Riemke schreef:Had je geen polarisatiefilter mee Gerrit? Dat had je zeker goed kunnen gebruiken met het harde zonlicht en de wateroppervlaktes.
Heb je trouwens ook nog ergens binnen gefotografeerd en vergeten de ISO terug te zetten? Ik zie n.l. ISO 800 bij de 2e foto. Hij verschilde zo in helderheid in vergelijking met je andere platen.
Mijn instellingen staan altijd op neutraal. Als ik me niet vergis heeft de D3 toch dezelfde instellingen qua kleurmodus als de D2X?
Ik hou ook wel van verzadigde kleuren en contrastrijke foto's, maar ik stel maar een heel klein beetje bij.
Foto 1, 3, 5 en 6 vind ik mooi van scherpte en contrast.
Ik ben inderdaad vergeten de ISO-waarde weer terug te zetten. Ik behandel mijn D3 nog teveel als mijn F6. Hier keek ik alleenmaar naar de juiste belichting. En dat vond ik eigenlijk al z’n gedoe. Ik zal er gewoon aan moeten wennen wat meer naar de instellingen te kijken.
Ik ben er inmiddels wel achter dat je het beste een foto zoveel mogelijk in de stand ‘Neutraal’ of 'Standaard' moet opnemen, zoals je ook opmerkt. Daar is achteraf minder bewerking nodig om de boel goed te zetten. Ik zit nu met allemaal foto’s waar de schaduwen zwart zijn, en de hoge lichten te licht. In Capture NX2 heb ik dan ook eerst de camera-instelling verandert, en dan zien ze er gelijk al een stuk beter uit.
Het polarisatiefilter heb ik in mijn andere tas laten zitten.