een heel diepgaande discussie geweest.
Teveel om hier neer te pennen, maar de draad is nog wel te achterhalen. Jammer genoeg werken de links niet meer naar allerlei voorbeelden.
Als je tijd hebt en het allemaal kunt begrijpen en de intentie hebt om het nog te "willen" lezen heb je ** Hier de draad **
Het gaat over en weer, gelukkig is er ook iemand die gewicht in de schaal kan leggen ---> reactie 44
Iemand die als autoriteit op optisch vakgebied beschouwd mag worden.
http://www.vanwalree.com/optics.html

Het gaat er feitelijk niet om dat ik daarbij "gelijk" zou moeten hebben, maar de intentie om anderen erin te laten delen dat er zoveel meer achter zit en de ander dat ook wil laten inzien en begrijpen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

mikemix

Bericht door mikemix » wo sep 10 2008 11:26 pm

Ik zou hoge wiskunde gaan studeren, nou ben ik niet slim hoor.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo sep 10 2008 11:38 pm

.... er zit veel meer achter....
....als je het allemaal kunt begrijpen...

Zo moeilijk is het niet hoor.
Als je met groothoek een beeldvullend portret maakt krijg je een grote neus.
Het model dan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do sep 11 2008 12:07 am

Dat is niet de kern waar ik op doelde, dus kennelijk begrijp je het toch niet (of niet gelezen).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”