Waarom doet de cam dat?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Bamos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Waarom doet de cam dat?

Bericht door Bamos » vr sep 19 2008 4:29 pm

Hoi allemaal,

Ik ben nog niet zo lang bezig met digitale fotografie. Ik heb al wel ondekt dat ik de A-stand (diafragma) het handigst vind.

Nu heb ik ondekt dat mijn camera soms de scherpte aanpast, soms staat er Normaal en dan weer Hard. Is dat niet zelf te bepalen?
D60 + AF-S VR DX 18-200mm

Floris

Bericht door Floris » vr sep 19 2008 4:41 pm

Het kan verschillende oorzaken hebben. Als alle foto's in A genomen zijn, kan het zijn dat de verscherping in de 'Auto' stand staat en dus bij iedere foto zelf bepaald hoe er verscherpt wordt (Menu-optimize image-custom-sharpening-Auto).

Het kan ook zijn dat de foto's die 'Hard' zijn, genomen zijn in een andere stand dan A (1 van de programma's zoals macro) en dat daarmee automatisch de verscherping op 'Hard' wordt gezet.

Wil je de maximale controle (en consistentie) over je foto's, kan je inderdaad beter in A schieten met 'optimize image' op neutraal. Ook zelf je witbalans kiezen helpt je bij het gelijkhouden van de verschillende foto's.

Hopelijk helpt dit antwoord je wat op weg.

Bamos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Bamos » vr sep 19 2008 5:17 pm

Bedankt,

De fotos zijn idd in zelfde A-stand genomen, de instellingen zijn Beeld optimaliseren (N) normaal toch wisselt het verscherpen. Dit is jammer van de D60 ik zou dat liever zelf bepalen.

Misschien dat iemand met een D60 weet waar dat in te stellen is. ik kom er helaas niet uit.
Laatst gewijzigd door Bamos op vr sep 19 2008 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D60 + AF-S VR DX 18-200mm

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”