Dia's digitaliseren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Peter Schmidt

Dia's digitaliseren

Bericht door Peter Schmidt » vr feb 17 2006 9:18 am

Beste lezers
Ik wil mijn oude dia's digitaliseren met de Nikon micro 60 mm en de ES-1 (dia kopieeradapter). Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, wat is het resultaat als je het vergelijkt met scannen.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr feb 17 2006 11:19 am

Dag Peter,

Voorop gesteld ik heb geen ervaring met de adapter...wel met diascanners.
Dit is mijn inschatting....two cents opinion....

Ik neem aan dat je een digitale camera hebt. Belangrijk is het doel waarvoor je wilt digitaliseren. Voor het web en niet te grote afdrukken zal het wel voldoende zijn. Het is denk ik ook een goedkoper alternatief voor diascanners.

Speciale dia-scanners zijn niet goedkoop, maar dat heeft een reden. Een dia-scanner met 4000 dpi geeft een hogere kwaliteit (veel beter dan een flat bed scanner). Bij goede scherpe dia's zul je dan zeker meer details kunnen zien. Staar je niet blind op scanners die nog meer dpi geven...niet alle scanners zijn gelijk...er komtt voor een goede scan meer kijken dan alleen maar dpi.

Bovendien hebben sommige scanners digital ICE erop zitten, die verwijderen automatisch de stofjes, die op de dia kunnen zitten, zonder verlies van scherpte (bij Nikon worden de stofdeeltjes met infrarood licht opgespoord).

Bij hele oude dia's (jaren 50/60) kun je ook kleurverschuivingen hebben. Ook hiervoor bestaat bij scanners mogelijkheden om dit op te knappen...digital ROC (als ik het wel heb) kijkt naar de verkleurde deeltjes en afhankelijk van de soort film wordt dit dan gecorrigeerd naar de juiste gecorrigeerde kleur.

Minolta en Nikon hebben vaak digital ICE en digital ROC in hun scanners ingebouwd. Alleen Minolta schijnt ook met haar scanners te zijn gestopt.

Na het scannen, kun je in photoshop nog allerlei trucks uithalen om het beeld te vervolmaken...bijv. extra verscherpen (dat doet een digitale camera ook).

Ik hoop dat dit helpt.

AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op vr feb 17 2006 11:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr feb 17 2006 11:19 am

Ik heb hier niet direct ervaring mee. Je kunt met jouw combinatie wel een dia opnemen met een digitale reflexcamera.

Maar je reflex camera maakt de opname in bv 1/250 ste seconde.
Een scanner doet er ongeveer 1 tot 3 minuten over. Dat lijkt me toch wel kwaliteitsverschil te geven.
Nikon scanners kunnen ook gebruik maken van Digigital Ice software, waarmee je stof kunt verwijderen.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr feb 17 2006 11:29 am

Dag Hans, Peter

De snelheid waarmee scans kunnen worden gemaakt met diascanners...vallen tegenwoordig erg mee. Met USB 2 of Firewire kun je al binnen 30 seconde een scan hebben.

Het kwaliteitsverschil zit hem in de resolutie, stofverwijdering en mogelijk ook het bereik tussen licht en donkere partijen, verder 16 bits per kleur bij goede diascanners (volgens mij zitten veel camera's nog op 12 bits per kleur).

AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op vr feb 17 2006 11:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter Schmidt

Bericht door Peter Schmidt » vr feb 17 2006 11:31 am

Dank voor de reacties.

Ik heb een D200 en wil alle dia's uit het uit het 'gezinsarchief' op de laptop bekijken en op DVD bewaren. Het gaat dus niet om drukwerk maar om het digitaal bewaren voor het nageslacht.

Groet Peter

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr feb 17 2006 11:39 am

Dag Peter,

Gefeliciteerd met je D200. De keuze voor de adapter lijkt me hier de juiste, want het gaat om het bekijken op de laptop.
Als je de dia's maar nooit weg doet!
Voor het nageslacht bewaren betekent juist dat je de dia's bewaard. Die kunnen wel honderd jaar bewaard blijven. Dat is bij digitaal nog wel anders.
En scanners zullen er altijd nog wel blijven. Denk maar aan de enorme hoeveelheid film die opgeslagen is.

Met DVD-opslag zou ik wat voorzichtig zijn. Je kunt toch nog wel wat gegevens verlies krijgen. Ik heb hier wel geluiden over gehoord.. CD/DVD rot. Gebruik in ieder geval een goed bekend merk DVD en brand op de laagste snelheid.
Zet de scans ook op een harddisk als een zekerdere opslag...die kun je tegenwoordig ook al los kopen.

AG

BUG322

Bericht door BUG322 » za feb 18 2006 7:23 am

Hallo mijn vader heeft een 1,5 meter hoge stapel met dia dozen.
Die wil ik zeker nog een keer scannen ze hebben ook historische waarde aangezien die van zijn diensttijd zijn op de HMS karel Doorman.
Het enigste vliegdekschip wat ooit door nederland in gebruik was.

Ik moet zeggen de kwaliteit van dias is als nieuw het lijkt net alsof de foto ervan gisteren nog gemaakt zijn.

Adapter of scanner goeie vraag.

Ik wil er in de toekomst wel wat mee doen.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » za feb 18 2006 9:01 am

Dag Bug322,

Ik heb geprobeerd het antwoord hier boven al te geven. Een dia-scanner verdient de voorkeur als je de beste kwaliteit wilt.

Alleen een goede is zeker niet goedkoop. De Nikon coolscan 5000 is een van de beste. De LS-50 is goedkoper.

Je kunt de prijs van de scanner delen door het aantal dia's, dan weet je wat het per dia kost. Je kunt goede scanners ook huren (reken op een flinke borg). Indicatie vanaf ca. 45 Euro per dag. Scannen kost wel veel tijd.

En zaken met FUJI FDI kunnen vaak ook afdrukken/scans leveren voor ingeraamde dia's (wel mindere resolutie/kwaliteit diascan met topscanner). Maar dat is dan wel gauw ca. 2 Euro of meer per dia.

AG

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”