Welke RAW software met D80? NX2 loopt niet

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Gilbert1976

Welke RAW software met D80? NX2 loopt niet

Bericht door Gilbert1976 » di sep 23 2008 8:58 am

Tot voor kort gebruikte ik een D70 met Capture 4. Waarom? omdat deze veel sneller is al NX of NX2 en ik lekker vlot de camera instellingen kon importeren. Ik vind dat je met Nikon software het beste resultaat haalt om je RAW naar jpeg om te zetten.
Wat is het geval, ik heb afscheid genomen van mn D70 en een D80 gekocht. So far so good. Maar helaas werkt de D80 niet met capture 4.....ai, dan moet ik over naar NX2. Dit programma loopt echt niet, blijft hangen, te traag, t schiet niet op! Er zit 1Gb intern in mn pc, is toch voldoende?
Nu zou ik zelf de voorkeur geven aan Bibble pro wat ik ook heb draaien maar met dit programma(net als photoshop) kan je niet de camera instellingen gebruiken waardoor je veel settings moet wijzigen voor een goed resultaat.
Is er een programma waarbij je wel camera settings kan gebruiken?
Ben ik de enige die (los van de beeldprestaties) niet tevreden is met NX2?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 23 2008 9:06 am

Ik ken Bibble Pro niet en ook werk ik niet met Capture NX, dus wat dat betreft kan ik je geen raad geven.
Zelf gebruik ik al een hele tijd de combinatie Adobe Lightroom en PS CS3.
Ik doe de eerste aanpassingen in Lightroom en kan er daarna voor kiezen de foto te openen in CS3 met de Lightroom instellingen.
Ik vind het fijn werken, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Wat voor de een prettig werkt, hoeft voor de ander niet zo te zijn.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » di sep 23 2008 9:10 am

Ik vind NX2 ook heel erg langzaam. Als je even iets veranderd moet je zo een paar tellen wachten voordat je het resultaat ziet.... duurt mij ook veel te lang.
Ik heb 2Gb intern en een snelle processor en toch traagheid.
Bij de andere programma's helemaal geen problemen met snelheid
(lightroom, CS3, Adobe Elements, Camera Raw, Exif Pro ent wat ik er allemaal ook op heb staan)
Je moet het allemaal eens proberen/testen. Overal zijn er wel trial versies beschikbaar. Succes.

Wat Riemke net schreef over Lightroom aanpassingen gebruiken in CS3, dat wist ik niet dat het kon.
Vandaar dat ik mijn aanpassingen in Camera Raw doet. Komt wel redelijk overeen (bedieningsgemak) met Lightroom.
Laatst gewijzigd door V70ORD5 op di sep 23 2008 9:12 am, 2 keer totaal gewijzigd.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di sep 23 2008 9:12 am

1 GB intern is voor NX(2) een beetje weinig. Je zult er 1 GB bij moeten steken.
Maar dan nog is NX2 betrekkelijk langzaam.
Ik heb wel het idee dat de snelheid met elke update beter wordt.

Jan

Bericht door Jan » di sep 23 2008 10:30 am

Ben het met Marten ééns.

1 gig is te weinig, werk nu met 4 gb en is een stuk sneller.
toch is Capture NX(2) niet super snel maar wel het beste progamma naar mijn mening voor je nef bestanden.

gr Jan

GdP

Bericht door GdP » di sep 23 2008 10:36 am

Met de Cache-instellingen is ook nog wel enige verbetering in snelheid mogelijk.
Je kan deze vinden onder ‘Voorkeuren’ in het menu ‘Bewerken’.
Voor wat meer snelheid kan je ook de Cache verplaatsen naar een tweede harddisk.
Hiervoor is het wel nodig dat je eerst de aanwezige bestanden in de Cache wist m.b.v. de knop ‘Cache wissen’.
Vervolgens kan je via ‘Bladeren’ een nieuwe ‘Cache-lokatie’ selecteren.
Ook het beperken van de ‘Cachegrootte’ geeft wat snelheids winst. Met de schuif kan je zien hoeveel beelden er in de Cache kunnen worden opgeslagen.

Windows XP ondersteunt tot 3 GByte werkgeheugen. Ik zou zeker 2GByte erbij zetten.
Laatst gewijzigd door GdP op di sep 23 2008 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di sep 23 2008 11:00 am

Gilbert,

Ik ben het geheel eens met de bovenstaande schrijvers.

Capture NX is DE software om het maximum uit Nikon NEF's te halen.

Overigens: Adobe's DNG vertaler en Photoshop elements vind ik ook niet echt snel.

Kijk eens naar de kosten van geheugenuitbreiding:
De laatste jaren zijn de prijzen vaak sterk gedaald.
Het plaatsen van enkele Gigabytes aan RAM is wellicht goedkoper dan de licentie voor alternatieve software.

Groeten, Gijs

Tip: laat als het even kan nooit meer dan 1 foto tegelijkertijd openstaan, Capture NX VREET geheugen.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di sep 23 2008 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » di sep 23 2008 12:22 pm

Bedankt tot zo ver voor jullie reacties. Ik vrees dat ik nog een geheugenbankje van 1 gb moet bijprikken. Ik vind t alleen jammer dat ik niet meer mn oude vertrouwde Capture 4 kan gebruiken, die is wel lekker vlot en dus prima workflow voor mij.

Het is dus ook zo dat enkel Nikon programma's gebruik maken van de camera instellingen?

LeonPoels

Bericht door LeonPoels » di sep 23 2008 8:50 pm

Gilbert1976 schreef:Bedankt tot zo ver voor jullie reacties. Ik vrees dat ik nog een geheugenbankje van 1 gb moet bijprikken. Ik vind t alleen jammer dat ik niet meer mn oude vertrouwde Capture 4 kan gebruiken, die is wel lekker vlot en dus prima workflow voor mij.
Het is dus ook zo dat enkel Nikon programma's gebruik maken van de camera instellingen?
Wees niet verbaasd als het niet veel helpt.
En ik vond Capture 4 ook veel fijner werken.
Leon

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » di sep 23 2008 10:44 pm

Geen enkel probleem met de snelheden van CNX2 hier, op een athlon 64 x2 op 3800Mhz, met 2Gb geheugen.

Alleen als ik D-lighting gebruik of een heleboel foto's open heb staan, dan wordt het traag.

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » di sep 23 2008 11:55 pm

ik gebruik mn P4 2.4 Mhz met 1gb intern; is dit dan not-done met NX2?
Het probleem is ook dat ik NX2 niet kan afsluiten, dan blijft hij hangen in een 100% CPU gebruik. Heeft dit ook te maken met mn intern geheugen?

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo sep 24 2008 12:13 am

G,

het "hangen" zou niet mogen...
Ik had Capture NX op een 512 Mb PC draaien (onder XP): het was soms wat traag, maar het werkte wel.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do sep 25 2008 8:10 pm

Het probleem blijft dat het tot 20 seconden duurt voor NX2 een NEF opent. En ik kan het programma helemaal niet afsluiten. Kan dit ook te maken hebben met gebrek aan intern geheugen?

En een andere vraag; Klopt het dat ik NEF's uit een D80 niet kan openen in de "oude" NX? ik dacht laat ik dan die maar eens proberen, maar helaas...NEF's van mn D70 geen probleem.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 25 2008 9:06 pm

NX2 "vreet" geheugen. Heel veel van dit soort applicaties willen graag heel veel geheugen hebben. Gelukkig geen probleem meer met de huidige prijzen, maar dat geldt alleen voor moderne PC's. Voor oudere PC's is het vaak veel duurder en dus niet zo lonend om het nog te doen.

Hoe dan ook: de hemel gaat voor je open als je een nieuwe PC koopt met 3 of 4 GB aan geheugen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wijnands

Bericht door wijnands » vr sep 26 2008 11:29 am

Ik heb een flink aantal RAW programma's geprobeerd maar ik kom toch elke keer weer uit op Capture nx 2. Ik heb met adobe altijd veel moeite om witbalans goed te krijgen en met Dxo krijg ik, naar mijn idee, de kleine details niet lekker scherp.

Ik draai capture nu op een ibm T60 laptop met 2gb ram en dat loopt heel behoorlijk. Op mijn oude Athlon 64 bak met 1gb ram liep 't ook goed maar wat trager.

Voor pc is een dualcore processor met 2gb ram en een redelijk rappe harddisk toch wel minimaal. Beste zou zijn 4gb ram en de applicatie op een andere SATA schijf dan de cache.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”