fotograferen in NEF of niet
- H.Vos
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
fotograferen in NEF of niet
Binnenkort vertrekken we voor een paar weken naar Australie; betekent veel foto's maken, maar ik zit met het volgende (gezien ook sommige opmerkingen in dit verband naar aanleiding van de foto's van Remoss over China); ik ben nog niet zo thuis in Capture NX; is het dan verstandiger om niet in NEF te fotograferen, maar gewoon in jpeg norm. of fine? Ik moet het doen met de hier en daar bekritiseerde 18-200. Maakt dat nog uit voor de discussie?
Graag jullie mening.
Graag jullie mening.
Groet,
Henk
Lid NCN
Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Henk
Lid NCN
Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- woudew
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Persoonlijk zou ik fotograferen in NEF.
Geheugenkaartjes kosten bijna niets meer.
En het feit dat je nu nog niet bedreven bent in nabewerking, betekent nog niet dat je het nooit leert.
Oftewel die nabewerking kan nog wel komen, waardoor de foto's nog mooier worden.
En dan de de beste oplossing wellicht: schiet in JPG en NEF
Geheugenkaartjes kosten bijna niets meer.
En het feit dat je nu nog niet bedreven bent in nabewerking, betekent nog niet dat je het nooit leert.
Oftewel die nabewerking kan nog wel komen, waardoor de foto's nog mooier worden.
En dan de de beste oplossing wellicht: schiet in JPG en NEF
-
dodo
Hou er wel even rekening mee dat als je nog niet goed thuis bent in Capture of een ander raw-bewerkingsprogramma, je misschien met foto's terugkomt die je qua kleur niet zo mooi vindt.
Om dan álles te bewerken tot het wel mooi wordt (zonder dat je jezelf daarmee goed vertrouwt), is wel een aardige opgave.
Misschien eerst vertrouwen op de JPEG, thuisgeraken in Capture, NEF gaan proberen met minder belangrijke foto's en een volgende vakantie volledig NEF proberen?
Om dan álles te bewerken tot het wel mooi wordt (zonder dat je jezelf daarmee goed vertrouwt), is wel een aardige opgave.
Misschien eerst vertrouwen op de JPEG, thuisgeraken in Capture, NEF gaan proberen met minder belangrijke foto's en een volgende vakantie volledig NEF proberen?
- noogle
- Forumlid

- Contacteer:
Als je de ruimte op je kaartjes hebt of/en het niet erg vind een externe opslag mee te nemen (datatank) en genoeg ruimte op je harde schijf thuis hebt staan en echt alles maar dan ook alles uit je foto wil halen dan NEF.
Anders JPEG.
Ik vertrek morgen naar Indonesië en ga voor JPEG, vooral omdat ik met meer dan 2500 foto's thuiskomt op een trip van 2,5 week en het bewerken niet zo heel boeiend vind... Maar dat laatste is persoonlijk...
Michael
Anders JPEG.
Ik vertrek morgen naar Indonesië en ga voor JPEG, vooral omdat ik met meer dan 2500 foto's thuiskomt op een trip van 2,5 week en het bewerken niet zo heel boeiend vind... Maar dat laatste is persoonlijk...
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
Henk,
Kijk eens wat een paar extra CF kaartjes kosten: dat kan best meevallen.
Ik zou alles op NEF fotograferen.
Als je snel JPG's wilt hebben (maar niet ter plaatse nodig hebt) converteer ze met Nikon's ViewNX.
Over Cf kaartjes: sommige mensen laten (bv bij een fotowinkel) de CF kaartjes naar DVD copieren om een backup te hebben tegen verlies/diefstal van de kaartjes met foto's.
Groeten en goede reis,
Gijs Sandberg
Tip over de 18-200: zorg dat je de lens nergens tegenaan stoot, de lens kan kwetsbaar zijn, vooral in uitgeschoven toestand.
Kijk eens wat een paar extra CF kaartjes kosten: dat kan best meevallen.
Ik zou alles op NEF fotograferen.
Als je snel JPG's wilt hebben (maar niet ter plaatse nodig hebt) converteer ze met Nikon's ViewNX.
Over Cf kaartjes: sommige mensen laten (bv bij een fotowinkel) de CF kaartjes naar DVD copieren om een backup te hebben tegen verlies/diefstal van de kaartjes met foto's.
Groeten en goede reis,
Gijs Sandberg
Tip over de 18-200: zorg dat je de lens nergens tegenaan stoot, de lens kan kwetsbaar zijn, vooral in uitgeschoven toestand.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JerryBig
- Clublid

Ik ben deze zomer ook met NEF begonnen. Zowel in NEF als JPG geschoten en uiteindelijk op 2 foto's na, alle foto's bewerkt (althans de geselecteerde). Maar het resultaat is er dan ook naar.
Aan de hand van mijn vakantiefoto's ben ik een beetje thuis geraakt in Capture NX. Nadeel was wel dat iedere keer als ik nieuws ontdekte dat ik weer terug kon naar de eerste foto's om er nog net een beetje meer uit te krijgen.
En dat kost me daar een tijd....maar wel leuk om te doen.
Persoonlijk ben ik niet zo tevreden over de geleverde jpg's van de D80. Het is het steeds net niet. Door met de NEF's te spelen kreeg ik er soms meer uit dan er oorspronkelijk in zat
Oh ja, vergeet je scherm niet te calibreren, anders doe je het misschien nog allemaal voor niets
Aan de hand van mijn vakantiefoto's ben ik een beetje thuis geraakt in Capture NX. Nadeel was wel dat iedere keer als ik nieuws ontdekte dat ik weer terug kon naar de eerste foto's om er nog net een beetje meer uit te krijgen.
Persoonlijk ben ik niet zo tevreden over de geleverde jpg's van de D80. Het is het steeds net niet. Door met de NEF's te spelen kreeg ik er soms meer uit dan er oorspronkelijk in zat
Oh ja, vergeet je scherm niet te calibreren, anders doe je het misschien nog allemaal voor niets
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Hier even mijn ervaring. Ik heb in februari mijn eerste digitale spiegelreflex gekocht. Met foto bewerking totaal geen ervaring. Ook geen tijd om EN de camera EN het bewerken onder de knie te krijgen voor de zomervakantie (augustus). Dus heb ik besloten om in NEF + JPG te schieten. Nu, na de vakantie, ga ik me verdiepen in bewerking. Ben dus blij dat ik alles in NEF heb. Maar omdat ik het ook in JPG had kon ik wel meteen resultaten laten zien. Het "ruimteprobleem" heb ik opgelost door een laptop mee te nemen voor opslag.
Eric
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
- Maribex
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ben het wel eens met het advies van dodo. Ik heb zelf ook nog weinig ervaring met NEF en vervolgens de bewerking daarvan. Mijn ervaringen leren tot nog toe dat het veel werk is (ga maar eens bijv. 1000 foto's bewerken, misschien nog weinig voor een aantal weken Australië), en ik heb - en natuurlijk ligt dat aan mij zelf- tot op heden nog geen beter resultaat weten te krijgen dan de JPEG. Voorlopig hanteer ik als oplossing dat ik alleen heel speciale foto's/momenten zowel in NEF als JPEG schiet, of foto's waarin de (licht) omstandigheden zodanig zijn dat je bijna op voorhand weet dat er veel bewerking nodig zal zijn. Voor de 'gewone' vakantiefoto voldoet JPEG (fine) voor mij meer dan voldoende, in de bewerking daarvan ben ik in ieder geval iets verder dan NEF.
Groeten, en een fijne vakantie met veel fraaie foto's!
Martin
Groeten, en een fijne vakantie met veel fraaie foto's!
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
http://www.martindebock.nl
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik snap jullie probleem niet. Als je Nikon View NX de NEF's gebruikt om JPG files te genereren, dan zullen die echt niet minder zijn dan die je rechtstreeks uit de camera krijgt!
Als je niet zo thuis bent in nabewerking moet je juist wel in NEF werken; dat gaat veel eenvoudiger dan met JPG files als basis... Als je een nog beginnende fotograaf bent moet je zeker in NEF werken, want dan kan je eventuele fouten in de belichting veel beter achteraf repareren. Eigenlijk is er geen enkel excuus om niet in NEF te werken. Eventueel NEF+JPG gebruiken als je de foto's direct wilt hebben, maar als je de tijd hebt om ze te converteren, dan zie ik geen enkele reden daarvoor...
Als je niet zo thuis bent in nabewerking moet je juist wel in NEF werken; dat gaat veel eenvoudiger dan met JPG files als basis... Als je een nog beginnende fotograaf bent moet je zeker in NEF werken, want dan kan je eventuele fouten in de belichting veel beter achteraf repareren. Eigenlijk is er geen enkel excuus om niet in NEF te werken. Eventueel NEF+JPG gebruiken als je de foto's direct wilt hebben, maar als je de tijd hebt om ze te converteren, dan zie ik geen enkele reden daarvoor...
-
butzy
Patrick,
ik denk dat jij nu net het antwoord hebt gegeven waar ik al een tijdje naar op zoek ben:
Klopt het dat de jpeg's die je kan maken uit de NEF files (met view nx) net zo goed zijn als degene die de camera maakt (jpeg fine).
Met andere woorden er is daar geen kwaliteits verschil tussen?
En hoe zit het met de jpeg's die preview extractor uit de NEF's haalt?
ik denk dat jij nu net het antwoord hebt gegeven waar ik al een tijdje naar op zoek ben:
Klopt het dat de jpeg's die je kan maken uit de NEF files (met view nx) net zo goed zijn als degene die de camera maakt (jpeg fine).
En hoe zit het met de jpeg's die preview extractor uit de NEF's haalt?
- noogle
- Forumlid

- Contacteer:
Ik heb geen probleem hoorPatrickP schreef:Ik snap jullie probleem niet.
Zolang je tevreden bent met je D200 ben je tevreden met je D200, zolang je tevreden bent met je JPEG's ben je tevreden met je JPEG's.
Op het moment dat ik het gevoel hebt alles uit mijn JPEG's te hebben gehaald en ik vervolgens nog steeds iets mis in mijn foto's wordt het voor mij tijd voor RAW, en niet eerder. Het is een gevoel, of noem het een leercurve. Compositie, onderwerp en het juiste moment pakken is voor mij nog steeds belangrijker dat de finishing touch van het nabewerken.
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- Roelof
- Clublid

Nee, klopt niet. Je kunt de kwaliteit/compressie verhouding bij ViewNX instellen, zodat ze zelfs beter kunnen zijn dan JPG fine, afhankelijk van wat jij wilt.butzy schreef:Klopt het dat de jpeg's die je kan maken uit de NEF files (met view nx) net zo goed zijn als degene die de camera maakt (jpeg fine).
DÃe zijn in 'basic', want zo zijn ze namelijk in de RAW opgeslagen. Daar zitten ze in om gauw even een beeld te geven van hoe het beeld eruit ziet. Preview Extractor verbetert ze niet, daar zou de snelheid van het programma ook behoorlijk onder lijden.butzy schreef: En hoe zit het met de jpeg's die preview extractor uit de NEF's haalt?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
butzy