sigma 70-300
sigma 70-300
Ik heb vandaag de Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro gekocht.
Nou wou ik eens graag weten of iemand hier ervaring mee heeft en hoe deze hem/haar bevalt.
Ik ga er waarschijnlijk morgen mee op pad en wil de macro eens uitproberen dan, maar ben ondertussen nieuwsgierig naar de bevindingen van anderen.
Nou wou ik eens graag weten of iemand hier ervaring mee heeft en hoe deze hem/haar bevalt.
Ik ga er waarschijnlijk morgen mee op pad en wil de macro eens uitproberen dan, maar ben ondertussen nieuwsgierig naar de bevindingen van anderen.
Altijd leuk een nieuwe aankoop!
Ik heb van mijn moeder op het moment een Sigma 30-700 te leen, maar dat is een oudere (dus geen APO DG). De Macrofunctie werkt wel goed, maar je moet wel veel afstand nemen (bij de mijne bijna een meter). Dus als je echt héél bang bent voor spinnen ofzo is-ie wel handig
.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Nikon AF-D 105mm micro die ik van mijn vader te leen had voor macro beduidend fijner is om mee te werken én veel dichterbij kan. Die is ook een stuk duurder...
Wat ik je in ieder geval zou aanbevelen is om het diafragma wat dicht te knijpen, want bij de grootste openingen is de mijne in ieder geval erg soft, zeker tussen 200 en 300mm.
Succes ermee!
Ik heb veel met de lens geëxperimenteerd, maar moet die foto's allemaal nog uitzoeken. Hier twee willekeurige voorbeelden van de tele-functie. Als je dat niet wilt in deze thread haal ik ze weer weg:
Steenbokken

Het dorpje in het dal (vanaf 2200 m!)

En twee voorbeelden van de macrofunctie. Die vind ik zelf nog het moeilijkst te gebruiken. Deze zijn uit de hand geschoten en de scherpte laat te wensen over, maar dat ligt natuurlijk aan mij.

Ik heb van mijn moeder op het moment een Sigma 30-700 te leen, maar dat is een oudere (dus geen APO DG). De Macrofunctie werkt wel goed, maar je moet wel veel afstand nemen (bij de mijne bijna een meter). Dus als je echt héél bang bent voor spinnen ofzo is-ie wel handig

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Nikon AF-D 105mm micro die ik van mijn vader te leen had voor macro beduidend fijner is om mee te werken én veel dichterbij kan. Die is ook een stuk duurder...
Wat ik je in ieder geval zou aanbevelen is om het diafragma wat dicht te knijpen, want bij de grootste openingen is de mijne in ieder geval erg soft, zeker tussen 200 en 300mm.
Succes ermee!
Ik heb veel met de lens geëxperimenteerd, maar moet die foto's allemaal nog uitzoeken. Hier twee willekeurige voorbeelden van de tele-functie. Als je dat niet wilt in deze thread haal ik ze weer weg:
Steenbokken

Het dorpje in het dal (vanaf 2200 m!)

En twee voorbeelden van de macrofunctie. Die vind ik zelf nog het moeilijkst te gebruiken. Deze zijn uit de hand geschoten en de scherpte laat te wensen over, maar dat ligt natuurlijk aan mij.

- Frans Keijzers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik zit ook aan zo'n objectief te denken dus heb ik een vraag, wat betekent APO DG Macro?
Groet, Frans
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com
Als je op de site van sigma op de logo's klikt komt de beschrijving er te staan:Frans65 schreef:Ik zit ook aan zo'n objectief te denken dus heb ik een vraag, wat betekent APO DG Macro?
APO (APO objectief)APO (APO objectief)
Om de best mogelijke optische kwaliteit te bereiken, is het APO objectief voorzien van "low-dispersion" glas om kleurafwijkingen te minimaliseren.
DG (DG Objectief)
Aanduiding voor lichtsterke groothoek (zoom-) objectieven met een korte instelafstand. De hoge lichtsterkte, minimale vignettering en hoge contrastoverdracht maken deze, objectieven zeer geschikt voor het gebruik op digitale SLR camera's.
f/5.3, 220mm, 1/500, ISO 200Ciska schreef:echt heel mooi joepert nee laat maar staan... ding moet niet alleen groter worden, want anders val je voorover :mrgreen:
Bedankt dat je me het even hebt laten zien. Ik kon kiezen tussen een Tamron en een Sigma en er werd gezegd dat Sigma beter was.
die onderste is heel mooi in welk diafragma?
Ik zou 'm nu proberen met een grotere diafragmaopening en kortere sluitertijd of hogere ISO.
- Marti58
- Forumlid
- Contacteer:
ik heb er een halfjaar mee gespeeld op mijn D80 toen ingeruild voor de 70-300VR van Nikon.
boven de 200mm vond ik hem erg soft, ben niet bang voor wat PP werk.
knijpen van het diafragma hielp wel wat maar gaf mij niet wat ik zocht.
macro's tja wat verwacht je ervan er gaat voor mijn gevoel niets boven een lens die daar voor gemaakt is zoals bijvoorbeeld de 105 mm Nikon of de Sigma 105 mm.
Sigma heeft een aantal uitstekende lenzen in zijn gamma.
in ieder geval hoop ik dat de lens je brengt wat je ervan verwacht.
sorry als dit negatief klinkt maar dit is mijn persoonlijke mening.
je kunt op deze link wat voorbeelden vinden van shots met de Sigma 105mm
http://www.flickr.com/photos/marti58/se ... 648111515/
boven de 200mm vond ik hem erg soft, ben niet bang voor wat PP werk.
knijpen van het diafragma hielp wel wat maar gaf mij niet wat ik zocht.
macro's tja wat verwacht je ervan er gaat voor mijn gevoel niets boven een lens die daar voor gemaakt is zoals bijvoorbeeld de 105 mm Nikon of de Sigma 105 mm.
Sigma heeft een aantal uitstekende lenzen in zijn gamma.
in ieder geval hoop ik dat de lens je brengt wat je ervan verwacht.
sorry als dit negatief klinkt maar dit is mijn persoonlijke mening.
je kunt op deze link wat voorbeelden vinden van shots met de Sigma 105mm
http://www.flickr.com/photos/marti58/se ... 648111515/
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
doe maar de Nikkor
Hallo Ciska, ooit heb ik in een dolle bij die Sigma gekocht.
Na een paar opnames is hij in de kast beland en stond daar alleen maar stoffig te worden.
De rede, niet echt scherp, kleuren niet mooi.
Ik vond het geen goed objectief.
Van de Tamron weet ik het niet uit eigen ervaring, maar ik heb ook hier zelden lovende woorden over gehoord.
Als je de mogelijkheid heb, koop dan de Nikkor 70-300mm VR.
Mijn dochter heeft hem en ik heb hem zelf geprobeerd, echt superscherp van 70-200mm alleen richting 300mm wordt hij iets softer, maar nog zeer bruikbare plaatjes.
Dit Objectief is al onder de 400 euro te koop en zal je geen spijt van krijgen.
Groetjes George
Na een paar opnames is hij in de kast beland en stond daar alleen maar stoffig te worden.
De rede, niet echt scherp, kleuren niet mooi.
Ik vond het geen goed objectief.
Van de Tamron weet ik het niet uit eigen ervaring, maar ik heb ook hier zelden lovende woorden over gehoord.
Als je de mogelijkheid heb, koop dan de Nikkor 70-300mm VR.
Mijn dochter heeft hem en ik heb hem zelf geprobeerd, echt superscherp van 70-200mm alleen richting 300mm wordt hij iets softer, maar nog zeer bruikbare plaatjes.
Dit Objectief is al onder de 400 euro te koop en zal je geen spijt van krijgen.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
verstandige beslissing
Verstandige beslissing Ciska en wel heel erg netjes van de winkel dat ze hem terug hebben genomen.
Bij onze vriend Arend-ho kan je de enige echte 70-300 kopen voor minder dan 400 euro.
Even doorsparen, dan heb je echt een hele goede waar je geen spijt van krijgt.
Groetjes George
Bij onze vriend Arend-ho kan je de enige echte 70-300 kopen voor minder dan 400 euro.
Even doorsparen, dan heb je echt een hele goede waar je geen spijt van krijgt.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee