Eredivisie voetbal

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di sep 23 2008 8:52 pm

ahhveurink schreef:ik heb nog nooit op RAW gefotografeerd.
Is een D300 dan niet een beetje te hoog gegrepen voor je?
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di sep 23 2008 9:01 pm

Kees, ik heb ook pas met de Kaasmarkt (paar weken geleden) RAW gefotografeerd. En om je eerlijk de waarheid te zeggen... Vond het niet veel toevoegen....

Dus ik ga vanaf komende zaterdag in Indonesie weer lekker JPG-jes knallen, hoef ik ook niet moeilijk te doen met opslag van al dat RAW gebeuren!

En mocht er niets meer van te maken zijn heb ik een excuus om terug te gaan :-)

Wat ik dus wil zeggen is dat ik vindt dat het wel of niet fotograferen op RAW in mijn opinie niets te maken heeft met de keuze van de camera en de mate van professionaliteit. Integendeel, als je gewoon in 1 x goeie platen uit die camera trekt heb je RAW geeneens nodig... In dat geval moet ik Ken Rockwell (die zei dat toch ook) gelijk geven.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » wo sep 24 2008 12:25 am

Hoi KvP

Ik doe alles op z'n tijd en dat is over het algemeen als ik er klaar voor ben!

Gr. Anja :)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 24 2008 1:53 am

noogle schreef:Kees, ik heb ook pas met de Kaasmarkt (paar weken geleden) RAW gefotografeerd. En om je eerlijk de waarheid te zeggen... Vond het niet veel toevoegen....

Dus ik ga vanaf komende zaterdag in Indonesie weer lekker JPG-jes knallen, hoef ik ook niet moeilijk te doen met opslag van al dat RAW gebeuren!

En mocht er niets meer van te maken zijn heb ik een excuus om terug te gaan :-)

Wat ik dus wil zeggen is dat ik vindt dat het wel of niet fotograferen op RAW in mijn opinie niets te maken heeft met de keuze van de camera en de mate van professionaliteit. Integendeel, als je gewoon in 1 x goeie platen uit die camera trekt heb je RAW geeneens nodig... In dat geval moet ik Ken Rockwell (die zei dat toch ook) gelijk geven.

Michael
Michael, ik snap dit echt niet. Ik snap je probleem ook niet. Als je NEF's hebt, dan kan je je PC even de bijbehorende JPG's laten produceren. En als je daar Nikon software voor gebruikt lijkt me dat je ook precies hetzelfde resultaat krijgt als je gehad zou hebben als je direct door de camera zelf JPG's had laten maken. Ze zullen eerder beter dan slechter zijn!

NEF is geweldig. Als je foto's niet helemaal lekker zijn (onder/overbelicht, verkeerde witbalans, te veel of te weinig verscherpt, etc.), dan valt er veel beter wat aan te redden dan aan een JPG file.

Ik schiet ALTIJD in NEF. Ik zou niet meer anders willen. Nooit meer! En als ik aldirect JPG's uit de camera wil hebben, dan zou ik dat naast de NEF's doen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo sep 24 2008 6:51 am

Hoi Patrick,

Dan gaan we nog verder offtopic (ik weet het, ik ben de initiator daarvan, mea culpa) wellicht voer voor een ander draadje maar weet dat daar al meer over is geschreven.

Terug naar het voetbalverhaal!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Esveldt

Bericht door Esveldt » wo sep 24 2008 12:24 pm

Ik zou een aantal test shots maken.

Met de volgende instellingen.

- Op de M-stand zetten.

- Minimale snelheid ingeven, diafragma op 2.8 zetten (maar liefst hoger) in combinatie met een zo laag mogelijke ISO waarde.

- Vervolgens handmatig witbalans aanpassen (Kelvin instelling)

Analiseer de foto op kwaliteit, niet te donker maar, de wit broeken ook niet uit laten bijten!

Let op dat je met RAW en (bijv.) Lightroom nog een aardige marge hebt om de belichting aan te passen. Ik zou liever iets meer snelheid nemen en iets onderbelicht dan langzamer en overbelicht.

Succes!

En foto's wel posten! :)

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » wo sep 24 2008 9:51 pm

Allen bedankt voor de reactie!

Ga veel uitproberen en vooral genieten! :D

Groetjes Anja

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » wo sep 24 2008 10:29 pm

ahhveurink schreef:Hoi KvP

Ga dan beginnen met tegelijk NEF en JPEG te schieten.
Heb je een goede foto die wat bewerkt moet worden, kom dan weer bij ons vragen wat je ermee moet doen om e.e.a. goed te krijgen.
We gaan je helpen, maar krijgt dan optimaal resultaat met maximale kwaliteit uit je foto's.

Succes
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » wo sep 24 2008 10:56 pm

V70ORD5 schreef:
ahhveurink schreef:Hoi KvP

Ga dan beginnen met tegelijk NEF en JPEG te schieten.
Heb je een goede foto die wat bewerkt moet worden, kom dan weer bij ons vragen wat je ermee moet doen om e.e.a. goed te krijgen.
We gaan je helpen, maar krijgt dan optimaal resultaat met maximale kwaliteit uit je foto's.

Succes
Oké dáár kan ik wat mee! Doordat ik een erg drukke baan heb en dacht dat het fotograferen in RAW veel werk én tijd met zich meebrengt, heb ik me er nog niet in verdiept of prioriteit aan kunnen geven. Keuzes maken hé!

Anja :P
Laatst gewijzigd door ahhveurink op za sep 27 2008 2:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » wo sep 24 2008 11:00 pm

Tukkerbird schreef:
ahhveurink schreef:ok bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat het lastig wordt omdat ik niet zo'n enorme 'toeter' heb.

En Ron, ik heb de accreditatie gekregen omdat ik vaak de meisjes onder 17 jaar en 15 jaar van FC Twente fotografeer(aantal foto's te zien op de website van FC Twente en de recent uitgekomen folder van de voetbalacademie :D ). Als tegenprestatie mag ik dus nu de grote jongens fotograferen. Verder ben ik maar 'gewoon' :lol: politieagent......

Gr. Anja
Beetje gratis naar de trots van Nederland :wink:
Oh, daarom vroeg ik het niet hoor. Ik heb namelijk een enorme hekel aan voetbal. Maar qua fotografie lijkt het me wel leuk om een keer te doen. Je moet alles proberen he.

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Blaise N'Kufo in RAW

Bericht door ahhveurink » zo sep 28 2008 11:41 am

Na een heerlijke avond bij FC Twente- de Graafschap wil ik graag het resultaat met jullie delen. Alleen; het lukt mij niet om een foto via Picasa te uploaden naar web-albums zodat ik hem daarna naar de Nikon site kan uploaden(normaliter lukte mij dit wel). Zodra de foto's in Picasa 'ingeladen' zijn worden ze daarna zwart? Wat moet ik doen?? Ik wil jullie de foto onbewerkt laten zien, immers weet ik nog niet hoe ik de foto's moet bewerken

Anja :)
Laatst gewijzigd door ahhveurink op zo sep 28 2008 3:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 28 2008 12:49 pm

Ik ken Picasa niet, maar ik gebruik photobucket.com. Dat werkt heel eenvoudig naar mijn idee. Gratis een account aanmaken, foldertje aanmaken om de foto's te groeperen. Dan is uploaden niet meer dan even aanwijzen op je schijf waar ze staan en het gaat vanzelf. Om een en ander dan vervolgens op het forum te krijgen is ook niet moeilijk met de knoppen en tekstjes onder de foto's.

Wellicht kan je dat eens proberen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » zo sep 28 2008 6:52 pm

PatrickP schreef:Ik ken Picasa niet, maar ik gebruik photobucket.com. Dat werkt heel eenvoudig naar mijn idee. Gratis een account aanmaken, foldertje aanmaken om de foto's te groeperen. Dan is uploaden niet meer dan even aanwijzen op je schijf waar ze staan en het gaat vanzelf. Om een en ander dan vervolgens op het forum te krijgen is ook niet moeilijk met de knoppen en tekstjes onder de foto's.

Wellicht kan je dat eens proberen...
Principe van picasa is hetzelfde als photobucket. Heb het 'probleem' volgens mij sinds ik RAW fotografeer. Programmatuur of iets dergelijks? :oops:

Esveldt

Bericht door Esveldt » zo sep 28 2008 10:58 pm

ik denk dat je dan de RAW viewer van Microsoft moet downloaden.

http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/raw.aspx

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo sep 28 2008 11:04 pm

al resultaten te zien ergens?
ik ben benieuwd
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Plaats reactie