F1 Singapore
F1 Singapore
Zojuist was ik wat foto's op internet aan het kijken van de 1e en 2e vrije training in Singapore van vandaag. (f1racing.nl)
Nu ik wat meer bezig ben met fotografie, vroeg ik me af met welk objectief er nu het beste kan worden fotografeerd, want de lichtomstandigheden zijn niet echt ideaal en volgens mij moet het objectief dat je gebruikt behoorlijk lichtsterk zijn. Daarbij lijkt het me ook dat er een behoorlijke zoom nodig is. Kortom, kan iemand hierover wat meer vertellen?
Nu ik wat meer bezig ben met fotografie, vroeg ik me af met welk objectief er nu het beste kan worden fotografeerd, want de lichtomstandigheden zijn niet echt ideaal en volgens mij moet het objectief dat je gebruikt behoorlijk lichtsterk zijn. Daarbij lijkt het me ook dat er een behoorlijke zoom nodig is. Kortom, kan iemand hierover wat meer vertellen?
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- EelcoD7100
- Forumlid
Als je naar deze toppers kijkt dan is de 70-200vr het "goedkoopst"
..
[Enthousiasme mode aan] Als de de kans hebt om dit objectief te kopen, altijd doen. De scherpte in combinatie met het bokeh is zo ontzettend mooi.... :mrgreen: :mrgreen: [Enthousiasme mode uit]
Maar als jij serieus met je 70-300vr aan de slag gaat kun je ook zéér goede resultaten behalen...
Groetjes Eelco

[Enthousiasme mode aan] Als de de kans hebt om dit objectief te kopen, altijd doen. De scherpte in combinatie met het bokeh is zo ontzettend mooi.... :mrgreen: :mrgreen: [Enthousiasme mode uit]
Maar als jij serieus met je 70-300vr aan de slag gaat kun je ook zéér goede resultaten behalen...
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
En dan moet je daar ook nog twee of drie bodies voor hebben, omdat je geen tijd hebt om te wisselen. Liefst bodies die tegen een stootje kunnen (D3). En voor in de pits een 14-24 en een 24-70. En twee flitsers. Sportfotograaf is geen sinecure.
Maar een professional moet zijn brood er mee verdienen en ziet de uitgaven als investering in gereedschap. Een timmerman koopt zijn hamer ook uit uit de "Alles voor €5"-bak bij de Gamma.
Je kunt overdag redelijk goed uit de voeten met de minder lichtsterke versies van genoemde lenzen, tot 300mm. Als bezoeker kan je niet op de plaatsen komen waar de pers staat.
Maar een professional moet zijn brood er mee verdienen en ziet de uitgaven als investering in gereedschap. Een timmerman koopt zijn hamer ook uit uit de "Alles voor €5"-bak bij de Gamma.
Je kunt overdag redelijk goed uit de voeten met de minder lichtsterke versies van genoemde lenzen, tot 300mm. Als bezoeker kan je niet op de plaatsen komen waar de pers staat.
Laatst gewijzigd door ArjanL op vr sep 26 2008 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Johan
- Forumlid
70-300VR moet prima voldoen. Ik heb ooit eens in het donker op Zandvoort (En daar was het écht donker en niet zoals in Singapore) foto's gemaakt van een paar races. Dat ging op zich best goed als je weet wat je moet doen:

Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Misschien wel heel raar, maar waarom wil je dat eigenlijk weten, gewoon uit nieuwschierigheid, of heb je ambities om volgend jaar naar de F1 in singapore te gaan. In dat geval wil ik best wel je reismaatje zijn.
Maar effe zonder dolle, mij viel ook al op dat lichtomstandigheden bar en boos zijn. Men heeft daar miljoenen uitgegeven aan een verlichtingsysteem dat tot 4 x de kracht zou hebben van de verlichting van eenvoetbalstadion. Ik zie het er eigenlijk aan af. het lijken wel simpele lantaarnpaaltjes.
Morgen maar eens naar de kwalificatie op TV kijken, misschien geeft dat een heel andere kijk op het geheel.
Maar effe zonder dolle, mij viel ook al op dat lichtomstandigheden bar en boos zijn. Men heeft daar miljoenen uitgegeven aan een verlichtingsysteem dat tot 4 x de kracht zou hebben van de verlichting van eenvoetbalstadion. Ik zie het er eigenlijk aan af. het lijken wel simpele lantaarnpaaltjes.
Morgen maar eens naar de kwalificatie op TV kijken, misschien geeft dat een heel andere kijk op het geheel.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Yep, ik denk de laatste tijd iets te veel in fotografie, om het zo maar te zeggen :mrgreen:Misschien wel heel raar, maar waarom wil je dat eigenlijk weten, gewoon uit nieuwschierigheid,
Geen gek die me het vliegtuig in krijg, alhoewel ik voor dit soort feestjes graag iets over heb!
Ik stuntel zelf nog erg veel met foto's maken in donkere omstandigheden, en het viel me op dat de foto's op f1 racing ook niet allemaal van dusdanige kwaliteit zijn, vandaar mijn nieuwsgierigheid!
Maar stel dat ik er had gestaan met m'n D50 en 70-300VR, dan mag ik de ISO toch wel ver omhoog schroeven om om zo'n racemonster er scherp op te krijgen? Met de D50 heb ik de keuze tussen ISO 200, 400, 800 of 1600.
Johan, ik zie dat jij voor je foto (superplaat trouwens!) ISO 1600 heb gebruikt, heb je de 70-300 VR op active gezet en vanaf een statief of uit de hand geschoten?
- Johan
- Forumlid
Ik zit nooit op active, altijd op normal. Ik heb nooit echt de toegevoegde waarde kunnen ontdekken van active, op normal krijg ik er betere resultaten uit. De foto is uit de hand geschoten, shutter priority op 1/20. Inderdaad ook ISO1600 en het maximum van de lens op 180mm; f/5.3. Volgens mij ook nog een tikje onderbelicht zelfs.
Inmiddels heb ik al redelijk wat ervaring met circuitfoto's, het donker voegde die dag echt een nieuwe dimensie toe

Klikbaar voor groot.
Inmiddels heb ik al redelijk wat ervaring met circuitfoto's, het donker voegde die dag echt een nieuwe dimensie toe

Klikbaar voor groot.
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
superplaat? daar ben ik het niet helemaal mee eens. te donker en niet scherp genoeg.
En iso 1600 met een d50 zal ook lastig worden.
Ik vrees dat met weinig licht alleen redelijke platen geschoten kunnen worden met een full frame camera en zeer lichtsterke lenzen...
Ik vrees dat met weinig licht alleen redelijke platen geschoten kunnen worden met een full frame camera en zeer lichtsterke lenzen...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Idd dan kom je er niet met een D50 en 70-300 4,5/5,6 combi.alfredo schreef:superplaat? daar ben ik het niet helemaal mee eens. te donker en niet scherp genoeg.
Bovendien was het op het circuit van F1 Singapore niet echt bepaald donker
Zie hier voor knappe platen :http://www.boston.com/bigpicture/2008/09/the_singapore_grand_prix.htmlBoston big picture schreef: Organizers built, then lined a 5 kilometer track with over 1,600 lamps, said to be four times brighter than those used at football stadiums.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Johan
- Forumlid
Nope, ik vind het resultaat voor mijn materiaal best aardig, maar super vind ik hem zeker niet. Daar heb je gewoon ff wat lichtsterkers voor nodig, 70-200 2.8 IS/VR bijvoorbeeld. Ik ben niet ontevreden though.M.Oorthuis schreef: Idd dan kom je er niet met een D50 en 70-300 4,5/5,6 combi.
Singapore was inderdaad erg licht. Niet te vergelijken met Zandvoort, met 3 bouwlampen per bocht.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Misschien omdat Zandvoort ook geen miljarden race geraced wordtJohan schreef:Nope, ik vind het resultaat voor mijn materiaal best aardig, maar super vind ik hem zeker niet. Daar heb je gewoon ff wat lichtsterkers voor nodig, 70-200 2.8 IS/VR bijvoorbeeld. Ik ben niet ontevreden though.M.Oorthuis schreef: Idd dan kom je er niet met een D50 en 70-300 4,5/5,6 combi.
Singapore was inderdaad erg licht. Niet te vergelijken met Zandvoort, met 3 bouwlampen per bocht.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;