Hooguit het strelen van het eigen ego. :mrgreen:

Ongeveer 58/ f1.4Eeuw schreef:Haha, had je gedacht!yoyo schreef:Geen vragen meer..?
Bedankt voor je nette poging overigens.
Mijn vraag is:
Welk objectief komt PRECIES (theoretisch mag ook) overeen met een 85 f2.0 op een DX.
Dus.. ik heb een DX en wil precies dezelfde eigenschappen die ik met een 85 2.0 had op mijn FE en F801 had weer terug hebben.
Het gaat natuurlijk om de scherptediepte, duh..
Ik zou er geen streepjes bij laten zetten.emdeklerk schreef:Zou jij nu de suggestie willen doen om die voor DX te veranderen of er voor DX eentje bij te laten graveren op het objectief?
Ik ga niet alles weer herhalen (klinkt bekend...), maar hoeveel denk je dat de streepjes voor DX, rekening houdend met een marginaal veranderde verstrooiingscirkel, zouden moeten worden verplaatst?
Als de onderwerpafstand hetzelfde blijft met hetzelfde objectief dan zie je idd geen verschil in eigenschappen op FX en DX.emdeklerk schreef:(Het gaat er nog steeds om dat die 1,4/50 op zowel een FX als een DX-camera met exact dezelfde instellingen wordt gebruikt, en dat dus op de DX alleen een uitsnede van exact hetzelfde beeld wordt gemaakt. Als ik het goed gelezen heb, stelde Léon Obers in eerste instantie dat dan het beeld veranderde, en ik stel nog steeds dat dat hetzelfde blijft. Wat Léon Obers later ook schreef: ik ben zo vrij hem even te citeren: "De dia verandert inderdaad niet, maar wel je gezichtsvermogen om op afstand dezelfde details te kunnen zien als dichtbij. Daar is heel die scherptediepte problematiek op gebaseerd. Op het menselijk gezichtsvermogen.")
Waar jij nu schreef: "We gaan er hier vanuit dat hetzelfde onderwerp beeldvullend in beeld wordt gebracht.", heb je inderdaad de essentie van wat anderen bedoelden in dit topic, volgens mij. Maar niet wat ik bedoelde.
Maar ik hou het graag kort, hartelijke groet, E.M. de Klerk
Okay! En is dit berekend met de 1.5 cropfactor? Ik neem aan van wel. Ik ben wel benieuwd hoe je aan de diafragma waarde komt. Ook berekend of een constante van één stopje verder dicht?yoyo schreef:Ongeveer 58/ f1.4Eeuw schreef:Haha, had je gedacht!yoyo schreef:Geen vragen meer..?
Mijn vraag is:
Welk objectief komt PRECIES (theoretisch mag ook) overeen met een 85 f2.0 op een DX.
Dus.. ik heb een DX en wil precies dezelfde eigenschappen die ik met een 85 2.0 had op mijn FE en F801 had weer terug hebben.
Uitgaande van een cropfactor van 1,5x dan zou je tussen 56mm en 57mm inkomen qua brandpunt. In dat geval is het verschil ietsje meer dan een stop. Bij 58mm is het bijna exact een stop verschil.Eeuw schreef:Okay! En is dit berekend met de 1.5 cropfactor? Ik neem aan van wel. Ik ben wel benieuwd hoe je aan de diafragma waarde komt. Ook berekend of een constante van één stopje verder dicht?yoyo schreef:Ongeveer 58/ f1.4Eeuw schreef: Haha, had je gedacht!
Mijn vraag is:
Je moet mij geen woorden toedichten die ik nergens heb geschreven.emdeklerk schreef:Als ik het goed gelezen heb, stelde Léon Obers in eerste instantie dat dan het beeld veranderde,.....
Vreemd dat je mijn eerdere uitleg dan niet accepteert. Zijn uitleg is op exact dezelfde scherptediepte problematiek gebaseerd waar ik vanuit ga. Alleen vergelijkt hij in eerste instantie het voorbeeld met twee brandpunten die dezelfde beeldhoek opleveren voor DX en FX. (Wat ik overigens ook aanhaal in één van de reacties om die test er voor de duidelijkheid bij te doen). Daar veranderen de achterliggende rekenkundige basisvoorwaarden niet mee omtrent die scherptediepte. (Uiteraard wel de scherptediepte zelf als resultaat van een andere lenscombinatie).emdeklerk schreef:Yoyo, geen speld tussen te krijgen.
Yoyo vergist zich echter wel met de scherptediepteschaal op een lens als er al twee verschillende schalen/waarden geplaatst zouden moeten worden op hetzelfde objectief voor DX en FX. Hij schrijft:Yoyo schreef:.....Echter je bent dan niet meer FX met DX aan het vergelijken. Als je een FX beeld cropt naar DX dan vergelijk je DX met DX...
Bij DX geeft eenzelfde objectief juist een iets grotere telewerking (kleinere beeldhoek) tegenover het FX formaat, die in dat onderhavige geval op DX dan juist een kleinere scherptediepte geeft ten opzichte van FX, in plaats van een grotere scherptediepte. (Ook te zien in de eerder geplaatste praktijkvoorbeelden van Martin).Yoyo schreef:Ik zou er geen streepjes bij laten zetten. Confused
Maar als het dan toch moet is de verspringing één stop meer scherptediepte voor DX. In dat geval zou ik ook de beeldhoeken naast de schalen laten plaatsen.
Wat heet onnauwkeurig?GdP schreef:Die scherptediepteschaal op een objectief is zo onnauwkeurig dat een eventueel verschil in scherptediepte tussen DX en FX toch niet is af te lezen. Naar mijn mening heeft deze hele discussie geen enkel praktisch nut.
Hooguit het strelen van het eigen ego. :mrgreen:
Laat ik er ook maar even de DOF calculator bijhalen.Léon Obers schreef:Je moet mij geen woorden toedichten die ik nergens heb geschreven.emdeklerk schreef:Als ik het goed gelezen heb, stelde Léon Obers in eerste instantie dat dan het beeld veranderde,.....
Of met andere woorden, je hebt niet goed gelezen wat ik heb geschreven.
Vreemd dat je mijn eerdere uitleg dan niet accepteert. Zijn uitleg is op exact dezelfde scherptediepte problematiek gebaseerd waar ik vanuit ga. Alleen vergelijkt hij in eerste instantie het voorbeeld met twee brandpunten die dezelfde beeldhoek opleveren voor DX en FX. (Wat ik overigens ook aanhaal in één van de reacties om die test er voor de duidelijkheid bij te doen). Daar veranderen de achterliggende rekenkundige basisvoorwaarden niet mee omtrent die scherptediepte. (Uiteraard wel de scherptediepte zelf als resultaat van een andere lenscombinatie).emdeklerk schreef:Yoyo, geen speld tussen te krijgen.
Op je stelling met betrekking tot gebruik van hetzelfde objectief en onderwerpsafstand is Yoyo ook duidelijk (hij verwoord het alleen anders):
Yoyo vergist zich echter wel met de scherptediepteschaal op een lens als er al twee verschillende schalen/waarden geplaatst zouden moeten worden op hetzelfde objectief voor DX en FX. Hij schrijft:Yoyo schreef:.....Echter je bent dan niet meer FX met DX aan het vergelijken. Als je een FX beeld cropt naar DX dan vergelijk je DX met DX...
Bij DX geeft eenzelfde objectief juist een iets grotere telewerking (kleinere beeldhoek) tegenover het FX formaat, die in dat onderhavige geval op DX dan juist een kleinere scherptediepte geeft ten opzichte van FX, in plaats van een grotere scherptediepte. (Ook te zien in de eerder geplaatste praktijkvoorbeelden van Martin).Yoyo schreef:Ik zou er geen streepjes bij laten zetten. Confused
Maar als het dan toch moet is de verspringing één stop meer scherptediepte voor DX. In dat geval zou ik ook de beeldhoeken naast de schalen laten plaatsen.
(jaja, ik ben weer terug)
Dat is ook mijn gedachte, maar dat was niet het startpunt van de anderen, als je de scherptedieptetabel op een lens wilt inzetten voor 2 verschillende opnameformaten. Vergelijken van het uiteindelijke beeld door verschillende beeldhoeken is dan beslist verwarrend, naar blijkt uit de vele reacties erna hoe een afbeelding te beoordelen.yoyo schreef: Geval 1
Ten eerste vind ik dat je van de praktijk moet uitgaan en er vanuit gaan dat je DX met FX vergelijkt. De input moet gelijk zijn (bij gelijke afstand hoort dan een gelijke beeldhoek) en de output moet gelijk zijn (dus moet je corrigeren voor CoC). Je krijgt dan dit voor de D3/D2Xs/D2Hs:
Een stop minder scherptediepte voor FX.
Dit is de algemene gedachtengang die door alle fotografen wordt geaccepteerd en waardoor iedereen aanneemt dat FX ongeveer één stop minder scherptediepte heeft. De input is gelijk en de output is gelijk. Je benut FX ten volle.
Dat is niet mijn insteek.yoyo schreef: Geval 2
Als je dan toch uitgaat van een andere input door een gelijk brandpunt te handhaven bij gelijke beeldafstand, dan moet je aan het eind je beeld corrigeren voor een gelijke output. Om je onderwerp even groot af te drukken moet je dan de beide formaten met een gelijke factor vergroten en accepteren dat de FX foto groter is, maar het DX deel hetzelfde.
Het blijft kennelijk verwarrend. --> Andersom FX heeft meer scherptediepte in dit onderhavige geval van gelijke brandpunten. Het is niet voor niets dat je in jouw DOF-tabel het diafragma 1 stop voor FX verder gaat opendraaien om aan ongeveer dezelfde kleinere scherptediepte te komen als bij DX.yoyo schreef: Geval 3
Als je puur en alleen naar het objectief kijkt dan lijkt het idd zo dat DX dan juist meer DOF heeft dan FX.......
........Maar in dat geval krijg je dan idd deze tabel :
Hier zou DX één stop meer scherptediepte hebben.
De Hyperfocal Distance (evenals de DOF zelf) verschilt iets omdat we praktisch gezien exact van één stop verschil uitgaan. Maar die één stop is een afgeronde waarde. Reken je het precies uit op ruim één stop, klopt ook de Hyperfocal Distance (en de DOF waarden). Zie onderstaande tabel (D3 en D300).yoyo schreef: Maar als je dan toch een extra schaalverdeling op het objectief moet zetten zou je eigenlijk uit moeten gaan van deze tabel. Daarin moet ik Leon gelijk geven.
Je kunt echter niet van de FX streepjes uitgaan, want de Hyperfocal Distance verschilt...
Voigtländer 58mm / 1.4Eeuw schreef:Haha, had je gedacht!yoyo schreef:Geen vragen meer..?
Mijn vraag is: