raw verscherpen
raw verscherpen
sinds kort ben ik in RAW-NEF aan het fotograferen.
nu zit ik alleen met het verscherpen, omdat ik het nog niet goed zie om kwaliteit te krijgen, wil ik weten wat ik ongeveer als uitgangspunt kan gebruiken bij de hoeveelheid/straal/detail/masker.
nu zit ik alleen met het verscherpen, omdat ik het nog niet goed zie om kwaliteit te krijgen, wil ik weten wat ik ongeveer als uitgangspunt kan gebruiken bij de hoeveelheid/straal/detail/masker.
Ik fotografeer ook in NEF. De verscherping staat in de camera op automatisch.
De RAW-files laat ik op auto staan. Ik sla ze ook als zodanig op.
Pas als ik ga verkleinen en omzetten naar JPEG, (voor het plaatsen op internet) verscherp ik ze pas. En de mate waarin? Tsja... zie de opmerkingen hierboven..
De RAW-files laat ik op auto staan. Ik sla ze ook als zodanig op.
Pas als ik ga verkleinen en omzetten naar JPEG, (voor het plaatsen op internet) verscherp ik ze pas. En de mate waarin? Tsja... zie de opmerkingen hierboven..
Laatst gewijzigd door Weef op za sep 13 2008 6:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Verscherpen is zoiezo het laatste wat je doet voor je opslaat.Weef schreef:Ik fotografeer ook in NEF. De verscherping staat in de camera op automatisch.
De RAW-files laat ik op auto staan. Ik sla ze ook alsodanig op.
Pas als ik ga verkleinen en omzetten naar JPEG, (voor het plaatsen op internet) verscherp ik ze pas.
Ja, maar de RAW-files zelf laat ik met rust.Ko schreef:Verscherpen is zoiezo het laatste wat je doet voor je opslaat.Weef schreef:Ik fotografeer ook in NEF. De verscherping staat in de camera op automatisch.
De RAW-files laat ik op auto staan. Ik sla ze ook alsodanig op.
Pas als ik ga verkleinen en omzetten naar JPEG, (voor het plaatsen op internet) verscherp ik ze pas.
Mijn werkwijze:
RAW-file openen (eventueel belichting e.d. aanpassen)
Verkleinen tot het gewenste formaat
Verscherpen (ik kies zelf in CNX voor medium-hoog)
Vervolgens sla ik het op als JPEG.
Het orginele RFAW-file sla ik op zonder verscherpen.
Laatst gewijzigd door Weef op za sep 13 2008 6:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: raw verscherpen
Ha ik was hier toevallig ook naar op zoek laatst.19doerak59 schreef:sinds kort ben ik in RAW-NEF aan het fotograferen.
Ik gebruik Capture NX2 sofware. Daarin pas ik dan unsharp mask toe
met devolgende instellingen:
Intensiteit: 10 %
Radius: 25 %
Threshold: 0 %
Hopelijk kan iemand hier iets over zeggen.