D60 of toch de D40

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo sep 17 2008 11:07 am

Op dpreview staat de D40x niet de D40.
En het is maar de vraag of het een of ander mooier is... ;-)

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo sep 17 2008 4:48 pm

hansvk schreef:
joepert schreef:Wat ik zelf een handige feature vind die wel op de D60 zit en niet op de D40 is de afstandsmete.
Toevallig heb ik gisteren in mijn D40 handleiding zitten lezen en daar stond in dat dit op de D40 ook kan.
Echt waar? Ik heb laatst tevergeefs gezocht in een D40-handleiding. Waar staat het?

hansvk

Bericht door hansvk » do sep 18 2008 12:05 pm

joepert schreef:
hansvk schreef:
joepert schreef:Wat ik zelf een handige feature vind die wel op de D60 zit en niet op de D40 is de afstandsmete.
Toevallig heb ik gisteren in mijn D40 handleiding zitten lezen en daar stond in dat dit op de D40 ook kan.
Echt waar? Ik heb laatst tevergeefs gezocht in een D40-handleiding. Waar staat het?
Pagina 28 onderaan. Of is dit toch iets naders dan in de D60?

De elektronische afstandsmeter
Als het objectief een maximum diafragma van f/5.6 of hoger heeft (lager f/-getal), kunt u de scherpstelaanduiding in de zoeker gebruiken om te controleren of het gedeelte van het onderwerp in het geselecteerde scherpstelveld scherp is. Plaats uw onderwerp in het actieve scherpstelveld, druk de ontspanknop half in en draai aan de scherpstelring van het objectief tot de scherpstelaanduiding (��) verschijnt. Als het onderwerp niet goed geschikt is voor autofocus ( 27), kan het zijn dat de
scherpstelindicator wordt weergegeven wanneer het onderwerp niet scherp is.
Voordat u gaat fotograferen dient u ervoor te zorgen dat het zoekerbeeld scherp is.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 18 2008 2:21 pm

Pagina 28 onderaan. Of is dit toch iets naders dan in de D60?

De elektronische afstandsmeter
Als het objectief een maximum diafragma van f/5.6 of hoger heeft (lager f/-getal), kunt u de scherpstelaanduiding in de zoeker gebruiken om te controleren of het gedeelte van het onderwerp in het geselecteerde scherpstelveld scherp is. Plaats uw onderwerp in het actieve scherpstelveld, druk de ontspanknop half in en draai aan de scherpstelring van het objectief tot de scherpstelaanduiding (��) verschijnt. Als het onderwerp niet goed geschikt is voor autofocus ( 27), kan het zijn dat de
scherpstelindicator wordt weergegeven wanneer het onderwerp niet scherp is.
Voordat u gaat fotograferen dient u ervoor te zorgen dat het zoekerbeeld scherp is.

Wat jij beschrijft is alleen maar een stip die gaat branden als je hebt scherp gesteld. Op de D60 kun je nog een hulp aanzetten. Die komt dan in de plaats van de belichtingsmeter (en ziet er ook hetzelfde uit):

+ lllll lllll -

naarmate je dichter bij het scherpstelpunt komt is verdwijnen de streepjes en als je scherp bent zie je ongeveer dit:

+.....ll.....-

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do sep 18 2008 2:48 pm

joepert schreef:[Wat jij beschrijft is alleen maar een stip die gaat branden als je hebt scherp gesteld. Op de D60 kun je nog een hulp aanzetten. Die komt dan in de plaats van de belichtingsmeter (en ziet er ook hetzelfde uit):

+ lllll lllll -

naarmate je dichter bij het scherpstelpunt komt is verdwijnen de streepjes en als je scherp bent zie je ongeveer dit:

+.....ll.....-
Heel leuk, maar wat heeft dat in praktijk van meerwaarde?
Ik heb ook camera's daar verschijnen driehoekjes bij het scherspellen, dat je van dichterbij of verderaf moet scherpstellen. Weet zo niet meer welke. Meende sowieso bij de F90X.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 18 2008 3:22 pm

Handig als je handmatig moet scherpstellen (MF of AF zonder SWM). Op oude camera's zit toch zo'n matglasding waarin twee halve cirkels op elkaar moeten aansluiten om scherp te zijn. Dat zit op de D60 niet en je moet toch wat, want puur en alleen op het oog scherpstellen is niet altijd eenvoudig. Ik gebruik het regelmatig.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”