Geomet'r

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Geomet'r

Bericht door Jos » ma sep 15 2008 9:44 pm

Ik zit te denken om zo'n geomet'r geotagger te kopen. Aal je landschappen fotografeert lijkt het me verdraaid handig. En 115 euri gaat ook nog wel, niet waar. Zijn er hier al mensen die zo'n ding hebben en gebruiken.

Zie hier, dan weet je wat ik bedoel
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma sep 15 2008 10:04 pm

Jos,

In het laatste clubblad staat een korte beschrijving van wat dergelijke apparaten kunnen.
De GeoMtr die je aanduidt is een direct GPS device dat voor inpout in de kamera zorgt.
Wat me opvalt aan de beschrijving is dat er een afzonderlijke voeding (accu) in zit weeeeer een aparaat dat je opgeladen moet houden.
Andere varianten trekken voeding uit de kamera.

Een ander punt is dat sommigen een "doorlus" 10 pin aansluiting hebben, daarop kan je bv een draadontspanner aansluiten.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » ma sep 15 2008 10:08 pm

Echt waar? Niet gezien. Maf... Ga gelijk kijken. Voor zover ik heb gezien wordt die interne batterij vanuit de camera op spanning gehouden. Volgens mij is het gewoon zo'n knoopcelletje, zoals in de PC (tbv het bios)

Misschien is het aardig een aparte rubriek voor GPS te starten. Volgens mij wel een onderwerp dat belangstelling heeft

iJoost

Bericht door iJoost » ma sep 15 2008 10:17 pm

Ik heb inmiddels een di-GPS Pro.

rovinge

Bericht door rovinge » ma sep 15 2008 10:21 pm

afzonderlijke voeding (accu)
Klopt niet; De GeoMet'r wordt gewoon via een kort kabeltje met de 10-pins connector op de camera aangesloten, en trekt stroom van de camera accu.

Er zit op het kabeltje een klein knopje om 'm uit zetten; ander blijft de GeoMet'r stroom trekken van de camera, ook als je de camera uitgezet hebt.

Het werkt goed, heeft redelijk snel een satelliet lock (variërend van 5 tot 20 seconden als je het uitschakeld) Op zich bevalt het apparaatje met wel; maar het werkt niet goed als ergens snel een foto van wilt nemen, hiervoor je camera aanzet en moet wachten om de GPS coordinaten te krijgen. Uiteraard hebt je hier geen last van als je het continu aan hebt staan (maar daarbij wel stroom van de camera accu blijft trekken).

Roel

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » ma sep 15 2008 10:22 pm

Deze wil je hebben:

http://www.gisteq.com/PhotoTrackrLite.php

Ga hem zaterdag kopen voor Indonesie (ga ik over 1,5 week naartoe)
Krijgt zeer goede reviews, die dingen die je op je camera bevestigd hebben een vervelende kabel, en deze kan je gewoon in je fototas doen! Lees maar wat Nederlandse reviews, ik denk dat je dat om bent!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di sep 16 2008 4:05 pm

Met de Gisteq worden de geodata en de foto's pas op de PC samengevoegd. De geomet'r of die andere zetten de data direct na de opname 'in camera' in de EXIF van het fotobestand. Volgens mij werkt dat toch nauwkeuriger. De di GPS is wel behoorlijk duur, toch? Rovinge: hoeveel opname schat je te kunnen maken met het ding continu aan. En die Gisteq, schrijft die ook naar NEF?

iJoost

Bericht door iJoost » di sep 16 2008 4:19 pm

Bovendien kun je de GPS-data in de foto's op de display achterop de camera ook al zien, bij de modellen met een tienpolige-connector.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di sep 16 2008 5:35 pm

Gisteq schrijft ook naar NEF (er is een software update geweest waar dit inzit) Ik zie de toegevoegde waarde niet van het tonen van de GPS data op je scherm. Het gaat er juist om dat je achteraf nog weet waar de foto gemaakt is, op het moment dat de foto wordt gemaakt weet ik meestal wel waar ik ben :-)

Maar het samenvoegen van de gisteq data met de foto's gaat onwijs eenvoudig, je zet het aan en de rest gaat vanzelf. Zolang de tijd van je camera en die van de gisteq gesynchroniseerd zijn is ie net zo nauwkeurig als iedere andere gps tagger.

Als je overdag in wil flitsen met je SB-watdanook hangt er een vervelende kabel langs je camera met de geomet'r. En je kunt achter dingen blijven hangen.... Maar goed, ik spreek niet uit ervaring, maar kan me zo voorstellen dat het vervelender is dan de gisteq die je gewoon aan je foto-tas hangt (of er zelfs gewoon in doet, dan schijnt ie het ook nog prima te doen)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

iJoost

Bericht door iJoost » di sep 16 2008 6:00 pm

noogle schreef:Ik zie de toegevoegde waarde niet van het tonen van de GPS data op je scherm.
Ach, het is sowieso een gimmick. Maar ik vind het wel grappig om te zien hoe hoog op de berg ik zit bijvoorbeeld... en het schermpje zit er nu eenmaal in. ;-)

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo sep 17 2008 9:13 am

Hmmm, ik ga dit Gistec ook nog eens bekijken... iJoost, is die van jou een beetje snel met opstarten. GPS data op je scherm lijkt me wel handig, omdat je dan meteen kunt zien dat het werkt en dat moet je met die losse dingen maar afwachten. Zul je altijd zien dat je vergeet te synchroniseren of zo...
Laatst gewijzigd door Jos op wo sep 17 2008 9:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

renecita

Bericht door renecita » wo sep 17 2008 9:36 am

Ik heb de Gisteq ook. Helemaal leuk. Heb hem een paar uur voordat ik op vakantie ging gekocht en toch wel een foutje gemaakt: ik zette hem alleen aan als ik daadwerkelijk foto's maakte. Achteraf gezien had ik hem langer aan moeten doen, zodat je ook echt kon zien welke route je gelopen / gereden had. Wel handig ontdekte ik later: als je het eens vergeet, kan je de juiste plek zelf opzoeken op de kaart en alsnog die gegevens in de exif zetten. Vanuit de software kan je 1-2-3 je foto op flickr plaatsen, makkelijker dan zelf uploaden, en hij is meteen ge-geotagged. Kan ook met raw, maar dan moet je een update aanschaffen (19 euro).

Ik vraag me af of je niet met een programmaatje dat de Exif gegevens kan bewerken (bestaat vast), de exif - gps gegevens uit de jpg kan kopieren en in de raw plakken.

Renee

iJoost

Bericht door iJoost » wo sep 17 2008 6:19 pm

Jos schreef:Hmmm, ik ga dit Gistec ook nog eens bekijken... iJoost, is die van jou een beetje snel met opstarten.
Ik heb dus geen Gistec.

Maar die van mij is behoorlijk snel. De eerste keer (op een dag) duurt het even (minuut) maar hij houdt het laatst gevonden coordinaat nog uren vast en als ie die maar heeft gaat het veel sneller (een paar tellen hooguit).

Overigens is het batterij verbruik goed merkbaar. Maar ik heb 'm laatst met opzet gewoon eens de hele dag door aan laten staan en ook gewoon foto's gemaakt. En ook dan kom ik nog niet aan mijn reserve accu toe. Dus ik vind het doenlijk.

Hij zit wel domweg in de weg van de popup flitser. Wat niet echt verbazend is want het maakt niet uit wat je in die flitsschoen schuift alles zal in de weg zitten van de popup. ;-)

Het kabeltje is prettig kort en de pro versie heeft een doorlus-mogelijkheid voor de tien pens aansluiting.

De aan/uit schakelaar gaat bij mij zwaarder dan me lief is.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo sep 17 2008 7:40 pm

Dan zal het die di-GPS wel worden. Klinkt goed hoor.

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo sep 17 2008 9:47 pm

Waarom zet Nikon niet zo'n ding standaard in de nieuwe camera's ipv videofunctie? Meteen een mooie voorsprong op C*n*n
(misschien een beetje off-topic maar wilde het even kwijt)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”