tips bij fel zonlicht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
bobo

tips bij fel zonlicht

Bericht door bobo » za sep 20 2008 10:47 pm

Dag Allen, binnen heb ik nooit problemen met 'licht' gezien ik theaterfotograaf ben. Buiten, zoals vandaag met de felle zon vaak wel. Met name mensen. Heeft iemand tips als je een shoot doet met felle zon. Tegenlicht met flits is mij bekend. Ik belicht standaard 1.3 e onder. Gebruik vaak de 28-70 2.8f; iso 125; bijna altijd de S stand. In lightroom trek ik vaak de vibrance/saturation terug. Moet ik nog verder onderbelichten of heeft iemand nog wat tips? Filter?
Gr. Boy

bijvoorbeeld deze van vandaag 12.10 uur:

Afbeelding
(iso 200, 1/1250, f6.3):

Afbeelding
(iso 125, 1/400, f6.3):
Laatst gewijzigd door bobo op zo jan 04 2009 12:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ciska

Bericht door Ciska » za sep 20 2008 10:55 pm

een pola is er heel goed voor

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za sep 20 2008 11:00 pm

Daar ben ik het niet mee eens. Een pola is voor hele andere dingen bedoeld. Je zou hier met kleurenfilters kunnen experimenteren maar dat is iets waar ik zelf geen bal vanaf weet. Een bijkomstig effect van vrijwel alle filters (dus ook een pola) is wel dat er wat licht verloren gaat. Probeer eens wat met de kleurinstellingen op je camera te spelen en/of met witbalans. Zit er active D-lighting op je camera, daar zou je misschien ook nog iets mee kunnen?

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za sep 20 2008 11:28 pm

met wat voor body schiet je ??
1.3 onder is best wel veel en dan toch nog dit soort, best wel heftige ,overbelichting ?

foto 1 heb je het zonnetje schuin achter staan gezien de schaduw dus heb een flitser niet veel zin.

je hebt niet toevallig een instelling over het hoofd gezien....
filter lijkt mij niet......
schiet je NEF of jpeg ? als het het laatste is zou ik je adviseren NEF te gaan schieten zodat je achteraf nog een stopje speling hebt.

Arend

JepJep

Bericht door JepJep » za sep 20 2008 11:47 pm

Je gebruikt spotmeting?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 21 2008 1:49 am

Deze foto's zijn niet mooi omdat ze echt flink overbelicht zijn. Daar zou ik eerst eens naar kijken...

Wel goed getimede foto's met prima uitsneden overigens!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

bobo

Bericht door bobo » zo sep 21 2008 6:36 am

Dag allen, dank alvast voor het meedenken. Ik schiet in NEF, gebruik matrix, het is de D80, en dat de foto's niet goed zijn weet ik, daarom laat ik ze juist zien. 1.3 onderbelichten werkt met theatertlicht goed; kun je het in verhouding achteraf weer optrekken. Nog meer tips? Gr. Boy

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » zo sep 21 2008 9:13 am

waarom trek je vibrance/sat terug?? daarmee haal je de kleur uit de foto en benadruk je de lichte delen. Ik zou proberen om dusdanig onder te belichten dat het hoofdonderwerp goed is, donkere delen kun je dan ophalen met fill light.

Maar aangezien je al 1.3 onderbelicht is er wat anders niet goed.

ajuus
emiel

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » zo sep 21 2008 9:45 am

Ik vind het ook wel heel erg overbelicht als je 'm ook al op -1,3 hebt staan (je hebt 'm niet per ongeluk op +1,3 staan? Je weet maar nooit, ik heb zelf nog altijd het gevoel dat het wieltje andersom moet draaien)). Ik zet m'n D80 op -0,7, werk meestal in de A stand.... Wat doet de P stand bij jou? Ook zulke overbelichting? Hoe zijn je kleur instellingen, toevallig op "vivid" staan oid? Is het voor zulke platen niet beter om met spotmeting te werken? (meer een vraag aan medeforummers omdat ik dat niet zeker weet)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo sep 21 2008 10:42 am

Buiten in de zon, altijd flitsen. (Binnen zonder zon, vrijwel nooit)

Met spotmeting (JepJep) kun je licht meten op de witte vlakken die dan keurig grijs worden. Alle andere kleuren worden dan vrij donker, maar dat is met Capture gemakkelijk te corrigeren. Zelf gebruik ik het hoge lichten scherm op m'n monitor. Als er veel staat te knipperen gebruik ik de lichtmeter correctie. Minstens 2 hele stoppen of meer kortere tijden, c.q. kleinere diafragma-openingen.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo sep 21 2008 11:09 am

altijd flitsen buiten ? mis ik iets ?
en binnen nooit ?? ik raak in de war.

Arend

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » zo sep 21 2008 12:05 pm

ik zou 'm iets onderbelicht hebben 1/2 tot 1 stop?
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo sep 21 2008 12:18 pm

Volgens mij heeft JepJep een goed punt. Daar zou ik eerst even naar kijken. Bij matrix meting gaat het veel fout merk ik zelf. D-lighting zit niet op de D80, voor zover ik weet en kan dit ook niet echt geheel corrigeren.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo sep 21 2008 12:21 pm

Bij 'buiten' overbrug je de hoge contrasten (invulflits).
Bij 'binnen' flits je de sfeer weg (afhankelijk van onderwerp).

Ik zou niet zo snel spotmeting gebruiken bij dit soort onderwerpen. Spot meet maar een heel klein deel en bij snelle onderwerpen is dit minder geschikt. Dan zou ik eerder nog centrumgerichte meting gebruiken. Of een lichtmeter voor opvallend licht. Of een grijskaart (opvallend licht). Of in je handpalm meten (en +1 tot +2 corrigeren). Voorwaarde bij laatste drie is de camera op Manueel zetten.
Ik ben benieuwd naar de EXIF-info van de geplaatste foto's.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo sep 21 2008 12:25 pm

http://www.photozone.de/light-metering

Spotmeting in dit geval dus, ondanks de snelle actie. Tenminste, dat zou ik gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”