16-85
17-50 van tamron 2.8 zoek effe op he forum.
Laatst gewijzigd door jpdejong op ma sep 15 2008 6:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tamron 17-50mm 2.8
Hoi Jan het enige alternatief voor de Nikkor 17-55mm 2.8 is de Tamron 17-50mm 2.8 even lichsterk en bijna hetzelfde bereik.
Kosten rond de 340 euro en stukken goedkoper dan de 16-85 mm van Nikkor.
In dit brandpuntafstand gaat lichtsterk ver boven VR.
VR heeft in staandaardbrandpuntafstand geen toegevoegde nuttige waarde.
Groetjes George
Kosten rond de 340 euro en stukken goedkoper dan de 16-85 mm van Nikkor.
In dit brandpuntafstand gaat lichtsterk ver boven VR.
VR heeft in staandaardbrandpuntafstand geen toegevoegde nuttige waarde.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Je vertelt nu alleen maar wat je wilt kopen, maar nog steeds niet wat je daarmee wilt bereiken. De lenzen die je noemt vallen allemaal in het bereik van je 18-200.
Wil je optisch beter, wil je een lichtere lens, wil je meer lichtsterkte, wil je snellere AF, wil je een degelijker bouw, wil je wat geruster in de regen lopen.....
Op het moment dat hier iemand 16-85 roept, roept er vast wel iemand 17-50 terug, maar als jij niet aangeeft wat je probeert te winnen met een nieuwe aanschaf dan kunnen wij nooit serieus advies geven.
Wil je optisch beter, wil je een lichtere lens, wil je meer lichtsterkte, wil je snellere AF, wil je een degelijker bouw, wil je wat geruster in de regen lopen.....
Op het moment dat hier iemand 16-85 roept, roept er vast wel iemand 17-50 terug, maar als jij niet aangeeft wat je probeert te winnen met een nieuwe aanschaf dan kunnen wij nooit serieus advies geven.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Roelof mijn nieuwe hobby is studiofotografie
http://leening.jalbum.net/j.leening/
achteraf heb ik met deze foto's gezien dat ik tot 80mm nodig heb, kwaliteit is belangrijk en het scherpstellen in duister (daar faalt de 18-200), maar 1000 euro vind ik teveel, ik denk eerder aan de helft...
http://leening.jalbum.net/j.leening/
achteraf heb ik met deze foto's gezien dat ik tot 80mm nodig heb, kwaliteit is belangrijk en het scherpstellen in duister (daar faalt de 18-200), maar 1000 euro vind ik teveel, ik denk eerder aan de helft...
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Dan zou ik in elk geval niet de 16-85 nemen, want die is net zo lichtzwak als de 18-200 en dat maakt het probleem met scherpstellen bij weinig licht moeilijk.
Bij studiowerk kun je de afstand ook wat makkelijk regelen, want je zet de boel toch in scene, dus een zoomlens is hier ook niet het belangrijkste.
Waarom niet eens beginnen met een 50 mm of dat nu een 1.4 of 1.8 wordt is niet zo belangrijk. Lichtsterker dan de alternatieven die eerder genoemd zijn.
En dan kun je later altijd nog eens een macrogeval nemen als je die kant op wilt.
Je 18-200 blijft dan een leuke wandellens.
Bij studiowerk kun je de afstand ook wat makkelijk regelen, want je zet de boel toch in scene, dus een zoomlens is hier ook niet het belangrijkste.
Waarom niet eens beginnen met een 50 mm of dat nu een 1.4 of 1.8 wordt is niet zo belangrijk. Lichtsterker dan de alternatieven die eerder genoemd zijn.
En dan kun je later altijd nog eens een macrogeval nemen als je die kant op wilt.
Je 18-200 blijft dan een leuke wandellens.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
En de 50mm 1.8 (of 1.4) voor de studio, is dat een raar voorstel?
(ben niet zo into studiofotografie, dus als ik een domme opmerking heb gemaakt excuses, maar dat lijkt me toch ook een lekker studio lensje)
Michael
(ben niet zo into studiofotografie, dus als ik een domme opmerking heb gemaakt excuses, maar dat lijkt me toch ook een lekker studio lensje)
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
oh, zie dat Roelof me net even voor was....
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bij de vraag of een 16-85 een goede keuze is kan ik uit eigen ervaring ja zeggen.
Een goed objectief in een aardige range van 16-85 mm.
Ik gebruik hem min of meer als de standaard lens voor all-round werk.
Het verhaal van lichtsterkte is natuurlijk waar maar in het algemeen goed mee te werken.
De enkele stops die ik mis in extreme omstandigheden kan ik compenseren met een iso-verhoging.
Als het te donker is hebben we ook nog de mogelijkheid van het ontsteken van een lampje.
Lichtzwakke lens in combinatie met scherpstellen heb ik nog nooit last van gehad! daar heb ik de hulpverlichting voor van de camera.
Je moet voor jezelf afwegen waarvoor je hem gaat gebruiken en in welke omstandogheden.
Mogelijk in de toekomst kies ik ook voor een lichtsterker objectief eventueel in combinatie met een D3 of D700 .... dat weet ik nog niet.
Ik heb mijn D80 nu anderhalf jaar. heb naast de standaard 18-135 dus de 16-85 en de 70-300 in gebruik.
De 16-85 weggezet tegen de 18-135 kitlens vind ik de 16-85 betere kwaliteit geven.
Ik ben er tevreden over....natuurlijk beter en topkwaliteit kan altijd....maar er hang vaak ook een prijskaartje aan !!
groet Matthieu
Een goed objectief in een aardige range van 16-85 mm.
Ik gebruik hem min of meer als de standaard lens voor all-round werk.
Het verhaal van lichtsterkte is natuurlijk waar maar in het algemeen goed mee te werken.
De enkele stops die ik mis in extreme omstandigheden kan ik compenseren met een iso-verhoging.
Als het te donker is hebben we ook nog de mogelijkheid van het ontsteken van een lampje.
Lichtzwakke lens in combinatie met scherpstellen heb ik nog nooit last van gehad! daar heb ik de hulpverlichting voor van de camera.
Je moet voor jezelf afwegen waarvoor je hem gaat gebruiken en in welke omstandogheden.
Mogelijk in de toekomst kies ik ook voor een lichtsterker objectief eventueel in combinatie met een D3 of D700 .... dat weet ik nog niet.
Ik heb mijn D80 nu anderhalf jaar. heb naast de standaard 18-135 dus de 16-85 en de 70-300 in gebruik.
De 16-85 weggezet tegen de 18-135 kitlens vind ik de 16-85 betere kwaliteit geven.
Ik ben er tevreden over....natuurlijk beter en topkwaliteit kan altijd....maar er hang vaak ook een prijskaartje aan !!
groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu