welke macro-lens?

Discussies over macro/micro objectieven
pabusk

Bericht door pabusk » do sep 04 2008 10:20 am

Herman55 schreef:De Tamron 90 mm is een rete scherpe lens, en bijzonder geschikt om mee te beginnen. Ik heb hem 5 jaar lang in de tas gehad. Hij is nu vervangen door de 105VR. Naast dat je uitstekend je bloemen er mee kunt "vangen", heb je daar ook nog de mogelijkheid mee om over te kunnen stappen op insecten/vlinders/e.d. Zonder meer een goede keus voor niet al te veel geld.
Ik denk dat dat het is, het gebruik van de lens. Ik heb zelf een Nikor 60mm ... hoofdzakelijk omdat ik dicht bij mijn objecten wil zitten (onderwater heb je zweefvuil en hoe verder van je object hoe meer zweefvuil en licht verlies). Als je bloemen fotgrafeerd zal de afstand ook niet zo'n probleem zijn want ik heb nog geen bloemen weg zien rennen :P . Als je echter ook nog eens insecten of andere schuwe diertjes wilt gaan fotograferen dan wordt een 60mm erg krap omdat je domweg te dichtbij moet komen.

Ik sluit me dus volledig aan bij Herman's suggesties als je lens algemeen inzetbaar moet zijn voor macro als je echter hoofdzakelijk/alleen statische objecten wilt fotograferen dan is de 60mm een goede optie (het oude model Nikor is momenteel ook steeds betaalbaarder)

Grtz,
Paul

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 04 2008 11:09 am

Hans Braakhuis schreef:
PatrickP schreef:Hier bijvoorbeeld:
http://www.pbase.com/cameras/tamron/sp_ ... 0_28_macro
Natuurlijk zijn ze niet allemaal even goed: Jan en alleman plaatst hier zijn/haar foto's. Nog een andere site:
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=45
Als je thuis een behoorlijk scherm hebt van zeg 5000 euro of meer, dan zou je ook de kwaliteit van een objectief op zo'n scherm kunnen zien. Ervan uit gaande dat iemand dan ook een originele NEF, plaatst, waarbij in de camera alles uit staat, zoals verscherping, vignettering, e.d. En dit ook later niet gedaan is.
Denk toch dat beide opties geen praktijk zijn.
Ik bedoelde eigenlijk dat niet iedereen even goed met dit soort objectieven om weet te gaan. Je kan met elk objectief verschrikkelijk slechte foto's maken. Pure scherpte en zo, dat kan je uit een niet 100% plaat inderdaad niet halen. Sterker nog: met alle nabewerking van tegenwoordig is dat altijd lastig, tenzij je de NEF kan downloaden.
Hans Braakhuis schreef:Wat wel kan is eens kijken hoe vaak een een objectief aangeboden wordt op Marktplaats e.d. Geen tevreden eigenaars dus.
Even gekeken naar een 200 Nikkor macro op Marktplaats. Geen enkele aanbieding vandaag.
En wel tegen gekomen een AF ED f3.5 200mm, nieuwprijs destijds 1659, nu al een bod van 30 Euro. Maar ja dit is off topic.
Tja, als het toch zo simpel zou zijn. Van sommige objectieven zijn er gewoon niet zoveel gemaakt (omdat ze zo slecht zijn?), en is er dus wellicht een andere reden dat ze weinig aangeboden worden... :twisted:

Een andere reden zou kunnen zijn dat bepaalde objectieven eerder vervangen worden dan andere, gewoon het feit is dat er nog wat beters is. Of er is gewoon een nieuwe versie van uitgekomen, en dan zijn er altijd mensen die denken dat die dus beter is. Het bestaan van een vervangmarkt is ook een belangrijke reden voor mensen om ze te koop zetten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Herman55

Bericht door Herman55 » do sep 04 2008 11:45 am

Mee eens. :lol:

edwin73

Bericht door edwin73 » zo sep 07 2008 8:15 pm

Nou, ik heb vandaag de knoop maar doorgehakt, en ben voor de Sigma 105mm gegaan, en inderdaad die is echt wel veel scherper dan mijn 18-135 nikkor, misschien niet helemaal eerlijk, want die 18-135mm is natuurlijk geen echte toegepaste macro-lens, ik kan er wel leuke 'close-ups' mee doen, maar daar houd het dan ook wel mee op.

dat ding blijf ik dan wel voor het allround werk gebruiken.

Ik ging eerst ook nog kijken voor de Tokina 100mm, o.a. vanwege het meer degelijker materiaal, maar helaas was die niet op voorraad, en de Tamron 90mm was ook niet aanwezig.

Nou ik denk toch niet dat je de verschillen met het blote oog ziet tussen de bovenstaande modellen, mischien wel op die grafiekjes, maar dat zegt mij al helemaal niet veel.

Al met al leuk spul die Sigma, wel wennen aan zo'n vast brandpunt met kaderen, met de hand scherpstellen deed ik al, dus dat was niet zo heel groot verschil, alleen t.ov. dat geen zoom hebben, nogmaals dat is wel wennen, maar dat gaat zich wel terug verdienen in kwaliteit.

Mischien is er wel zo'n rails voor mijn statief, voor de camera voor, en achteruit te halen, ik heb een Velbon Sherpa 200R.

Nogmaals bedankt voor Jullie tips, en info.

Groeten, edwin.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 07 2008 9:19 pm

edwin73 schreef:Nou, ik heb vandaag de knoop maar doorgehakt, en ben voor de Sigma 105mm gegaan, en inderdaad die is echt wel veel scherper dan mijn 18-135 nikkor, misschien niet helemaal eerlijk, want die 18-135mm is natuurlijk geen echte toegepaste macro-lens, ik kan er wel leuke 'close-ups' mee doen, maar daar houd het dan ook wel mee op.

dat ding blijf ik dan wel voor het allround werk gebruiken.

Ik ging eerst ook nog kijken voor de Tokina 100mm, o.a. vanwege het meer degelijker materiaal, maar helaas was die niet op voorraad, en de Tamron 90mm was ook niet aanwezig.

Nou ik denk toch niet dat je de verschillen met het blote oog ziet tussen de bovenstaande modellen, mischien wel op die grafiekjes, maar dat zegt mij al helemaal niet veel.

Al met al leuk spul die Sigma, wel wennen aan zo'n vast brandpunt met kaderen, met de hand scherpstellen deed ik al, dus dat was niet zo heel groot verschil, alleen t.ov. dat geen zoom hebben, nogmaals dat is wel wennen, maar dat gaat zich wel terug verdienen in kwaliteit.

Mischien is er wel zo'n rails voor mijn statief, voor de camera voor, en achteruit te halen, ik heb een Velbon Sherpa 200R.

Nogmaals bedankt voor Jullie tips, en info.

Groeten, edwin.
Jammer dat je ze niet hebt kunnen vergelijken. Maar blijkbaar brandde het geld je in de zakken... :P

Gefeliciteerd met je aankoop. Geloof mij maar dat er geen slechte macro-objectieven te koop zijn bij de gangbare merken. En de Sigma 105 is een prachtig ding!

Wel even je onderschrift aanpassen nu! :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

edwin73

Bericht door edwin73 » wo sep 10 2008 9:03 pm

Als ik wat nog 's wat 'bruikbare' resultaten heb, dan ga ik dat nog wel ff laten zien...
Maar dan moet het wel nagenoeg windstil zijn, heb ik inmiddels wel gemerkt de DOF is zeer beperkt, met bijvb een spin bijna beeldvullend te krijgen, één zuchtje wind, en dat ding waait dus uit focus. (van me af en naar me toe)
Ik had de boel wel op statief staan uiteraard 'k zou met dit ding niet zonder kunnen denk ik.

Maar goed ik had dus gelezen op die PDF cursus natuur fotografie, dat ik beter met een statisch nagenoeg vlak object moet beginnen, want datgene wat ik wou schijnt nou net één van de moeilijkste dingen te zijn in macro fotografie. nouja om mee te beginnen dan...

Wel leuk om te proberen, dat wel!... :)

En dat gene wat dan wel ging was super-scherp! de details, enz. :shock:

Blackmax

Re: welke macro-lens?

Bericht door Blackmax » wo okt 15 2008 10:31 pm

Ik heb zelf de 200mm van Nikon
is super scherp maar is wel wennen qua gevoeligheid mbt scherptediepte

voordeel is dat je niet te dichtbij hoeft nadeel is de geringe scherptediepte

TGIF

Re:

Bericht door TGIF » do okt 16 2008 8:35 am

Patrick schreef:
edwin73 schreef: Ik ging eerst ook nog kijken voor de Tokina 100mm, o.a. vanwege het meer degelijker materiaal, maar helaas was die niet op voorraad, en de Tamron 90mm was ook niet aanwezig.

Groeten, edwin.
Jammer dat je ze niet hebt kunnen vergelijken. Maar blijkbaar brandde het geld je in de zakken... :P

Zeker jammer dat je de Tamron 90mm niet hebt geprobeerd (even afgaan op je budget/keuze Tokina 100mm). Ik ben zelf ca 4-5 maanden bezig geweest (o.a. doordat ik in de winkel waar ik het objectief wil kopen ze niet allemaal tegelijk uit kon proberen) voordat ik een keuze heb gemaakt. Op dit forum gelezen , op internet vergeleken, uitgeprobeerd in de winlel en Nikon lenzenmiddag :) Welke ik vergeleken heb zijn:
Tamron 90mm
Nikon 60mm
Nkon 105mm (zonder VR)
Nikon 105mm VRII

Zelf heb ik voor de Nikon 105mm VRII gekozen. Als je de reden wilt weten, zie topic dat ik geopend heb hierover. Je kan je geld maar een keer uitgeven. En in de maanden dat ik aan het zoeken was heb ik nog door kunnen sparen :D

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » di okt 21 2008 7:16 pm

Afbeelding
Afbeelding

Deze foto's zijn gemaakt met de Tamron 90 mm macro lens.
Ik ben er helemaal happy mee.
Ook ik ben een paar maanden geleden een inmens onderzoek begonnen naar een goede macrolens.
Ik kwam tot de conclusie dat er eigenlijk niet echt slechte macroobjectieven zijn, en dus kijk je dan toch een beetje naar het geld.
Hierdoor kwam ik uit bij de Tamron, terwijl ik voor de Nikkor 105 mm wou gaan.
Ook de sigma 105 mm scoort hoog bij velen.

succes met de zoektocht.
vr gr Tiny

TGIF

Bericht door TGIF » di okt 21 2008 11:10 pm

offtopic
@jettiny: de 2e foto vind ik prachtig!

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”