Batch conversie van raw naar jpeg

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Batch conversie van raw naar jpeg

Bericht door ArjanAanraad » vr sep 19 2008 9:04 am

Hoi,

Ik heb een batch gemaakt in Photoshop 3 om grote hoeveelheden raw foto's te kunnen omzetten naar jpeg. Tijdens de conversie wordt elke keer Camera RAW geopend en moet ik elke keer op "afbeelding openen" drukken om de batch verder te laten gaan. Kortom, ik moet er bij blijven zitten en dat moet volgens mij anders kunnen....wie kan me helpen!!! :oops:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr sep 19 2008 9:28 am

Maak een nieuwe actie, noem hem bijv. RAW naar JPEG, klik op record. Open een RAW-file met camera RAW, pas evt. het formaat aan en kies voor 8-bits. Klik dan op "open image". Je bestand opent dan in PS, sla het vervolgens op als JPEG en stop de opname. Volgens mij moet het dan goed gaan. Misschien staat de instelling in Camera RAW bij jou op 16 bits?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » vr sep 19 2008 9:54 am

We gaan er straks mee aan de slag, dacht dat ik het vorige keer ook zo had gedaan...nog maar eens een keer proberen dus... :P

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » vr sep 19 2008 9:59 am

Gisteren net geleerd bij workshop Nikon. Gebruik voor NEF bestanden geen photoshop maar Capture NX. Photoshop berekent de NEF bestanden anders zodat de kleuren niet overeenkomen met de werkelijkheid. Photoshop wil de Nikon codec niet gebruiken. Ook niet van andere merken trouwens. In NX kun je ook serieverwerking uitvoeren. Gebruik photoshop alleen als je aan de foto veranderingen wilt uitvoeren, zoals in groepsfoto mensen weghalen of zoiets. Er werd uitgelegd dat Photoshop voor design is, niet voor kleurcorrecties in NEF. In NX kun je aangeven dat photoshop je voorkeursprogramma is voor bewerken. Je eventueel gecorrigeerde NEF wordt dan als Tif geopend in Photoshop voor je verdere bewerkingen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. NX2 is 98 euro.
Bovendien bewaart Photoshop de veranderingen die je uitvoert in Nef in een aparte database. NX bewaart je veranderingen in het NEF bestand zelf. Zodat als je een crash met je computer krijgt je altijd naar je originele NEF terug kan waar je bewerkingen ook in staan. Als je tenminste een backup hebt van je NEF bestanden. :wink:
Laatst gewijzigd door wil op vr sep 19 2008 10:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

duck304

Bericht door duck304 » vr sep 19 2008 10:01 am

De nieuwste Photoshop (CS3) heeft een script en dan kan je gewoon alles omzetten van RAW naar JPEG. Je kan dan ook aangeven hoegroot het moet worden en de kwaliteit. Het is geen actie maar meer een script. Die gebruik ik. Het heeft volgens mij "image processor" Je hoeft maar 1 keer iets aan te geven en verder niet meer...

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » vr sep 19 2008 10:44 am

Allen,

Had net nog zitten zoeken in het handboek van CS3 en vond het onderstaande...

Als u de opdracht Batch gebruikt, schakelt u Dialoogvensters met opties voor het openen van bestanden onderdrukken
in omte voorkomen dat het dialoogvensterCamera Rawwordtweergegeven voor elkeCamera Raw-afbeelding diewordt
verwerkt.

Dat heb ik dus gedaan met de batch die ik had aan gemaakt en nu loopt hij als een tierelier....toppie dat scheelt weer veel werk. Zal ook nog eens gaan zoeken naar die Image processor.... voor zover thks :mrgreen:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 19 2008 10:51 am

Ik zou net als Wil liever voor Nikon's eigen software kiezen. In ieder geval als je het op de automaat gaat doen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Floris

Bericht door Floris » vr sep 19 2008 10:59 am

wil schreef:Gisteren net geleerd bij workshop Nikon. Gebruik voor NEF bestanden geen photoshop maar Capture NX. Photoshop berekent de NEF bestanden anders zodat de kleuren niet overeenkomen met de werkelijkheid. Photoshop wil de Nikon codec niet gebruiken. Ook niet van andere merken trouwens. In NX kun je ook serieverwerking uitvoeren. Gebruik photoshop alleen als je aan de foto veranderingen wilt uitvoeren, zoals in groepsfoto mensen weghalen of zoiets. Er werd uitgelegd dat Photoshop voor design is, niet voor kleurcorrecties in NEF. In NX kun je aangeven dat photoshop je voorkeursprogramma is voor bewerken. Je eventueel gecorrigeerde NEF wordt dan als Tif geopend in Photoshop voor je verdere bewerkingen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. NX2 is 98 euro.
Bovendien bewaart Photoshop de veranderingen die je uitvoert in Nef in een aparte database. NX bewaart je veranderingen in het NEF bestand zelf. Zodat als je een crash met je computer krijgt je altijd naar je originele NEF terug kan waar je bewerkingen ook in staan. Als je tenminste een backup hebt van je NEF bestanden. :wink:
Waar is NX2 EUR 98?

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » vr sep 19 2008 10:59 am

wil schreef:Gisteren net geleerd bij workshop Nikon. Gebruik voor NEF bestanden geen photoshop maar Capture NX. Photoshop berekent de NEF bestanden anders zodat de kleuren niet overeenkomen met de werkelijkheid. Photoshop wil de Nikon codec niet gebruiken. Ook niet van andere merken trouwens. In NX kun je ook serieverwerking uitvoeren. Gebruik photoshop alleen als je aan de foto veranderingen wilt uitvoeren, zoals in groepsfoto mensen weghalen of zoiets. Er werd uitgelegd dat Photoshop voor design is, niet voor kleurcorrecties in NEF. In NX kun je aangeven dat photoshop je voorkeursprogramma is voor bewerken. Je eventueel gecorrigeerde NEF wordt dan als Tif geopend in Photoshop voor je verdere bewerkingen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. NX2 is 98 euro.
Bedankt voor je reactie, hier heb ik nog nooit van gehoord :shock: (lijkt me ook een broodje aap verhaal, kun je dit ergens terug vinden, ben ik wel naar benieuwd) ik heb overigens nog nooit verschil gezien in kleur etc...maar ja daar kom je alleen achter als je ze kunt vergelijken en dan ook niet vanachter een beeldscherm want die kan die resolutie ook niet aan ook al heb je een gecallibreerd beeldscherm in een afgeschermde omgeving. Dat de verwerkingsinformatie appart wordt opgeslagen vindt ik geen probleem. Ik werk altijd vanuit Bridge en backup altijd alle mappen en bestanden naar een externe schijf dus heb ik altijd alles wat ik moet hebben......hopelijk.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr sep 19 2008 11:10 am

>....Photoshop wil de Nikon codec niet gebruiken....<
Ik meen begrepen te hebben dat Nikon niet de gehele broncode van de NEF bestanden wilde vrij geven (voor D2X en D2H).
http://www.dpreview.com/news/0504/05041 ... yptnef.asp
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr sep 19 2008 11:12 am

De functie Image Processor had ik ook al een keer uitgeprobeerd, maar dat duurt eeuwen! Met de gewone batch methode is een hele map vele malen sneller geconverteerd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » vr sep 19 2008 11:28 am

ArjanL schreef:>....Photoshop wil de Nikon codec niet gebruiken....<
Ik meen begrepen te hebben dat Nikon niet de gehele broncode van de NEF bestanden wilde vrij geven (voor D2X en D2H).
http://www.dpreview.com/news/0504/05041 ... yptnef.asp
Aardig om te weten! Ben trouwens ook met Bibble Pro aan het stoeien, gewoon eens wat anders proberen. Leuk om te lezen dat het Bibble wel gelukt is de exif te lezen, ik zie zelf overigen geen verschil, werkt wel veel sneller....echt veel sneller. Kan echter de in Camera RAW aangebrachte wijzigingen weer niet lezen en dat is wel jammer....

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » vr sep 19 2008 12:46 pm

De uitspraken zijn van Ronald Koene van Nikon. De Nikon codec is vrij beschikbaar voor iedere software leverancier. Het kwam op mij niet over als een verkooppraatje. Voor Photoshop is het niet haalbaar om voor iedere camerafabrikant een codec te gebruiken. Daarom maken ze zelf een algemene codec. Bovendien was voor mij meer doorslaggevend hoe de NEF bewaard wordt door Capture. Het werd heel simpel uitgelegd dat iedere aanpassing werd bewaard in een envelop. Die envelop werd opgeslagen in het NEF bestand. Als je dit later opent in capture zie je meteen welke veranderingen je hebt gemaakt en ook hoe je weer terug kan naar je originele foto.
Maar het is simpel te controleren door een nef te openen in capture en in een ander programma. Wel op een goede monitor natuurlijk. Ik heb dat niet gedaan. Maar ik heb ook nooit anders dan in Capture nef bewerkt, dus voel de behoefte niet.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » za sep 20 2008 8:46 am

kleine correctie, het is Roeland Koene :-)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”