20" monitor groot genoeg?
20" monitor groot genoeg?
Sinds een paar maanden heb ik een digitale spiegelreflex. Ik heb me bewust voor de vakantie vooral gericht op het onder de knie krijgen van de camera. Maar nu is de vakantie voorbij, en wordt het tijd om na te gaan denken over foto bewerking. Dat betekent dus nadenken over software (Lightroom? CS3? NX2?). Maar ook mijn 15" monitor is wat klein natuurlijk. Nu was ik vandaag in een computer winkel (voor wat anders), en heb me laten verleiden tot de aankoop van een erg mooi 20" monitor die in de aanbieding is. Mijn vraag is echter, is 20" in de praktijk groot genoeg? Nu weet ik, ik had beter EERST kunnen denken/vragen, en dan pas kopen, maar ik werd in de winkel spontaan verliefd op het scherm, en het zonder twijfel een goede aanbieding. En ik kan hem natuurlijk nog terug brengen als het moet......
Eric
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
Mijn eerste ingeving: Het is nog niet te laat: meteen terugbrengen en alsnog eerst informatie inwinnen.
Misschien kom je uiteindelijk tot dezelfde conclusie, maar dan heb je wel eerst goed nagedacht.
Morgen is dezelfde aanbieding vast nog wel geldig, en die ene dag zal je de kop niet kosten.
Aan de andere kant: 20 inch is op zichzelf groot genoeg, het gaat meer om de fotoweergave van het scherm.
google het exacte typenummer eens, wie weet zie je dan al vele aanwijzingen hierover.
Misschien kom je uiteindelijk tot dezelfde conclusie, maar dan heb je wel eerst goed nagedacht.
Morgen is dezelfde aanbieding vast nog wel geldig, en die ene dag zal je de kop niet kosten.
Aan de andere kant: 20 inch is op zichzelf groot genoeg, het gaat meer om de fotoweergave van het scherm.
google het exacte typenummer eens, wie weet zie je dan al vele aanwijzingen hierover.
Bedankt voor de reply. Maar wat bedoel je precies met "de fotoweergave van het scherm"?50 mm schreef:Aan de andere kant: 20 inch is op zichzelf groot genoeg, het gaat meer om de fotoweergave van het scherm.
BTW, het is de Samsung 2032BW, en de aanbieding is hier:
http://www.informatique.nl/659340
Nu weet ik ook wel dat er veel betere (in ieder geval duurdere) schermen zijn. Maar ik verwacht voorlopig wel uit de voeten te kunnen met een goed scherm van de "standaar"merken.
Eric
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
wat wil je dat we zeggen
Beste Eric,
Veel plezier met je scherm.
Je hebt je keuze al gemaakt en je hebt hem al gekocht en zo te zien ben je er tevreden mee.
Dus waarom deze vraag gesteld? Wil je achteraf een bevestiging dat je de goede keus gemaakt heb?
Zelf doe ik het met een laptopje, maar als ik een scherm zou kopen zou ik het voor niet minder dan een Eizo doen, dat is de top.
Dan moet je niet de goedkoopste nemen van rond de 600 euro maar zeker rond de 2000 euro gaan zitten en wil je een hele goede neem er dan een van 5000 euro
Dat is mijn mening en daar moet je het mee doen (rijdende rechter)
Groetjes George
Je hebt je keuze al gemaakt en je hebt hem al gekocht en zo te zien ben je er tevreden mee.
Dus waarom deze vraag gesteld? Wil je achteraf een bevestiging dat je de goede keus gemaakt heb?
Zelf doe ik het met een laptopje, maar als ik een scherm zou kopen zou ik het voor niet minder dan een Eizo doen, dat is de top.
Dan moet je niet de goedkoopste nemen van rond de 600 euro maar zeker rond de 2000 euro gaan zitten en wil je een hele goede neem er dan een van 5000 euro

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: wat wil je dat we zeggen
Hij zit nog in de doos George, dus ik ben er noch tevreden noch ontevreden over. En waarom ik de vraag achteraf stel heb ik dacht ik aangegeven. En ja, als ik erg serieus word met fotobewerking zal ik zeker een mooi Eizo of Lacie scherm in overweging nemen. Maar zo ver is het nog lang niet...George Fennes schreef:Beste Eric,
Dan moet je niet de goedkoopste nemen van rond de 600 euro maar zeker rond de 2000 euro gaan zitten en wil je een hele goede neem er dan een van 5000 euro![]()
Groetjes George
Eric
Onno, als ik eenmaal echt foto's ga bewerken zal ik zeker mijn scherm gaan calibreren. Maar op dit gebied ben ik een echte super leek hoor. Zelfs de bewerkings software moet ik nog uitkiezen (zie mijn eerst post in dit draadje). Mezelf kennende (ik hoef niet het allerbeste (CS3) maar wil wel resultaten kunnen behalen) zal het wel eens Lightroom kunnen worden. Maar goed, dat is nogal prematuur, aangezien ik me er nog helemaal in moet gaan verdiepen.onno schreef:De keuze voor Samsung is zeker een goede. Dat merk maakt prima beeldschermen.
Een scherm dat je gebruikt voor fotobewerking zou ik zeker ook kalibreren.
Eric
Samsung maakt inderdaad goede schermen, maar dat betekent niet elk Samsung scherm in die categorie valt, zeker de goedkopere niet.
Dat Eizo in veel gevallen zo'n beetje het beste is wat je kunt krijgen ben ik met je eens. Ik heb zelf erg lang gebruik gemaakt van een Eizo scherm, naar volle tevredenheid. Enige nadeel is wellicht de hogere prijs. Op dit moment maak ik gebruik van een Dell scherm. Bevalt ook heel goed en komt in een aantal opzichten in de buurt van een Eizo. Voordeel is dat de prijzen op een ander (lager) nivo liggen. Ik heb een 20" scherm, als je groter wilt zou je kunnen denken aan bijv. een Dell UltraSharp 2208wfp. Te bestellen bij Qsix in Amersfoort (qsix.eu). Prijs is op dit moment EUR 295. Mijn ervaring met zowel scherm als leverancier is erg goed.
Het nadeel van de goedkop(er)e schermen is dat er meestal een TN-panel in verwerkt zit en dat is over het algemeen echt minder t.o.v. duurdere PVA of IPS-panels. Vooral op het gebied van kleurweergave, en daar doe je het voor.
Dat Eizo in veel gevallen zo'n beetje het beste is wat je kunt krijgen ben ik met je eens. Ik heb zelf erg lang gebruik gemaakt van een Eizo scherm, naar volle tevredenheid. Enige nadeel is wellicht de hogere prijs. Op dit moment maak ik gebruik van een Dell scherm. Bevalt ook heel goed en komt in een aantal opzichten in de buurt van een Eizo. Voordeel is dat de prijzen op een ander (lager) nivo liggen. Ik heb een 20" scherm, als je groter wilt zou je kunnen denken aan bijv. een Dell UltraSharp 2208wfp. Te bestellen bij Qsix in Amersfoort (qsix.eu). Prijs is op dit moment EUR 295. Mijn ervaring met zowel scherm als leverancier is erg goed.
Het nadeel van de goedkop(er)e schermen is dat er meestal een TN-panel in verwerkt zit en dat is over het algemeen echt minder t.o.v. duurdere PVA of IPS-panels. Vooral op het gebied van kleurweergave, en daar doe je het voor.
Eric, ik zie de prijs, idd echt goedkoop! (149,00) Overigens is 'ie al wel een tijdje op de markt.
In jouw geval, waarsch. had ik hetzelfde gedaan. Ik denk dat je eerst wat kunt gaan stoeien met een fotobewerkingsprogramma als Corel Photopaint of Photoshop Elements 6.0 (7.0 komt eraan) en vervolgens ga je als je het echt leuk vindt vanzelf verder kijken.
Eizo is echt totaal onnodig voorlopig, en als je zover bent weet je zelf ook alles van schermen en kalibreren.
edit: de genoemde fotobewerkingsprogramma's zijn niet geschikt voor raw verwerking, daarvoor kun je dan weer voortreffelijk NX2 gebruiken.
In jouw geval, waarsch. had ik hetzelfde gedaan. Ik denk dat je eerst wat kunt gaan stoeien met een fotobewerkingsprogramma als Corel Photopaint of Photoshop Elements 6.0 (7.0 komt eraan) en vervolgens ga je als je het echt leuk vindt vanzelf verder kijken.
Eizo is echt totaal onnodig voorlopig, en als je zover bent weet je zelf ook alles van schermen en kalibreren.
edit: de genoemde fotobewerkingsprogramma's zijn niet geschikt voor raw verwerking, daarvoor kun je dan weer voortreffelijk NX2 gebruiken.
- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hé George,
Met zo'n stel dames om me heen als jij hebt, zou ik ook gaan voor een Eizo van € 5.000,00
Voorlopig heb ik het lange tijd gedaan met net zo'n Samsung en naar alle tevredenheid.
Mijn Eizo 24" van rond de € 800,00 is echter toch al weer stukken beter dan de Samsung.
Inderdaad, uiteindelijk ga je toch voor kwaliteit al kost dat meer spaartijd.
Peter
Met zo'n stel dames om me heen als jij hebt, zou ik ook gaan voor een Eizo van € 5.000,00

Voorlopig heb ik het lange tijd gedaan met net zo'n Samsung en naar alle tevredenheid.
Mijn Eizo 24" van rond de € 800,00 is echter toch al weer stukken beter dan de Samsung.
Inderdaad, uiteindelijk ga je toch voor kwaliteit al kost dat meer spaartijd.
Peter