Metz 44 AF 4i N met een D60

Discussies over flitsers
Plaats reactie
shakey

Metz 44 AF 4i N met een D60

Bericht door shakey » ma sep 08 2008 11:51 am

Hallo allemaal,

Kan iemand me uitleggen hoe ik de Metz 44 AF 4i N in de i/TTL stand kan gebruiken met een D60. Volgens de gebruiksaanwijzing is het een kwestier van aankoppelen en verder niets, maar bij mij levert dat niet het gewenste resultaat.
Alles werkt (scherpstellen, voorflits etc) maar het resultaat is steeds een foto die niet of zeer slecht belicht is. De flits is niet gesynchroniseerd met de sluiter, maar gaat wel af. Ik heb allerlei instellingen aangepast, maar steeds zonder resultaat.
In de `M´ stand werkt de flitser wel, maar daar wordt het flitslicht niet gedoseerd.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Mvg, Gert

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma sep 08 2008 12:18 pm

Even terug naar de winkel en uit laten leggen. Je zou trouwens niet de eerste zijn ie in plaats van een Nikon compatible flitser eentje mee heeft gekregen die het liefst praat met een ander merk.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma sep 08 2008 12:18 pm

Welke versie heb je van die 44 AF 4i N ???
Volgens de Metz website heb je mecablitz 44 AF-4iN (ab Version V4/onwards version V4) nodig.
http://www.metz.de/de/foto-elektronik/b ... hlung.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

shakey

Bericht door shakey » ma sep 08 2008 12:32 pm

Deze flitser heeft zijn werk altijd helemaal goed gedaan in combinatie met mijn vorige camera (D50). Welke versie het is kan ik nergens vinden, de flitser is circa anderhalf jaar oud.
Vanavond thuis maar even verder proberen.
Bedankt voor de antwoorden.

mvg, Gert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 08 2008 1:57 pm

Uit het feit dat Metz zelf aangeeft "ab Version V4/onwards version V4" zijn er in ieder geval ook eerdere versies geweest van die flitser met wellicht net iets andere interne mogelijkheden die misschien niet voldoen voor de D60. Men verandert interne zaken van een apparaat tussendoor juist uit de kleine bugs / problemen waar men op stuit in de praktijk.

Ik zou je willen aanraden een mailtje naar Metz eraan te wagen, waarin je ook het serienummer van je flitser erbij vermeldt. Metz kan aan de hand van dat nummer je beslist vertellen welke versie flitser dat je hebt en aan de hand daarvan vertellen of jouw flitser wel of niet voldoet voor de D60.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di sep 09 2008 12:18 am

Nee he, niet weer. D50 oud(er) model. D60 is te nieuw voor het sca schoentje dat bij de flitser zit. (denk ik) Had eenzelfde probleem met mijn mz 44 m2. Daar moest een sca schoen onder "model 7" en daarna werkte het als een zonnetje. Evt even navragen bij metz duitsland. Op hun website staat een hele lijst met welk sca schoentje je op de nikon camera's kan flitsen. Weet niet of de d60 er al tussen staat. Net gechect, staat er tussen maar jou flitser niet. Heb evt een email adres van iemand bij metz duitsland voor je die je waarschijnlijk wel kan helpen. De nederlandse tak heeft het niet zo op het reageren van emails. Wacht al een jaar op antwoord. Zal wel niet meer komen

Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

Zatoichi

Bericht door Zatoichi » za sep 13 2008 10:55 am

Ik heb een vergelijkbaar probleem met de 44 AF4N (niet de i).
Deze moet D-TTL kunnenvolgens de handleiding, maar op mijn S3 doet ie dat niet...
Wel flitsen, maar ik heb niet de indruk dat er iets geregeld word.
Ik ben op zoek naar een Nikon flitser. Ik heb met die Metz alles geprobeerd en ik wordt er moe van.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » za sep 13 2008 11:07 am

Waarom een Metz flitser gebruiken....???
Is deze in jullie ogen zoveel beter dan het Nikon Spul ?
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za sep 13 2008 12:29 pm

Patrick,

Doet die Metz het wel naar verwachting op de S2? Ik dacht dat S2 en S3 hetzelfde flitssysteem hadden als de F80 en dat is toch gewoon TTL, zonder voorvoegingen....
Als je een Nikon neemt, neem dan niet de SB-900, want die ondersteunt de oudere flitsmodi niet.

SB-800 doet het fijn op mijn S2 pro.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Zatoichi

Bericht door Zatoichi » zo sep 14 2008 8:21 pm

Roelof schreef:Patrick,

Doet die Metz het wel naar verwachting op de S2? Ik dacht dat S2 en S3 hetzelfde flitssysteem hadden als de F80 en dat is toch gewoon TTL, zonder voorvoegingen....
Als je een Nikon neemt, neem dan niet de SB-900, want die ondersteunt de oudere flitsmodi niet.

SB-800 doet het fijn op mijn S2 pro.
De Metz werkt perfect op de S2. De S3 doet echter D-TTL.
Op de een of andere manier lijkt de Metz dat niet te herkennen, want als ik door de verschillende modi loopt geeft ie nooit D-TTL aan. Dat zou wel moeten volgens de handleiding...
Metz geeft echter nergens aan dat een S3 (of een S2) ondersteund worden. De handleiding heeft het alleen over Nikon.

Anyway... Ik heb biedingen op 5 verschillende SB 80DX'en. Bijna rond met één daarvan.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo sep 14 2008 11:40 pm

Hallo Mike, heeft niets te maken met het feit of de een een betere flitser is dan de ander (bij mij althans niet) Ik had de flitser al voor ik de nikon had. En de keuze of € 60,00 om de flitser werkend te krijgen op een Nikon of een SB 800 aan te schaffen is dan niet zo moeilijk. Tenzij €€€ geen rol spelen

Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

shakey

Bericht door shakey » za sep 27 2008 12:20 pm

Beste mensen,

Mijn flitser blijkt versie 3 te zijn en via de importeur kreeg ik het adres van een reparatiebedrijf die de flitser bij kan werken tot versie 4.

De flitsre is door Camtech bijgewerkt naar versie 4 en na ruim anderhalve week is hij weer terug. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen nagaan werkt alles perfect, ook de i-TTL functie.

bedankt voor alle reacties.
Gert

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”